Glutenfrie diæter

· 6. april 2019
Gluten er en gruppe komponenter, der kan findes i de fleste morgenmadsprodukter. Desværre, set fra et ernæringsmæssigt standpunkt, har gluten ikke nogle særligt vigtig fordele for kroppen.

Glutenfrie diæter bliver mere og mere populære. Der er dog mange mennesker, der starter sådanne diæter uden en medicinsk konsultation først. For dem, der lider af gluten allergi eller en anden lidelse, der stammer fra indtagelsen af proteiner, er glutenfrie diæter ikke til diskussion.

En populær holdning har i høj grad stigmatiseret indtagelsen af gluten. Mange mennesker med fordøjelsesproblemer eller andre helbredsproblemer, vælger selv at mindske deres indtag af gluten. Udover disse er der også mange, der ganske enkelt tror at disse proteiner hænger sammen med fedme og overvægt. Dermed tror de at indtagelsen af gluten kan føre til sygdomme som diabetes.

Gluten: en kontroversiel komponent af mad

Mange sunde voksne uden gluten allergi har fundet ud af, at en glutenfri diæt umiddelbart kan være en vej til vægttab. Dette fænomen er blevet bakket op af flere internationalt anerkendte kendisser, der insisterer på, at de holder sig i form ved at følge glutenfrie diæter.

Glutenfri skrevet i mel
Der er dog samtidig ikke nogle videnskabelige studier til at bakke dette op. Faktisk har nogle forskere fundet, at folk, der spiser en glutenrig kost, nyder godt af en lille nedsættelse i deres risiko for hjertesygdomme.

Du kan retfærdiggøre indtagelsen af gluten med det faktum, at indtagelsen af fuldkorn er sundt. Selvfølgelig bør dem, der lider af gluten allergi ikke indtage dette.

Hvor er problemet med glutenfrie diæter

Effektiviteten i en diæt er ofte fundet gennem dens evne til at bevare balance, og undgå ekstremer. Derfor anbefaler eksperter også, at man ikke spiser for meget gluten, trods det, at de ikke har fundet nogle fordele ved at undgå gluten.

I de feste tilfælde med symptomer på overvægt, såsom høje kolesterol niveauer eller kredsløbsproblemer, er gluten blot et af elementerne i et større problem. De reelle årsager er for eksempel ubalanceret kost. Det er som regel med en for høj indtagelse af mel eller mættede fedtsyrer. Samtidige har denne type kost ofte heller ikke mange friske fødevarer.

Eksperter har ikke etableret en direkte sammenhæng mellem en nedsættelse af disse proteiner i kosten og vægttab. De har heller ikke bekræftet nogen direkte sammenhæng mellem glutenfrie diæter og nedsat risiko for diabetes. Faktisk har undersøgelser vist at gluten, trods det, at det ikke i sig selv giver nogle næringsstoffer, spiller en vigtig rolle i optagelsen af D-vitamin og kalcium.

Vitamin D er godt for kroppen og er glutenfrieNår glutenfrie diæter ikke er til forhandling

Eksperter vurderer at en procent af verdens befolkning lider af gluten allergi eller andre gluten relateret sygdomme. De vurderer også at symptomerne sjældent bliver diagnosticeret. Dette er fordi, at symptomerne for det meste ikke er særligt tydelige.

Den eneste behandling, der er effektiv i at kontrollere disse negative symptomer er at følge en glutenfri diæt. Dog giver disse diæter ingen form for sikkerhedszone eller tydeligt definerbare grænser.

Udover kost

Omkring 80 procent af folk med gluten intolerance har en eller anden form for permanent læsion i deres fordøjelsessystem. Dette sker selv når de følger en streng kostplan og kan forekomme som et resultat af flere faktorer. Nogle eksempler er glutenrester fra andre fødevarer under produktion eller indtagelse af medicin, der indeholder små mængder gluten.

Friske og uforarbejdet fødevarer bør være prioriteten

Der er et bredt udvalg af glutenfrie produkter ledige på markedet. Dog bør alle diæter for folk med gluten allergi eller folk, der har andre problemer med gluten, følge et fundamentalt grundprincip for sund ernæring. Dette er ganske enkelt balance.

Meget af det mel, der er blevet forarbejdet så der ikke er spor af dette protein, kan måske have den samme effekt som ‘almindelige’ produkter. Dette betyder, at de stadig kan føre til vægtøgning og kredsløbsproblemer, blandt andre negative bivirkninger.

Udover dette, bør du også tænke over den økonomiske del af disse diæter. Produkter, der bliver produceret til folk, der ikke kan tåle gluten, koster omkring tre til fire gange så meget som almindelige produkter.

Det er altid vigtigt at indtage en kost med et højt indhold af frugt og grøntsager, der er rige på fiber. Du bør også inkludere fisk og høj-kvalitets kød i en balanceret kost. Dette garanterer, at du indtager den højeste mængde næringsstoffer hver gang du sætter dig ned for at spise.