Alt hvad du bør vide om sportsgrenen Futsal

Hvis du kan lide holdsport, skal du måske prøve futsal? Det er en disciplin der er mere end 75 år gammel. Læs mere her, for at finde ud af mere om denne spændende sportsgren!
 

Sportsgrenen futsal er en af ​​de mest mytiske sportsgrene i Spanien. Det er ‘indendørs’ fodbold og det anerkendes af den højeste internationale fodbold-association, FIFA. Futsal er en sportsgren der er opfundet i Uruguay. På grund af manglen på fodboldbaner besluttede den ivrige befolkning af amatørfodboldspillere at begynde at spille på mindre indendørsområder.

Futsal kræver de samme grundlæggende færdigheder, taktisk fornemmelse og viden som fodbold gør. Men futsal har sine egne særligheder og regler, herunder størrelsen af banen, størrelsen af ​​bolden og antallet af spillere.

Med færre frispark og ingen offsides favoriserer futsals regler et hurtigt, rytmisk spil, hvor du ofte rører bolden og skal passere den til dine holdkammerater.

Futsal er en indendørs sport, der kræver minimalt udstyr, men som giver maksimal nydelse. Og fordi det er en indendørssport kan det selvfølgelig spilles hele året rundt.

Futsal-spillere er konstant placeret i situationer, hvor de skal modtage eller videregive bolden under pres og på meget lidt plads. Derfor kræver dette spil kvalitetsteknik, mobilitet, taktik og evne.

Faktisk er Ronaldinho, Neymar og Xavi Hernandez nogle af de få stjerner, der brugte futsal som springbræt til at blive så dygtige på de traditionelle fodboldbaner.

 

Fordele ved at spille sportsgrenen futsal

Futsal er i øjeblikket en anerkendt sport i Brasilien, Italien, Spanien, Portugal og Rusland, til glæde for spillere, der finder den tekniske og varierende fodbold praksis spændende. Udover at være en populær og sjov sport kan den tilpasses til bymiljøet og det giver mange fordele.

Det er rigtig godt for dit helbred

Futsal kan skelnes fra andre sportsaktiviteter, fordi det er en intens form for motion. Futsal fremragende til hjertet, da det er godt for det kardiovaskulære system. Man skal bevæge sig, løbe, hoppe og drible, hvilket gør det nemt at forbrænde fedt.

Mænd spiller futsal

Sportsgrenen futsal forbedrer ikke alene sundhed og fitness. Den kan også bidrage til at tone dine muskler og øge din fleksibilitet. Som om det ikke var nok, kan futsal bidrage til at styrke knoglerne.

Du kan udvikle en fantastisk teknik

Det første, man kommer til at tænke på når man taler om futsal er teknik. På grund af den begrænsede plads, det konstante tryk og sidelinjer kræver futsal en høj grad af kontrol over bolden og fantastisk teknik.

Futsal kræver en intens hastighed

 

Intensiteten af ​​futsal får dig til at arbejde hårdt for at ændre dit tempo. Dette vil hjælpe med at forbedre din kardio og udholdenhed. På grund af det begrænsede antal spillere på banen ad gangen, er det mindre afhængigt af teamwork og mere af individuelle færdigheder.

Futsal giver dig mulighed for at få mere kontrol over bolden

En anden fordel ved futsal er, at du er mere tilbøjelig til at kontrollere bolden end i traditionel fodbold. Den begrænsede størrelse af banen betyder faktisk at bolden cirkulerer meget mere blandt spillere. Med hold på fem mod fem spillere er den bedste måde ikke at tabe bolden på at passere den så ofte som muligt til andre spillere.

futsal bane

Kommunikationsfærdigheder i sportsgrenen futsal

At spille sportsgrenen futsal kan være en fremragende måde at fremme en persons sociale og følelsesmæssige velvære. Selvom det er sandt, at det primært handler om individuelle færdigheder, kræver det også rigtig meget samarbejde og dermed gode kommunikationsevner. Derudover er det en fantastisk måde at komme af med stress på.

Som du kan se her, er futsal en utrolig sport, der er god for både sind og krop. Det medfører mange fordele. Uanset om du elsker traditionel fodbold eller ej, inviterer vi dig til at prøve det! – du vil ikke fortryde det!

 
  • Soares, G. F., Reis, M. da S., Silva, S. A. da, Braga, W. M. C., Moura, S. da S., & Beltrame, T. S. (2011). Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Revista Brasileira de Futsal e Futebol8(30), 248–255. https://doi.org/10.1007/BF01590544
  • Naser, N., Ali, A., & Macadam, P. (2017, December 1). Physical and physiological demands of futsal. Journal of Exercise Science and Fitness. Elsevier (Singapore) Pte Ltd. https://doi.org/10.1016/j.jesf.2017.09.001
  • Dogramaci, S. N., Watsford, M. L., & Murphy, A. J. (2011). Time-motion analysis of international and national level futsal. Journal of Strength and Conditioning Research25(3), 646–651. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181c6a02e
  • Álvarez, J. C. B., D’Ottavio, S., Vera, J. G., & Castagna, C. (2009). Aerobic fitness in futsal players of different competitive level. Journal of Strength and Conditioning Research23(7), 2163–2166. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181b7f8ad