Er du i stand til at dyrke yoga?

05 juni, 2020
Lær om, hvad det kræver at tage del i denne afslapnings og trænings disciplin. Dets fordele går udover træningsessionerne, og der er mere variation, end der er med andre sportsformer.
 

Det betyder ikke noget hvor gammel du er! Om du har erfaring eller ej inden for sport, eller om du er den mindst smidige person i hele verden, så er yoga en aktivitet alle kan være med til! Hvis du undrer dig over om du er i stand til at dyrke yoga, så læs videre! I denne artikel vil vi fortælle dig om nogle af grundene til at du bør vælge denne orientalske disciplin med så mange fordele.

Er du i stand til at dyrke yoga

Mange mennesker spørger hinanden om de er i stand til at dyrke yoga? Hvis du føler dig intimideret af yoga, føler du ikke er den rigtige alder, eller tror det kun er for folk, der er ‘spirituelle’, så læs videre.

Faktisk er yoga en meget komplet disciplin. Det specificerer ikke en alder, et køn eller en fysisk eller sportslig kapacitet. I hver session vil du arbejde på din vejrtrækning, bevægelser, smidighed og koordination. Fordelene vil have en indvirkning på din søvn, næring, følelser og dit generelle velvære.

yoga
Trods hvad du måske tror, er du helt klart i stand til at dyrke yoga! Alle kan dyrke yoga fra børn til ældre, gravide kvinder, eller endda folk med helbredsproblemer (så længe de har professionelt opsyn).

Selvom det er en fysisk krævende aktivitet, udfører hver person øvelserne i deres eget tempo i forhold til deres evner. Der er ingen problemer og ingen stivhed eller helbredsproblemer, der er en forhindring til at få startet.

 

Grunde til at starte med at dyrke yoga

Før du laver undskyldninger og spørger dig selv om du virkelig kan dyrke yoga, er der her nogle grunde til, at du bør komme til timerne:

1. Du vil sætte pris på din krop

Du vil opdage muskler du ikke vidste du havde, mens du forbedrer din smidighed og kropskontrol.

2. Reducerer stress

Dette er en af hovedgrundende til at folk vælger yoga. Vi lever i en ‘travl’ verden og at tage en pause for at få forbindelse til os selv er helt fantastisk. Den bedste del er de positive konsekvenser for dine følelser, forhold og endda din søvn.

3. Du vil få din krop til at føles stærkere

Hvis du tror, at den eneste måde at opbygge muskler på er vægtløftning…tager du helt fejl! Yoga er rigtig godt til at få dine arme og ben stærkere. Øvelser er lavet med din egen kropsvægt (som man gør i calisthenics) og du vil have mere styrke i dine arme og ben.

4. Forbedre dit hjerte

Udover at reducere stress, hvilket vil gøre underværker for dit kardiovaskulære helbred, vil din blodcirkulation blive forbedret med yoga, specielt i dine ben. På denne måde vil du reducere ‘trætte ben’ og effekten af vandretention.

5. Nyd freden

Hvis du beslutter dig for at dyrke yoga, så fokuser på bevægelserne du laver og den koordinering af øvelser du laver. På denne måde vil du kunne tage dine tanker væk fra mange problemer, i det mindste så længe timen varer.

Kan du dyrke yoga? Hvad nu?

Hvis vi har overbevist dig om at du er i stand til at dyrke yoga og det er det du har behov for, så følg godt med i de trin du skal tage før du starter:

 

1. Timer eller hjemme

Du kan finde mange videoer online på, hvordan du dyrker yoga derhjemme. Dog, i begyndelsen, anbefaler vi, at du deltager i yogatimer med en instruktør. På denne måde vil du lære de basale teknikker og undgå spasmer eller skader kreeret af dårlig holdning.

2. Forskellige grene af yoga

Det er muligt, at når du starter med at lede efter yogatimer, så finder du flere forskellige muligheder. Selvom vi kan relatere denne disciplin til meditation og en buddhistisk livsstil er der flere forskellige ‘trender’, der er mere aerobiske, hvilket betyder at bevægelserne er meget hurtigere og krævende.

grunde til at dyrke yoga

3. Nødvendigt tilbehør til at dyrke yoga

Hvis du tager timer i et center, behøver du blot let og behageligt tøj, der gør at du kan bevæge dig frit. Hvis du gerne vil dyrke yoga derhjemme, vil du få brug for at købe en speciel yogamåtte (som kan findes i sportsbutikker).

4. Resultater

Det er vigtigt at vide, at du ikke vil komme til at se resultater fra den ene dag til den anden. Resultater er gradvise og langsomme. Du kan kombinere disse øvelser med andre aktiviteter, hvis du har lyst, for eksempel for at tabe dig.

 

Til sidst så hold in mente, at du ikke behøver en speciel diæt for at træne yoga. Dog anbefaler vi at før du starter timerne skal du ikke spise for meget og husk altid at bevare et godt væskeindtag.

  • Garfinkel, M., & Schumacher, H. R. (2000). Yoga. Rheumatic Disease Clinics of North America. https://doi.org/10.1016/S0889-857X(05)70126-5
  • Tekur, P., Nagarathna, R., Chametcha, S., Hankey, A., & Nagendra, H. R. (2012). A comprehensive yoga programs improves pain, anxiety and depression in chronic low back pain patients more than exercise: An RCT. Complementary Therapies in Medicine. https://doi.org/10.1016/j.ctim.2011.12.009
  • Balasubramaniam, M., Telles, S., & Doraiswamy, P. M. (2013). Yoga on our minds: A systematic review of yoga for neuropsychiatric disorders. Frontiers in Psychiatry. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2012.00117
  • Woolery, A., Myers, H., Sternlieb, B., & Zeltzer, L. (2004). A yoga intervention for young adults with elevated symptoms of depression. Alternative Therapies in Health and Medicine.
  • Rocha, K. K. F., Ribeiro, A. M., Rocha, K. C. F., Sousa, M. B. C., Albuquerque, F. S., Ribeiro, S., & Silva, R. H. (2012). Improvement in physiological and psychological parameters after 6months of yoga practice. Consciousness and Cognition. https://doi.org/10.1016/j.concog.2012.01.014