Forskelle på smør og margarine

Både smør og margarine er gode ingredienser til morgenmad, eller når vi tilbereder saucer. Om du vælger den ene eller den anden afhænger af din smag, men du skal også være opmærksom på, hvordan de påvirker dit helbred.
 

Der findes flere forskelle på smør og margarine. Den største forskel mellem de to er deres oprindelse. Margarine kommer fra forarbejdet vegetabilske olier, hvorimod smør er et animalsk produkt.

De største forskelle på smør og margarine

Smør har en større procentdel af fedt (99 procent), hvor den mest udbredte form er mættet fedtstoffer. Derimod indeholder margarine 80 procent fedt, og disse er hovedsageligt enkeltumættede fedtsyrer og hydrogeneret fedtstoffer. Disse fedtstoffer kommer fra den industrielle process, der gør vegetabilske olier faste.

Skåret smør der ligger på et bord
Da smør er et animalsk produkt, indeholder det mere kolesterol, end margarine gør (0-100 mg).

I forhold til mikronæringsstoffer, er både smør og margarine gode kilder til natrium. De indeholder omkring 800 mg af mineralet per 100 gram af produktet.

Ydermere er smør en naturlig kilde til fedtopløselige vitaminer såsom vitamin D, A, og E, samt karotiner. Karotiner og vitamin A samt andre mineraler såsom kalium, magnesium og kalcium, finder man i større mængder i smør, end man gør i margarine.

Vi kan også købe margarine, hvor der er blevet tilføjet probiotika, mineraler, og steroler. Dette er en anden mulighed, og disse produkter har også et mindre indhold af kolesterol.

 

Som konklusion kan vi sige, at både smør og margarine hovedsageligt er fedtkilder.

En af de forskelle på smør og margarine, der er, er at smør indeholder vitamin A og karotiner, imens margarine har mindre mættet fedt, men mere transfedt.

Smør og margarines indvirkning på vores helbred

Traditionelt set har folk altid troet, at margarine var sundere end smør, fordi det kommer fra vegetabilske olier. Da det blev opdaget, at transfedt er enormt dårligt for vores helbred, men at mættede fedt ikke har en negativ indflydelse, begyndte folk at ændre holdning.

Smør på en kniv
Andre studier har også vist, at mættede fedtsyrer ikke er en trussel mod vores hjertekar system. Den kolesterol, som vi spiser, har ikke nogen sammenhæng til den kolesterol, vores krop producerer. Det er også blevet bevist, at det ikke har en negativ effekt på helbredet af vores hjerte.

Eksperter har også påvist, at der ikke er en sammenhæng mellem det at spise smør og hjertesygdomme. Det betyder, at smør faktisk er et bedre valg end margarine; specielt fordi margarine har et højt niveau af transfedt.

Smør og margarine er faktisk to meget forskellige fødevarer, selvom vi bruger dem på samme måde.

Ifølge ernæringseksperter, er alle fødevarer acceptable i en balanceret og varieret kost. Det vigtige er moderation og variation. Man skal også indtage en stor del plantebaseret fødevarer, som for eksempel grøntsager, frugt, fuldkorn og bælgplanter.

 

Derfor kan du ved at spise margarine i stedet for smør, nedsætte dit indtag af mættede fedtsyrer, og øge dit indtag af umættede fedtsyrer.

I gennemsnit giver margarine omkring 70 procent mindre mættede fedtsyrer og omkring 60 procent mere umættede fedtsyrer, end traditionel smør.

Hvilke slags olier skal min margarine indeholde?

Hvordan ved vi, hvilke slags olier margarine indeholder? Selvom det kan virke svært at finde ud af, er det faktisk ret simpelt. Når ingredienserne på pakken ikke specificerer, hvilke olier, der er i margarinen, kan vi gå ud fra, at den indeholder mættede fedt. Produktet indeholder mættet fedtsyrer, hvis det indeholder kokos-, palme-, eller jordnøddeolie.

Hvis det derimod er lavet på olivenolie, kommer vi ikke til at indtage mættede fedtsyrer. Det er endnu bedre, hvis det er lavet på ekstra jomfru olivenolie. Det er disse fedtstoffer, der ‘passer på vores hjerte’. Vi kan spise disse uden bekymring.