Sådan træner man et eliteungdomshold i fodbold

6. oktober 2019
For at blive en god træner af et eliteungdomshold i fodbold skal man træne de håbefulde spillere ordentligt. I denne artikel vil vi fortælle dig, hvordan du som træner kan hjælpe med at give de unge fremgang.

Det er vigtigt at implementere træning, der passer til alderen, når man træner et eliteungdomshold i fodbold, hvor spillerne er på vej til at blive professionelle. Den rette træning kan maksimere både den individuelles og gruppens potentiale.

Det er også vigtigt at skubbe deres læring fremad og bruge de rette taktikker til at hjælpe dem med at forstå det fundamentale i fodbold. Disse grundlæggende ting går hånd i hånd med deres kognitive, følelsesmæssige og motoriske udvikling

En positiv tilgang til problemløsning både som et individ og en gruppe er basen for at være en del af et hold. Det giver dem værdier og korrekt adfærd. Enhver træning skal have den alvor, glæde og motivation, der er brug for, så man kan skabe omgivelser, hvor glæden for sporten er førsteprioritet.

Metodologi til eliteungdommen

Trænere skal bruge så mange elementer og så meget infrastruktur som muligt. Træningerne skal være sjove og inkludere brugen af bolden. Trænere af eliteungdomshold i fodbold skal være i stand til at stimulere spillernes opmærksomhed.

Trænere er også nødt til gradvist at arbejde på individuelle færdigheder inden for fodboldverden samt gruppefærdigheder som placering, kontrol over bolden og at dække en modstander. 

For at træne et eliteungdomshold i fodbold til succes skal trænere konstant evaluere gruppeevner, individuelle evner og egenskaber. Dette kan for eksempel inkludere placering, gruppearbejde, hvad enten man er højre- eller venstrehåndet, opgaver på banen, koncentrationsevne mv.

Øvelser for eliteungdomshold i fodbold

Der er forskellige træningsplaner i ungdomsfodbold på eliteniveau. De varierer i intensitet og formål:

  • Opvarmning: Dynamiske lege, der hjælper børn med at fokusere og komme ind i den rette rytme til de øvelser, der kommer efterfølgende. Trænere skal give dem rigeligt med instruktioner, og man skal integrere forskellige læringselementer, der kan træne spillernes reaktionsevner. Opvarmningen afsluttes med udstræk og varer mellem 10 og 15 minutter.
Børn træner til at blive elitefodboldspillere

  • Startøvelser: Gruppeøvelser, der aktiverer de motoriske bevægelser, som spillerne har brug for under træning. Gruppeøvelser til team building er også en mulighed, og varigheden er mellem 10 og 20 minutter.
  • Mellem: Et sæt øvelser, der hver varer mellem 5 og 8 minutter, hvor sværhedsgraden øges gradvist.
  • Høj: Øvelser, der dækker mere af banen. Disse øvelser har til formål at hjælpe spillerne med at arbejde og bevæge sig sammen og følge trænerens strategi. De har også til formål at styrke spillernes færdigheder i de forskellige positioner. Den samlede tid er 20 til 30 minutter.
  • Afslutning: Spillerne bevæger sig videre til øvelser såsom straffespark, almindelige spark mod målet mv. Den sidste del af træningen varer fem minutter og afsluttes med strækøvelser.

Specialiseret træning for eliteungdomshold i fodbold

Hvert barn har brug for særlig vejledning. Mens spillerne spiller flere og flere kampe, kan trænerne evaluere de færdigheder, som spillerne skal arbejde på. Trænerne er også i stand til at designe personlige træningsplaner til hver enkelt person.

Under hver træning bliver en eller to spillere udvalgt til at følge en anderledes træningsrutine. Den personliggjorte behandling opbygger deres forhold til trænerne.

Udvikling

Børn i 6 til 8-årsalderen har et lignende potentiale, hvilket selvfølgelig ikke inkluderer enestående tilfælde. Trænere kan udvikle deres potentiale til færdigheder ved at forsøge at reducere distraheringer under træning.

Således skal træningerne være dynamiske, progressive og ikke for omfattende. Øvelserne skal desuden fange spillernes opmærksomhed. Blot fordi børnene forstår spillet, betyder det ikke, at de har den korrekte motoriske færdighed til at blive en god fodboldspiller.

Progressiv træning er løsningen. Med tiden bliver ansvarsområderne fordelt på en måde, så børnene kan lære, hvordan de skal gennemføre bevægelserne korrekt. De vil blive mere selvsikre, når de skal udføre de bevægelser under en rigtig kamp.

