Præ-udmattelsesmetoden - hvad er det?

Som med alt andet i verden, har denne teknik sine fordele og ulemper.
 

Præ-udmattelsesmetoden er en teknik, der blev brugt ubevidst i mange år. I 1996, blev det dog defineret som en metode i Brasilien. Dernæst, blev det præsenteret som en måde, hvorpå man styrke knoglerne og ligamenterne, fordi det opbygger musklerne på end anderledes måde end traditionel træning.

Føler du, at du har forsøgt alt, men at dine muskler stadig er små og ikke har meget styrke? Hvis det er tilfældet, så er dette indlæg for dig! Vi vil fortælle om præ-udmattelsesmetoden. En teknik, der vil hjælpe dine muskler med at vokse, når du troede, det ikke var muligt. Læs med!

Præ-udmattelsesmetoden består af at isolere din træning til en specifik gruppe af muskler. Dette ledsages af nogle få sæt med basisøvelser ved afslutningen af hver træningssession. Denne metode hjælper dig med at tage det første skridt, som dine muskler har brug for, for at begynde at vokse og blive stærkere. 

Præ-udmattelsesmetoden er et spørgsmål om teknik

Præ-udmattelsesmetoden retter fokuset mod specifikke muskler, og får dem til at arbejde dobbelt så hårdt som ved konventionel træning. Dette skaber muskulær udmattelse før mental udmattelse.

 

Desuden, efter muskelisoleringen, udfører man basisøvelser for at begrænse den styrke, musklerne allerede har brugt, og bruge sekundære muskler. Denne teknik garanterer gode resultater. Dog, skal du være forsigtig, da denne træningsmetode er ret følsom.

mand der træner biceps

Her er et eksempel på en præ-udmattelsestræning:

  • Trin 1: fokuser på en enkelt gruppe af muskler. Adductor, biceps, quadriceps, blandt andre. Lad os sige, du vælger quadriceps. Som isolationsøvelse, kan du udføre adskillige sæt benpres. 
  • Trin 2: ved afslutningen af step 1, skal du udføre en øvelse, der involverer den samme muskelgruppe. I dette tilfælde: squats.

Så simpelt er det! Brug to trin, det første mere krævende end det andet. Dog, opnår de sammen muskelvækst gennem udmattelse. 

Ideelt for alle?

Kan præ-udmattelsesmetoden udføres af alle? Nej, denne metode er ikke ideel for alle. Den er hverken bedre for mænd eller værre for kvinder. Det afhænger af den fysiske kapacitet, som hvert individ har. Det vil sige, at folk, der lige er begyndt med at træne, ikke bør forsøge sig med denne metode.

Denne metode er beregnet til folk, der allerede har nok træningserfaring. Dem, der allerede har trænet med vægte, og dem, der har forudgående viden omkring, hvordan man udfører visse øvelser. Det er ikke en simpel metode, så det er vigtigt, at begyndere ikke forsøger sig med denne metode, før de har noget mere erfaring. 

 

Fordele og ulemper ved præ-udmattelsesmetoden

Som med alt andet i verden, har denne teknik sine fordele og ulemper. Du bør have i tankerne, at fordelene og ulemperne strækker sig ud over resultaterne. Det betyder, at der skal være en balance mellem, hvor meget præ-udmattelsesmetoden gavner dig og hvor meget den skader dig. Dette er for at undgå problemer i fremtiden. Derfor, vil vi forklare fordelene og ulemperne ved denne metode:

Fordele:

  • Dine muskler vokser og bliver stærkere.
  • Du udmatter ikke dig selv mentalt.
  • Det bliver ikke en kedelig rutine, da du kan variere mellem muskelgrupperne.
  • Den gør det muligt for dig at bevæge dig hurtigere.
kvinde der tørrer sved af panden

Ulemper:

Fokus på dig

Præ-udmattelsesmetoden giver fantastiske resultater, når det kommer til dine muskler, men du skal ikke nedprioritere andre områder i dit liv heller. Spis, så godt du kan, og inkorporer proteiner og kulhydrater i din kost. Dette er en træningsmetode, der involverer indtaget af energi. Derfor, bør din krop være så sund og ernæret som muligt.

 

Ydermere, skal du sikre dig, at du får nok hvile. Som navnet indikerer, er den en metode, der “udmatter” musklerne. For at dine muskler kan hele, er det nødvendigt, at du får tilstrækkeligt med hvile. Det er virkelig vigtigt. Hvis du ikke får den mængde af hvile, som din krop har brug for, vil dine muskler ikke komme sig ordenligt, hvilket vil forhindre deres vækst. 

Desuden, skal du ikke misbruge metoden. På trods af ønsket om at få dine muskler til at vokse, skal du huske, at din største prioritet er din krops ve og vel. Nu, da du kender til alt om præ-udmattelsesmetoden, kan du se, om den er noget for dig.