Sunde snacks til atleter under karantæne

Er det muligt at snacke mellem måltider og stadig opretholde en sund kost? I den følgende artikel, vil vi foreslå nogle sunde snacks til atleter. 
 

Sundhedskrisen, forårsaget af COVID-19, har vendt livet på hovedet hos mange borgere. Det kan være kedeligt at blive hjemme, og det er ikke blot modarbejdende for populationen generelt, men særligt for atleter. Midt i denne situation, kan det være en logisk fristelse at ty til mad for at fordrive tiden. Men, er der en måde, hvorpå man kan gøre dette, uden at påvirke helbredet negativt? Er der nogle sunde snacks, man kan spise, når man er i karantæne?

Sunde snacks til atleter i karantæne mellem måltiderne

Det er en stigende tendens at snacke og spise mellem måltiderne, særligt blandt studerende på universitet. Dette blev eksempelvis påvist i en artikel, der blev publiseret af det spanske tidsskrift; Nutrición Clínica y Dietética Hospitalaria. Når det kommer til atleter, kan snacking falde sammen med indtaget før træning. Derfor, i disse tilfælde, kan det forbedre den atletiske performance at indtage en høj procentdel kulhydrater.

Der er en variation af strategier, relateret til diæter, som atleter kan benytte sig af i løbet af træningssæsonen. For eksempel, når det kommer til vægtløftning, ønsker atleter at forbedre dem. Træning, mens man faster, er en anden strategi, mange gør brug af, når det kommer til at forbedre performance og kropskomposition.

Det, der er nødt til at være tydeligt, er, at denne strategi er nødt til at blive tilpasset og kun finde sted under træning. Det er aldrig en god idé at indføre den på en konkurrencedag. Hvis det ikke har den ønskede effekt, kan det skabe problemer.

Idéer til sunde snacks

Nedenfor, vil vi opliste nogle alternativer til sunde snacks for atleter. Med målet om at høste flest muligt fordele, anbefaler vi, at du konsulterer med en ernæringsekspert og indføjer dem i en sund og balanceret kost.

  • Pickles, men vær forsigtig med saltet!
  • Kartoffel eller sød kartoffel, tilberedt i mikrobølgeovn.
  • Naturlige eller ristede nødder.
  • Muslinger.
  • Toast med tomat og olivenolie.
  • Spanske peanuts.
peanuts i en skål
  • Spyd med rejer og grøntsager.
  • Gazpacho-suppe.
  • Frugt: hav en skål med vasket og udskåret frygt i køleskabet, det gør tingene lettere.
  • Frisk gulerod. 
  • Chips af grøntsager, kartoffel og sød kartoffel. Skær grøntsagerne i tykke skiver og dehydrer dem i ovnen eller mikrobølgeovnen.
  • Hummus af kikærter.
  • Cherrytomater.

Andre mere omstændige, sunde snacks for atleter i karantæne

Popcorn

Ifølge en rapport fra FAO, er kommercialiseringen af majs voksende. Dette korn indeholder kalium, fosfor, magnesium og ethvert vitamin, med undtagelse af B12. Ydermere, er det et glutenfrit korn. Det betyder, dette korn er til stede i mange opskrifter til folk med cøliaki.

Popcorn udgør en meget alsidig og sund fødevare at snacke. Det er derfor, de er på vores liste. For at tilberede popcorn, har du blot brug for popmajs, olivenolie, salt, dine yndlingskrydderier og en skål du kan bruge i mikrobølgeovnen. Skålen kan være keramisk eller af silikone og have et damp-agtigt låg.

Dernæst, skal du følge de tre trin nedenfor:

  • Placer dine popmajs i skålen med en smule jomfru olivenolie, salt og krydderi efter smag. Du kan bruge ethvert krydderi, du ønsker, fra paprika til karry.
  • Dernæst, skal du sætte skålen i mikrobølgeovnen i 2,5 minut. Den præcise tid kan variere i henhold til, hvor kraftfuld din mikrobølgeovn er.
  • Slutteligt, har du mulighed for at tilføje toppings. For eksempel, kan mørk chokolade bruges, hvis du foretrækker en sødere version.

Nachos af melbanan

Dette er en sund snack, der er ret hurtig at tilberede, og du har kun brug for 3 ingredienser: melbanan, olivenolie og dine yndlingskrydderierProceduren for at tilberede dine nachos involverer de følgende 3 trin:

  • Først, skal du bage melbananen i adskillige minutter.
  • Dernæst, skal du tilføje en skefuld jomfru olivenolie, salt og peber. Dernæst, skal du mose dem.
  • Slutteligt, skal du smøre blandingen ud mellem to ark bagepapir og bage massen i adskillige minutter. Skær massen ud i trekanter, og bag dem indtil de er ristede.
chips og dip

Når dine nachos er færdige, kan du ledsage dem med guacamole eller hjemmelavet salsa. For at lave guacamole, skal du blot bruge avocado og citron. Du skal bare mose avocadoen og tilføje citronsaft. Du kan tilpasse proportionerne efter din smag. Hvis du ønsker det, kan du også tilføje hakket tomat, rødløg og en smule salt.

Hvad skal du drikke?

Mange nyder traditionen med at have en alkoholisk drik før aftensmaden, særligt i weekenden. Uden tvivl, er der mange, der vil fortsætte med denne tradition under karantænen. Og, for dem, der bor alene, er streaming med venner og familie et stigende socialt fænomen. Så, hvis du ønsker at forblive sund under karantænen, uden at gå glip af traditionen, hvad kan du så drikke?

Som en appetitvækker til at ledsage din drik, kan du vælge enhver af de muligheder, vi har foreslået ovenfor. Og, når det kommer til, hvad du bør drikke, har vi her adskillige alternativer.

Husk på, at alkoholiske drikke ikke er den bedste løsning for atleter, da det kan svække dit forsvar. Så, vi anbefaler følgende erstatninger:

  • Infusioner med is og en skive citron.
  • Vand eller vand med brus og frugtskiver, for at tilføje smag (du kan også lave en smoothie).
  • Tomatjuice.
  • Alkoholfri øl. 

Nyd sunde snacks under karantæne uden afkald

Foretrækker du simpelt at spise sundt? Eller, er du bekymret over at tage ekstra på i vægt under karantæne? Uanset hvad, vil alle forslagene i dagens artikel være brugbare. Leg rundt i køkkenet og udvælg dine favoritter!

  • Iglesias MT et al. 2013. Estudio nutricional en un grupo de estudiantes universitarios madrileños. Nutr clín diet Hosp, 33(1), 23-30.
  • García Lizama A. 2019. El mercado mundial de los cereales: situación política mundial y perspectivas para la próxima década.
  • Guillén-Sánchez J et al. 2014. Características y propiedades funcionales del maíz morado (Zea mays L.) var. subnigroviolaceo. Scientia Agropecuaria, 5(4), 211-217.