Progressive øvelser

Hovedstød er for eksempel en progressiv øvelse, hvor spillerne øver sig på deres spring, kropspositionering og hovedbevægelser med en lettere bold – det kan eksempelvis være en volleybold. Denne øvelse hjælper spillerne med at gennemføre de rigtige bevægelser med mere selvsikkerhed og præcision. 

Når spillerne viser god fremgang i den første fase, kan man gå videre til øvelser med en rigtig fodbold. Ved at øve med en fodbold vil de være i stand til at justere sig selv til forholdene under en rigtig kamp.

Hvordan håndterer trænere følelserne på banen?

Træner vejleder sit hold af elitefodboldspillere

Følelser er en vigtig del af fodbold; vi må ikke glemme, at måden, som trænere håndterer sejre og nederlag på, altid vil være et eksempel for børnene. Vi må heller ikke glemme, at glæden og spændingen er dét, der giver dem lyst til at spille.

Fodboldhold skal opleve frustrationer og fejringer sammen. Spillets dynamik skal lære spillerne, hvordan de håndterer forhindringer, og at sejrene vil komme med tiden.

Hver spiller skal føle sig tilpas som en spiller på holdet. Tålmodighed og positiv forstærkning vil være de grundlæggende måder, hvorpå man skal behandle alle spillerne. 

Eliteungdomshold i fodbold: Et socialt redskab

Fodbold er en sportsgren, der kan hjælpe med at udvikle en positiv karakter, og trænere skal fastsætte regler, der fremmer en følelse af tilhørighed og broderskab. De følgende normer skal være til stede under træning for den rette gruppedynamik:

  • Punktlighed
  • Kompromis
  • Hårdt arbejde
  • Positive relationer med holdkammeraterne 
  • Respekt over for modstanderen
  • Respekt for uniformer og udseende
  • Tilhørighed

Håndtering af situationer mellem børn og forældre

Inden for de første uger af det nye hold skal trænere kontakte spillernes forældre, så man kan snakke om, hvordan man arbejder og løser konflikter. Forældrene skal også spille en rolle i deres børns træning. De bør støtte dem og hjælpe dem med at skabe sunde omgivelser.

Mobning må heller ikke være tabu. Trænere skal arbejde med de børn, der er mere tilbøjelige til at mobbe, så de kan bruge deres indflydelse på en positiv måde, der forener holdet. Trænere skal også arbejde med de børn, der er mest tilbøjelige til at være ofre, så de kan koble sig fra den rolle.

Man tror måske, at det er nemt at være træner for et eliteungdomshold i fodbold. Men når man arbejder med børn, betyder det, at man skal være en aktiv del af deres udvikling, og at man skal arbejde med dem hver dag for at forbedre deres færdigheder. 

Trænere skal også være kyndige inden for andre områder end blot sport. Ofte skal trænere lægge taktikker og teknikker til side og give følelsesmæssige aspekter prioritet.

  • Cè, E., Longo, S., Paleari, E., Riboli, A., Limonta, E., Rampichini, S., … Esposito, F. (2018). Evidence of balance training-induced improvement in soccer-specific skills in U11 soccer players. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 28(11), 2443-2456. https://doi.org/10.1111/sms.13240
  • García-Angulo, A., García-Angulo, F. J., Torres-Luque, G., & Ortega-Toro, E. (2019). Applying the new teaching methodologies in youth football players: Toward a healthier sport. Frontiers in Physiology, 10(FEB). https://doi.org/10.3389/fphys.2019.00121
  • Gjesdal, S., Haug, E. M., & Ommundsen, Y. (2019). A Conditional Process Analysis of the Coach-Created Mastery Climate, Task Goal Orientation and Competence Satisfaction in Youth Soccer: The Moderating Role of Controlling Coach Behavior. Journal of Applied Sport Psychology, 31(2), 203-217. https://doi.org/10.1080/10413200.2017.1413690
  • John, C., Rahlf, A. L., Hamacher, D., & Zech, A. (2019). Influence of biological maturity on static and dynamic postural control among male youth soccer players. Gait & Posture, 68, 18-22. https://doi.org/10.1016/j.gaitpost.2018.10.036
  • Michailidis, Y., Metaxas, T. I., Stefanidis, P., & Christoulas, K. (2019). Fitness effects of one-year soccer training of 8-10 and 10-12-year-old school children. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 59(5), 725-732. https://doi.org/10.23736/S0022-4707.18.08612-7
  • Trecroci, A., Cavaggioni, L., Lastella, M., Broggi, M., Perri, E., Iaia, F. M., & Alberti, G. (2018). Effects of traditional balance and slackline training on physical performance and perceived enjoyment in young soccer players. Research in Sports Medicine, 26(4), 450-461. https://doi.org/10.1080/15438627.2018.1492392