Hvordan pektin påvirker træning

20. juni 2019
Du har formentlig hørt om pektin, og undrer dig måske over, hvad det er.

Pektin er et næringsstof, der findes i fødevarer, som kan fremme din træning. Det findes hovedsageligt i frugter, såsom æbler. Læs mere, for at finde ud af, hvordan pektin påvirker træning.

Du har formentlig hørt om pektin, og undrer dig måske over, hvad det er. Ved du, hvordan pektin påvirker træning? Simpelt sagt, er det afgørende for din krop. Ydermere, er dette gældende, uanset om du træner eller ej. Find ud af mere omkring, hvordan pektin påvirker træning, i artiklen nedenfor.

Hvordan pektin påvirker træning: hvad du behøver at vide

Pektin er meget fordelagtigt for dit helbred. Du kan finde det i enhver frugt – hovedsageligt æbler, appelsiner og vindruer. Du kan også finde det i grøntsager, såsom gulerødder.

Ydermere, er det en form for fiber, da det har lignende funktioner. Mens det ikke bidrager med noget særligt næringsstof, hjælper det med at eliminere toksiner og affaldsstoffer fra din krop. Derfor, er pektin en god allieret, for at din krop kan blive i topform.

En anden fordel er, at det hjælper med at eliminere dårligt kolesterol, ved at absorbere sekretioner fra leveren og galdeblæren, som begge organer udskiller under fordøjelsen. Ydermere, tilbyder pektin også følgende fordele:

1. Pektin påvirker træning, fordi det hjælper med vægttab

Da det spiller en rolle i at absorbere sukker og fedt, er det almindeligt at inkludere pektinrige fødevarer i en vægttabs-diæt.

2. Hjælper dig med at føle mæthed

Lig det tidligere punkt, så vil du føle dig mæt i længere tid, hvis du spiser frugter og grøntsager, der indeholder pektin. Det er perfekt til at undgå fødevarer, du muligvis higer efter mellem måltiderne.

3. Kontrollerer blodtrykket

Pektin hjælper ikke blot med at reducere kolesterol, men polysakkariderne kan også øge udskillelsen af galde. Med andre ord, hjælper det med at reducere blodtrykket. Derfor, anbefaler sundhedsprofessionelle det til folk med forhøjet blodtryk.

friske appelsiner

4. Det regulerer dine tarmbevægelser

Hvis du har haft problemer med diarré eller forstoppelse, bør du spise flere frugter med pektin. Dette skyldes, at det vil hjælpe med at skubbe tingene videre i systemet og regulere dine tarmbevægelser.

Kan alle håndtere store doser af pektin? Den anbefalede daglige mængde er 15 gram (for voksne). Børn, gravide kvinder og dem, der har hypersensitivitet eller allergi, bør ikke indtage mere.

Hvordan pektin påvirker træning: kilder

Frugter er gode for dem, der træner, og det er der ikke noget nyt i. De er også gavnlige for dem, der gerne vil tabe sig i vægt eller reducere deres kolesterol. Æbler, en af de sundeste frugter, indeholder en betragtelig mængde af pektin. 

Dette fiber er nødvendigt for elite- og amatøratleter, da det fremmer deres præstation under træning og konkurrencer. Derfor, råder trænere dem til at spise visse frugter, før deres sessioner, særligt de anaerobiske. Med andre ord, aktiviteter, der involverer vægtløftning.

Pektin fungerer også som en fantastisk, naturlig energikilde, der kan hjælpe dig med at give alt, du har, på en konditions- eller aerobictime. Ofte, har du muligvis ikke nok energi til at færdiggøre øvelserne, og kan være forvirret over, hvorfor. Med sikkerhed, kan det være fordi, du ikke får nok pektin!

Mens det får dig til at føle dig mæt, er sandheden, at det ikke får dig til at føle dig tung eller forhindrer dig i at træne. Så, din mave vil have travlt med at fordøje, men den vil føles let, sammenlignet med, når du spiser meget.

Hvordan pektin påvirker træning og forholdet mellem pektin og træning

At udnytte fordelen ved dette stof er så simpelt, som at spise et æble (alene eller i en drik) en time før træning. Vi anbefaler, at du spiser økologiske æbler, da de ofte indeholder færre pesticider og kemikalier, end andre frugter.

grønne æbler og nødder

Tro det eller ej, et simpelt (uskrællet) æble vil give dig den energi, du har brug for, for at gennemføre hele din træning. Desuden, når du er færdig med at træne, vil du ikke føle dig så sulten, at du vil spise det første, du kommer i nærheden af.

I noget tid, vil den pektin, du har spist, omdirigere sukkerstoffer og forhindre dem i at metabolisere og øge dit kropsfedt. 

Slutteligt, påvirker pektin træning, men det påvirker også dine muskler. Derfor, hvis dit mål er at opbygge muskelmasse, vil du være nødsaget til at inkludere det i din kost. Tilføj det i drikke og måltider, før og efter dine træningssessioner, og snart vil du se resultater.

  • Mamani Crispin, P. L., Ruiz Caro, R., & Veiga, M. D. (2012). Pectina: Usos farmaceúticos y aplicaciones terapéuticas. Anales de La Real Academia Nacional de Farmacia.