Pilates: Fantastisk træningsmetode til kalorieforbrænding

· 8. november 2018
Pilates bliver set som en afslappende form for motion, men hvorfor kan man så forbrænde en stor mængde kalorier ved at dyrke pilates? Lad os se nærmere på det i denne artikel.

Det menes, at Pilates er en afslappende form for motion, der lader dig skabe en god forbindelse mellem krop og sind. Selvom dette er sandt, så har det fået mange mennesker til at tro, at denne sport ikke toner kroppen eller forbrænder fedt. Det kan ikke være mere forkert. Forbrænder Pilates kalorier? Ja, og i denne artikel forklarer vi hvorfor.

Forbrænder Pilates kalorier?

Grundet den definition, som vi nævnte før, som mange har tilskrevet denne disciplin, er det normalt, at Pilates bliver sammenlignet med yoga. Men de to træningsmetoder er ret forskellige. 

Pilates fokuserer på at træne og udvikle kroppens kerne, og det hjælper kroppen med at udvikle styrke og muskulær resistens. Denne form for motion træner den inderste del af din krop, den aktiverer dit stofskifte og hjælper dig med at forbrænde fedt hurtigere. 

kvinder dyrker pilates

De strækøvelser, man laver under Pilates, toner musklerne, og dette hjælper fedtet med at forlade kroppen. Endnu en fordel ved Pilates er, at det er en low impact-træningsmetode. Du kan endda dyrke denne træningsmetode, hvis du er skadet. Hvis dette er tilfældet, skal du informere din instruktør om skaden, og hvor skaden sidder henne, så han eller hun kan afholde dig fra at lave øvelser, der fokuserer på det område, og som muligvis kan skade dig.

Selvom øvelserne kan virke tilbagelænede, så involverer de statiske bevægelser. Den styrke, der udøves for at bevare din stilling i et par sekunder, vil forbrænde kalorier. Derfor behøver du ikke at stille spørgsmålstegn ved, om Pilates forbrænder kalorier eller ej. Faktisk er det den bedste sport til at forbrænde kalorier.

Flere grunde til at dyrke Pilates

  • Det reducerer stress. En af hovedårsagerne til fedme er stress. Det får os til at spise mere, end vi burde, og det får os til at ophobe mere fedt. Da dette er en afslappende form for motion, der arbejder indefra og ud, hjælper den med at mindske stress og derved vores appetit.
  • Det er sjovt. Der er ikke to Pilates-hold, der er ens. Hvis du har været på andre hold, er det muligt, at du er begyndt at kede dig ved at skulle gentage de samme bevægelser hver dag. Du kan gætte instruktørens næste bevægelse, før det overhovedet sker. Dette er ikke tilfældet med Pilates. Hver gang er anderledes takket være de hundredevis af øvelser, det involverer, samt det tilbehør, der bruges til at udføre dem.
  • Det forbedrer cirkulation. Det er gavnligt for en sund blodgennemstrømning, når vi arbejder på kroppens kerne.
kvinde laver pilates derhjemme

Yderligere fordele ved Pilates

  • En sundere ryg. Der er intet bedre end Pilates, for folk, der har rygproblemer. De strækøvelser, der udføres i denne disciplin, styrker rygmusklerne, hvilket beskytter rygsøjlen og hjælper med at forhindre skader.
  • Du vil have selskab. Hvis du går på et hold i et fitnesscenter, kan du møde andre mennesker, der har lignende mål. Dette er ikke en let træningsform, selvom der er forskellige niveauer tilgængeligt. Pointen er, at andre mennesker, der har haft den samme oplevelse, vil hjælpe dig, så du ikke føler dig pinligt berørt eller nedslået, hvis du har svært ved visse øvelser. Resultatet af Pilates to gange om ugen vil være synligt efter den første måned. Du må ikke give op!
  • Du vil forbedre din balance. Mange af disse øvelser er baseret på balance, så du vil være i stand til at forbedre dette facet. Bedre balance har vist sig at være brugbart gennem livet.

Nu kan du se, hvordan Pilates hjælper med at forbrænde kalorier, samtidig med at det tilbyder en lang række fordele til at forbedre dit helbred og livskvalitet. Nu er det tid til at komme i gang!