Er iste faktisk sundt?

30. april 2019
Vi kan finde mange forskellige variationer af iste.

Vi kan finde mange forskellige variationer af iste. Fra de mest almindelige afkog til eksotiske frugter og deres derivater.

Vi lever et et multi-kulturelt samfund, hvor der altid er en grund til at fejre noget. Vi gør det som regel ved at spise og drikke noget. Mens det er godt at få en øl, en sukkerrig sodavand eller en flaske med iste, bør du faktisk ikke fejre indtagelsen af disse ting.

Herfra, kommer behovet for at finde andre, mindre kalorieholdige og mere fedtfattige eller sukkerfattige løsninger… Men, du skal vide, at det er ikke alle produkter, der påstår at være disse ting, eller nævner at have sunde ingredienser, der rent faktisk er det sundere valg. 

Iste

I din søgen efter en sundere “sodavand”, kan du måske være i tvivl om, hvad du skal bestille på en restaurant. Mulighederne er altid de samme, inklusiv “light” og “diet” muligheder, blandt andre. Men, vi har også te. 

iste med citrus

Hvad er te?

Det er en blanding af blade, blomster og andre teplanter, såsom Camellia Sinensis. Du kan lave et afkog af denne blanding af urter i varmt vand, i kort tid, og dernæst kan du drikke vandet.

Du kan finde te i store beholdere eller små papirsposer, som kan gøre afkog lettere.

Dog, når det er varmt udenfor, er man, som regel, ikke i humør til en varm drik; det er her, iste kommer ind i billedet. Blot ved at hælde teen i et glas med is, vil være nok. 

På den anden side, er denne proces grunden til, at samfundet har skabt en drik, uden behovet for at lave et afkog først og nedkøle det bagefter.

Dog, skal du være opmærksom på en vigtig detajle: sukkerDisse produkter, ligesom sodavand, indeholder enorme mængder af sukker, som ikke er gavnligt for dit helbred, overhovedet.

I tilfældet med nogle mærker, der sælger iste, kan mængden af tilsat sukker nå op imod 20 gram per 100 gram af produktet. 

forskellige læskedrikke i supermarkedet

Det er skræmmende at tænke på, at dette tal er lig fem sukkerknalder! Men, glem ikke at disse portioner, som regel, er et glas med en kapacitet på omkring 250 gram. For at løse dette problem, modificerer nogle mærker deres produkter, og udskifter sukkeret med sødemidler. 

Tilsatte sødemidler i iste

I stedet for at tilsætte sukker, tilsætter producenterne sødestoffer, såsom sucralose og acesulfat-K. Sødemidler, ligesom sukker, skaber behovet for søde smage. Hver gang du indtager dem, føles smagen blødere, og du har brug for mere, for faktisk at føle at det er meget sødt. 

Nogle sødermidler kan skabe ubalance i tarmens mikrobiotaAlle disse substanser kan forårsage en øgning af mindre fordelagtige stammer i din mikrobiota. Desuden, er mange af dem blevet relateret til sygdomme, såsom type-2-diabetes.

Juice fra koncentrat

Foruden ovenstående, er det også vigtigt at nævne, at iste med frugtsmag indeholder omkring 0,1 procent teekstrakt, og smagen kommer fra koncentrat af frugtjuice. 

Juicekoncentratet er faktisk væske fra en kombination af drikkevand og frugter, der tidligere er undergået den følgende proces:

  1. Frugterne bliver presset, for at frigive saften.
  2. Omkring 85-90 procent af vandet er fjernet, som efterlader pulpen.
  3. Sukker tilsættes pulpen.
  4. Slutteligt, bliver vand tilsat, for at opnå den rigtige blanding.

Derfor, vil hver iste med frugtjuice og sødemidler indeholde færre kalorier, men det er stadig meget skadeligt for dit helbred. Det tømmer, desuden, også din pengepung!

Andre sunde muligheder med te

Vælg det afkog, den tepose eller teblanding, du bedst kan lide, og placer det i varmt vand. Når det er færdigt, skal du hælde det i et glas med is. Lad være med at tilsætte sukker: det er tid til at uddanne din gane på ny! Du kan også spørge efter denne løsning på restauranter.

En anden mulighed er at du kan tilføje stykker af frugt til en flaske med koldt vand, og lade det trække. På den måde, vil vandet opsuge den søde smag fra frugterne, og du kan nyde den naturlige smag.

Slutteligt, kan du også finde teposer, der er “kolde afkog”, hvor ingredienserne er andre former for te og frugtaromaer.

Udnyt de sunde muligheder. For at være sikker på at de er sunde, så læs næringsdeklarationen, eller vælg en af ovenstående løsninger.