Sporten der forbrænder mange kalorier på kort tid

22. november 2018
Vi vil fortælle dig alt, du behøver at vide omkring den sport, der forbrænder mange kalorier på kort tid. Vi vil desuden forklare en anden træningsform, der kan hjælpe dig med at nå dine mål.

Folk dyrker ofte sport for at forbrænde kalorier og forblive i god form. Der er dog en sport, der forbrænder mange kalorier i forhold til dens intensitet og udøvelse.

Der er en type sport, der forbrænder mange kalorier på kort tid.

Tennis:  Sporten der forbrænder mange kalorier på kort tid

Gennem 90’erne var tennis en moderne sport. Selvom den ikke har så mange tilhængere i dag, er der stadig mange steder, hvor du kan spille tennis. Det er en kompleks disciplin, der forbedrer din fleksibilitet, koordination, reflekser og meget mere. Ydermere, kan det hjælpe dig med at tabe dig.

kvinde der spiller tennis udenfor

Som mange andre former for konditionstræning, er du sikker på at forbrænde kalorier, mens du udfører det. Det bedste ved tennis er dog, at det kan give dig hurtige resultater. Efter et par ugers løbende øvelse – hver anden dag eksempelvis – kan du have en markeret og trænet krop. Uden det fedt, som ophober sig grundet inaktive vaner.

Du forbrænder mange kalorier på kort tid, selvom du kun går til denne sport. Du vil også få markerede arme og baller, hvilket er to af de muskelgrupper, der er mest i fokus.

For at se hurtige resultater, bør du følge en balanceret kost, drikke rigeligt med vand og være vedholden. Det gode ved tennis er, at det er en sjov måde at træne på. Det hjælper desuden med at bekæmpe stress, og det er noget du kan nyde, mens du forbrænder mange kalorier.

Mulighed 2: intervaltræning

Måske er du ikke vild med ideen om at gå til tennis, fordi det keder dig. Måske har du heller ikke det nødvendige udstyr, og der ligger muligvis heller ikke en tennisbane i nærheden. Du vil dog stadig gerne træne noget, som forbrænder mange kalorier på kort tid. Hvad kan du så gøre? Vi anbefaler intervaltræning. 

Intervaltræning blev opfundet for omkring 40 år siden, og er for nyligt blevet populært verden over. Det er en meget effektiv måde at tabe sig på få uger. En anden fordel er, at du ikke behøver at tage i fitness to timer dagligt. Træningssessionerne er korte, og varer gennemsnitligt omkring 30 minutter. 

En anden fordel ved intervaltræning er, at når du har styr på teknikken, kan du gøre det hjemme, i parken eller hvorend, du har lyst til. Du kan endda downloade apps til mobilen, så du kan tage din træningsrutine med dig.

kvinde der laver styrkeøvelse med håndvægte på gulvet

Grundstenen ved intervaltræning er at veksle korte perioder med højintensitets-cardio med korte pauser. For eksempel, for hver 30 sekunders træning, hviler du i 10 sekunder.

Tag det til et højere niveau med HIIT

Der er en mere avanceret måde at lave intervaltræning på: HIIT eller Høj Intensitets Interval Træning. HIIT er ideelt for dem, som ønsker hurtige resultater. Det er virkelig effektivt, og du forbrænder mange kalorier på kort tid!

Træningerne er meget hårde – men korte. Det forbedrer din metabolisme, og forbrænder fedt selv efter du har afsluttet din træning. HIIT forebygger at fedtet, du spiser efter træning, bliver lagret. Det forbedrer desuden din kondition, så du kan præstere andre øvelser uden besvær.

Nogle HIIT-øvelser, som er inkluderet i træninger (hvilket ofte ændres) er kast med medicinbold, jump squats, knæ til bryst og planken.

Brug intervaltræning som en base, og lav HIIT, når du har fået mere erfaring med intervaltræning. Begge er ideelle træningsmetoder, og forbrænder mange kalorier. Intervaltræning og tennis er altså træningsformer, der forbrænder mange kalorier på kort tid, og er din bedste mulighed for et godt resultat. Sørg for, at gøre brug af dem!