Egenskaber ved hørfrøolie i kosten

5. august 2019
Grundet dets høje indhold af omega-3, er hørfrøolie en god allieret til at forebygge og reducere kardiovaskulære sygdomme.

Et af de mest populære og moderne produkter er hørfrøolie. Der er mange fordele, som denne olie bidrager med, for en atlets helbred. Det er også en interessant tilføjelse til vores daglige kost.

Hørfrøolie og hørfrø bliver mere og mere populære, på grund af de fordele, som de bidrager med, for vores helbred. De mange fordele, som vi modtager af denne plante, gør, at flere og flere folk inkluderer den i deres regelmæssige kost.

Olien udvindes af frøet fra planten, almindelig hør (Linum usitatissimum). En af dens primære egenskaber er det høje indhold af omega-3 – de fedtsyrer, der er essentielle for at opretholde et sundt kredsløbssystem.

Denne plantes stamme bliver brugt til at producere stof, og frøene bliver brugt til at udvinde olie. Frøene bliver også malet til hørfrøpulver. 

Foruden dette, er det traditionelt at bruge denne plante til helende formål. Foruden at bruge hør til deres tøj, brugte oldtidens egyptere og grækere også hørfrøolie til medicinske formål. Nu, vil vi dykke dybere ned i detaljerne af de forskellige aspekter ved hørfrøolie. Vi vil også diskurere alle fordelene ved at inkludere denne olie i vores kost.

Primære egenskaber ved hørfrøolie

Højt omega-3 indhold

De flerumættede fedtsyrer i omega-3, er essentielle for at opretholde et sundt kredsløbssystem. De spiller også en vigtig rolle i andre systemer i kroppen.

Hørfrøolie er unikt, da det er en af de få fødevarer af vegetabilsk oprindelse, der har så højt et indhold af omega-3. Det indeholder omkring 50-60 procent omega-3, foruden også at indeholde både omega-6 og omega-9.

Vores kroppe er ikke i stand til at producere nok essentielle fedtsyrer på egen hånd. Derfor, er der nødvendigt at inkludere dem i vores kost. En af de bedste kilder til omega-3 er fiskeolie.

Ydermere, skal vi huske på, at hørfrøolie er et fantastisk alternativ til dem, der ikke spiser fisk. Det er perfekt til vegetarer eller veganere, der fravælger at spise fisk.

forskellige frø

Forskellige fordele for den menneskelige krop

Grundet dets høje indhold af omega-3, er hørfrøolie en god allieret til at forebygge og reducere kardiovaskulære sygdomme. Det er effektivt til at reducere obstruktioner i arterierne (åreforkalkning), som skabes af en ophobning af fedt, såsom kolesterol.

At indtage hørfrøolie har også vist sig at være effektivt i behandlingen og forebyggelsen af sygdomme, såsom diabetes, kræft, knogleskørhed og leddegigt. Det er også kendt for at hjælpe i behandlingen af autoimmune sygdomme, såvel som neurologiske lidelser.

Hørfrøolie fungerer også som et naturligt laxativt stof, da det fremmer bevægelser i tarmen. Det gør det muligt for kroppen at eliminere rester af fødevarer og toksiner. Som konsekvens heraf, vil indtagelsen af hørfrøolie hjælpe os med at tabe os i vægt, og få os til at føle os mindre oppustet.

Dette interessante produkt indeholder også ekstraordinere, anti-inflammatoriske egenskaber. Det er meget brugbart til at behandle smerter, forårsaget af leddegigt og præmenstruelt syndrom.

Det er også en fantastisk allieret for atleter. Blandt dets fordele, reducerer det helingsperioden mellem træninger. Det fremmer også vores energiniveau, hvilket gør det muligt at være fysisk aktiv af længere varighed.

Skønhed og helbred

Hørfrøolie har også en positiv effekt på vores hud og hår. Først og fremmest, hjælper det med at holde vores hud hydreret, glat, fast og fremmer dens fremtoning. Det lindrer også tør hud og eksem. For det andet, styrker det hårvækst, mens det tilfører glans.

Når det kommer til en kvindes helbred, bidrager hørfrøolie også med at regulere menstruation og balancerer niveauet er progesteron. Det er også meget brugbart til at lindre smerter fra polycystisk ovariesyndrom (PCOS) og overgangsalderen. 

kvinde der masserer sine kinder

Anbefalinger til at inkludere hørfrøolie i din kost

For at inkludere hørfrøolie i din daglige kost, er der to muligheder: flydende form eller hørfrøolie-supplementer. Den første mulighed har den ulempe, at den tilføjer ekstra kalorier til din kost. I mellemtiden, gør den anden løsning det muligt for dig kun at indtage den aktive ingrediens, uden de ekstra kalorier.

En meget vigtig anbefaling er at undgå at stege mad med hørfrøolie. Det bør bruges uden at tilberede det, og som det er i flasken. Det er godt at bruge til dressing, sauce, som smagsgiver til mad eller simpelt at indtage det med en ske.

Hvis du øger dens temperatur, vil olien oxidere. Det er derfor, det ikke bør udsættes for varme. Tag disse forbehold, og brug hørfrøolie som en fantastisk allieret for dit helbred. Du skal ikke tøve med at prøve dens fordele!

  • Popa, V.-M., Gruia, A., Raba, D.-N., Dumbrava, D., Moldovan, C., Bordean, D., & Mateescu, C. (2012). Fatty acids composition and oil characteristics of linseed (Linum Usitatissimum L.) from Romania. Journal of Agroalimentary Processes and Technologies.
  • Zuk, M., Richter, D., Matuła, J., & Szopa, J. (2015). Linseed, the multipurpose plant. Industrial Crops and Products. https://doi.org/10.1016/j.indcrop.2015.05.005
  • Zambiazi, R. C., Przybylski, R., Weber Zambiazi, M., & Barbosa Menonca, C. (2007). Fatty Acid Composition of Vegetable Oils and Fats. Boletim Do Centro de Pesquisa de Processamento de Alimentos. https://doi.org/10.5380/cep.v25i1.8399
  • Tocher, D. R., Fonseca-Madrigal, J., Bell, J. G., Dick, J. R., Henderson, R. J., & Sargent, J. R. (2002). Effects of diets containing linseed oil on fatty acid desaturation and oxidation in hepatocytes and intestinal enterocytes in Atlantic salmon (Salmo salar). Fish Physiology and Biochemistry. https://doi.org/10.1023/A:1025416731014
  • Piedecausa, M. A., Mazón, M. J., García García, B., & Hernández, M. D. (2007). Effects of total replacement of fish oil by vegetable oils in the diets of sharpsnout seabream (Diplodus puntazzo). Aquaculture. https://doi.org/10.1016/j.aquaculture.2006.09.039