Generelle sundhedsfordele ved at løbe udenfor

18. oktober 2019
Gaderne og parkerne i både store og små byer er fulde af mennesker, der udnytter den friske luft til at træne og løbe. At løbe udenfor har nogle fordele, som man ikke får i fitnesscenteret. 

Når årstiderne kommer med mere behageligt vejr, er der mange af os, der har lyst til at træne uden for fitnesscenteret. Mens eksperter anbefaler, at du dyrker motion hele året rundt, så er der flere fordele ved at løbe udenfor, end ved at træne indenfor. Vi ser nærmere på det i denne artikel.

Hvorfor er det godt for helbredet at løbe udenfor?

Det er meget sundere for kroppen og sindet at løbe udenfor i marker, i skoven, på stranden eller i parken, end det er at løbe på løbebåndet i fitnesscenteret. Selvom det er rigtigt, at du i begge tilfælde forbrænder kalorier, frigiver stress, sveder og bevæger din krop, så er der faktisk flere fordele ved at løbe udenfor.

Det koster ingen penge at dyrke motion udenfor. Alt, du skal bruge, er det rette fodtøj. Du kan løbe hvor som helst uden at betale et månedligt beløb. Alle kan begynde i deres eget tempo. Du behøver ikke en træner eller en specifik stil, så længe du ikke forsøger at blive en professionel løber.

Fordelene ved at løbe udenfor

Kvinde løbetræner udenfor

Det er rigtigt, at det er svært at finde motivationen til at løbe udenfor, når det er koldt, eller når det regner. Du beslutter dig måske for, at det er bedre at vente til efteråret eller foråret, hvor det er mere behageligt at træne udenfor. Vi anbefaler, at du fortsætter med at træne indenfor om vinteren. Det er ikke det samme, men det holder dig i form til de varmere måneder.

Det er lige meget, hvad dit ultimative mål er. Måske vil du gerne tabe dig, eller også ønsker du at eliminere hverdagens stress. Der er mange fysiske og psykiske fordele ved at løbe udenfor. Nogle af fordelene er:

1. Et godt humør

Når vi er i kontakt med naturen, mens vi dyrker motion, kan vi forbedre en dårlig dag på kontoret. Et smil kan også være en god måde at starte dagen på, hvis du foretrækker at træne om morgenen.

At løbe udenfor tilbyder forskellige omgivelser fuld af natur; blomster, træer og endda hav. Det er perfekt, når du gerne vil rydde sindet, og det hjælper dig også med at træffe bedre beslutninger. Du vil sandsynligvis opleve et bedre humør, hvilket skyldes de endorfiner, som kroppen producerer takket være træning.

2. Mere D-vitamin, når du vælger at løbe udenfor

Dette er et vitamin, som mange mennesker mangler i dag. Den primære kilde til D-vitamin kommer fra solen. Derfor er det vigtigt at løbe udenfor, hvis du lider af D-vitaminmangel.

Det betyder dog ikke, at du skal løbe udenfor midt på dagen i sommermånederne uden nogen form for solcreme. Det er vigtigt at passe på din hud, når du træner udenfor. Undgå de tidspunkter, hvor solen er mest kraftig. Du skal selvfølgelig sørge for at drikke rigeligt med vand både før, under og efter aktiviteten.

3. Den friske luft

Når du er udenfor, hjælper det dig med at få ilt ind i kroppen på forskellige måder. Dette gælder især, hvis du er langt væk fra de travle gader med meget trafik. Det er en god ting, da din krop har brug for større mængder ilt, når du træner.

4. Kalorieforbrænding

Kvinde løbetræner i skoven

Du vil muligvis være i stand til at forbrænde mere fedt ved at løbe udenfor, end når du træner ved høj hastighed derhjemme eller i fitnesscenteret. Det skyldes det ujævne terræn, som tvinger dig til at bruge flere muskler til at opretholde din ligevægt.

5. Det forbedrer leddenes sundhed

Som vi nævnte ovenfor er det et ujævnt terræn, man løber på, når man træner udenfor. Hvis vi træner i parken eller på stranden, vil påvirkningen på fødderne, anklerne og knæene ikke være lige så slem, som når vi løber på et løbebånd. Det er de dele af kroppen, der påvirkes allermest, når vi løber indenfor eller på en bane.

Eksperter anbefaler, at folk, der lider af tendinitis, skal løbe på bakker eller i sand. Hvis du løber i sand, er det en god idé at løbe på bare fødder, så du kan nyde den behagelige følelse af sandet og havet.