Tips til bjergtræning

09 februar, 2020
Vidste du, at bjergtræning, ligesom så mange andre former for fysisk aktivitet, har masser af fordele?
 

Bjergtræning er en fremragende idé til ferier eller en forlænget weekend. Hvad bør du vide, før du inkluderer det i dit skema?

Måske hader du mængden af folk på stranden under feriesæsonen? Eller måske ønsker du at rejse om efteråret eller foråret og foretrækker landlige miljøer, hvor du kan slappe af? Hvis det er tilfældet, så vil denne artikel give dig nogle råd til, hvordan du kan nyde bjergtræning.

Bjergtræning: essentielle tips

Hvis du har besluttet dig for at lave noget, der er lidt anderledes denne sæson, og du har valgt en bjergferie som din destination, vil du have masser af muligheder for at træne. Ikke desto mindre, for at dine træningssessioner vil være virkelig produktive, så have disse tips i tankerne:

1. Passende beklædning

Du vil blive glad for at høre, at du kan bruge det samme tøj, som du bruger i fitnesscentret eller bærer derhjemme, når du begiver dig ud i bjergtræning. Den eneste faktor, du er nødt til at overveje, er dit fodtøj. Afhængigt af skråningen eller typen af overflade i bjergene, har du muligvis brug for noget, der er mere specielt.

Når det er sagt, hvis du blot overvejer at tage ud at gå eller jogge i landskabet, så skal du ikke bekymre dig. I dette tilfælde, kan du bruge de samme træningssko, som du altid gør.

2. Tøj i flere lag

Hvis du ikke er vant til at træne i elementerne udendørs, så hav i tankerne, at temperaturændringer forekommer hele tiden. Hvis du tager afsted meget tidligt om morgenen, vil du formentlig være nødt til at have varmt tøj på. Så snart det bliver en smule varmt, vil du dog have lyst til at tage halvdelen af det tøj af, du har på.

 

Mange folk har tøj på i “lag” for at undgå at blive irriteret eller ulejliget. Uanset hvad, skal du altid sikre dig, at du har tøj på, der gør det muligt for din krop at ånde. 

kvinde der går stavgang

3. Solbeskyttelse er vigtigt ved bjergtræning

Selv hvis du tager afsted, når det er koldt, anbefaler vi, at du har solbeskyttelse på, før du begiver dig ud i bjergene. Du bør også have en hat og solbriller på. Det vil hjælpe dig med at undgå at blive generet eller endda skadet af solens stråler.

Nogle idéer til bjergtræning

Vidste du, at bjergtræning, ligesom så mange andre former for fysisk aktivitet, har masser af fordele? Det er derfor, eksperter anbefaler, at du træner i dette miljø, når end du er i bjergene. Dette er nogle gode måder til at få pulsen op:

1. Vandretur

Dette er en aktivitet, du kan lave med hele familien. Alle kan vandre i deres eget tempo, og alle vil have godt af frisk luft og naturlige omgivelser. Vandring involverer at gå langs stier, der muligvis ikke er særligt lige eller særligt rene.

Hvis stien er meget stejl, er der nogle folk, der vælger at bruge stokke eller trægrene til at hjælpe med at støtte deres krop. Vi anbefaler, at du vælger markerede ruter med god skiltning. Nogle eksempler på steder med sådanne ruter er naturparker og reservater. Foruden dette, bør du også medbringe vand, frugt og myslibarer, så du kan hjælpe med at genoprette den energi, du har forbrændt.

 

2. Trailrunning

Denne bjergaktivitet bliver mere og mere populær. Den involverer at løbe på landlige stier, i dale eller i bjerge, og nær eller gennem floder. Trailrunning kræver specielt fodtøj og et vist fysisk niveau. 

3. Ziplining som bjergtræning

Denne idé, til at få noget bjergtræning ind i din rutine, kan være sjov for hele familien. Ziplining er en aktivitet, der involverer at hoppe over forskellige typer af ujævnt terræn eller kløfter, ved brug af et kabel. Det er fremragende for dem, der ønsker at tilføje adrenalin til deres sjov!

4. Naturligt fitness

Du kan bruge “uperfekthederne” i terrænet til din fordel. Disse kan udgøre gode trapper, ting at hoppe over eller steder, hvor du kan lave push-ups. Du kan kombinere disse øvelser til at fokusere på dine triceps, mavemuskler, ballemuskler og meget mere.

Hvis du finder sten af en vis størrelse på din vej, kan du endda bruge dem, som var de vægte. Husk på, at du skal lægge dem tilbage, hvor du fandt dem, når du er færdig med at træne. 

mand der løber i terræn

5. Mountain bikes

Slutteligt, er en fremragende måde, til at nyde bjergtræning på, at cykle. Specifikt, bør du bruge en mountain bike. Disse har større og mere robuste hjul. Du vil cykle gennem forskellige stier og skulle undgå adskillige forhindringer.

 

Slutteligt, hvis du har et bestemt fitnessniveau, vil du måske endda forsøge dig med nogle mere udfordrende aktiviteter end disse. Et eksempel på dette kan være klatringVælg din favorit og få fyldt udbytte af dette naturlige miljø til at bevæge dig!

  • Muñoz, R. 2008. Manual de iniciación para la montaña. Escuela Española de Alta Montaña. http://www.conmacuto.com.es/MANUAL%20DE%20INICIACION%20A%20LA%20MONTA%C3%91A.pdf
  • Rossi, C. 2010. Claves de entrenamiento para la montaña. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/lifestyle/claves-de-entrenamiento-para-la-montana-nid1212357