Er det godt at spise bananer for heling efter træning?

9. september 2019
Bananer indeholder et substans, kendt som tryptophan, som er essentielt for at stimulere produktionen og aktiveringen af serotonin. 

I henhold til heling efter træning, er bananer ofte en af de mest interessante frugter. Denne kraftfulde, naturlige fødevare indeholder en vidunderlig mængde af vitaminer og mineraler, hvilke er utroligt vigtige og essentielle næringsstoffer. Derfor, vil vi kigge lidt nærmere på fordelene ved at spise bananer.

At spise bananer kan være særdeles vigtigt for din heling efter træning. Hvis du indtager bananer under og efter din træning, kan det endda hjælpe med at forlænge din indsats og øge din udholdehed. De effekter, banan har på din krop, kan være endnu mere gavnlige end de såkaldte sportsdrikke

Vi kan se et eksempel på dette, under Rafael Nadals tenniskampe, vist på tv. Mellem sættene, spiser spanioleren altid en banan, hvilket giver ham en ekstra dosis af energi. Med sikkerhed, vidste du allerede, at bananer var godt for dig på et næringsmæssigt niveau. Men, vidste du, at denne frugt også forbedrer din præstation? 

Kulhydrater giver dig energi

Ernæringseksperter har, i lang tid, sagt, hvor vigtig bidragelsen af kulhydrater er i vores kost. Dog, anbefales det altid, at man indtager nogle af dem i moderation, såsom pasta eller ris. Når det er sagt, så er det en helt anden sag, når det kommer til naturlige kulhydrater.

Faktummet er, at denne form for fødevare indeholder sukkerarter, der kan tage noget tid at syntetisere. Takket være dette biologiske interval, giver det, du indtager, dig en øjeblikkelig kilde til energi. Dog, er der nogle fødevarer, såsom brød, der kan have den modsatte effekt og blive omdannet til fedt. 

Der er ikke nogen atleter, der ønsker at komme ud af form. Når det er sagt, så er den type af sukkerarter, som bananer producerer, såvel som hvordan de syntetiseres, tilsyneladende meget bedre end dem i andre kulhydratkilder. Essentielt, taler vi her om et kulhydrat, der ikke direkte vil forårsage vægtøgning, eller nogen former for ubehag.

Sportsdrikke til heling efter træning

Åbenlyst, er den letteste måde at konsumere sukker på direkte at indtage glukose eller sakkarose. I årtider, har atleter fået disse substanser gennem sportsdrikke. Problemet er, at det sukker, der bruges i disse produkter, ikke er naturligt. 

Dog, indeholder bananer naturlig fruktose, hvilket, praktisk talt, er harmløst og meget nemmere at bearbejde for den menneskelige krop. Ydermere, ilter bananer alle organerne, og, selvfølgelig, faciliterer din vejrtrækning, når du træner.

Bananer er også rige på kalium, folat, vitamin B1 og B3, samt andre elementer med rigeligt af antioxidanter. 

kvinde der drikker fra en drikkedunk

For at opsummere, er bananer meget sundere end sportsdrikke. Ydemere, bidrager de med flere vitaminer og mineraler. Som et resultat heraf, mener eksperter, at bananer kan være en meget sundere løsning til heling efter træning. 

At spise bananer er uvurderligt for heling efter træning

Fra et mere overordnet perspektiv, bidrager banener med mere end blot at øge energien. Takket være den høje koncentration af kalium og andre mineraler, er bananer en naturlig, antiinflammatorisk kilde. Faktisk, kan det, at spise banan, hjælpe med at forebygge muskelkramper og smerter. 

Det har også positive effekter på fordøjelsens helbred, hvis man spiser denne frugt. Bananer hjælper med at beskytte slimet og væggene i tarmen. Derfor, hjælper denne frugt muligvis med at forebygge mavesmerter og andre fordøjelsesmæssige tilstande.

Hvis det ikke var nok, så hjælper denne frugt med at stimulere appetitten, hvilket er godt for dem, der har brug for at tage på i vægt. Faktummet er, at bananer forsyner dig med god ernæring på en balanceret og kontrolleret måde, uden kolesterol eller fedt.

Det forbedrer også dit humør at spise bananer

Bananer indeholder et substans, kendt som tryptophan, som er essentielt for at stimulere produktionen og aktiveringen af serotonin. Selvfølgelig, hjælper det derfor med at fremme en korrekt funktion af dit centralnervesystem. 

Resultatet: atleter, og praktisk talt alle andre, kan forbedre deres humør ved at indtage bananer. Det menes også, at denne fødevare kan forbedre hukommelsen, takket være dens forbindelse med serotonin.

Når det er sagt, så er det ikke logisk at tænke, at alle disse fordele betyder, at du uhæmmet kan spise bananer. Et excessivt indtag af bananer kan faktisk påvirke din nyrefunktion. Dog, for at dette skal ske, skal dit indtag af bananer være ret højt.

friske bananer

Ulemper ved sportsdrikke og energidrikke

Foruden deres høje indhold af forarbejdet sukker, stiller sportsdrikke ikke engang din tørst. Af den årsag, har man det med, fejlagtigt, at drikke flere af dem, end man burde, når man træner.

Ulig bananer, kan disse produkter bidrage til et tab af natrium. I ekstreme tilfælde, kan det føre til en tilstand, kaldet hyponatriæmi, hvilket betyder, at niveauet af natrium i blodet er for lavt.

Af denne, og mange andre årsager, bør atleter overveje muligheden om, at bananer kan være den perfekte snack til heling efter træning. Hvis du ikke er professionel, så vil det endda være bedre at drikke en større mængde af vand, end at konsumere industrielle sportsdrikke. 

  • López Farré, A. Plátano de Canarias y salud. Extraído de: http://www.invesplacan.es/wp-content/uploads/2017/04/Libro_Monografico_Platano.pdf
  • Di Carlo, N.G. 2011. Consumo de antioxidantes naturales en deportistas. Universidad Abierta Interamericana. Extraído de: http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC111503.pdf