De vigtigste faktorer, der har indflydelse på vægttab

Uanset om det er for helbredets eller udseendets skyld, vil flere og flere gerne tabe sig. Ved at kende til de vigtigste faktorer, der har indflydelse på vægttab, bliver det lettere at nå dette mål.
 

Vægttab er målet for de fleste medlemmer i fitness, men det er ikke nok at træne. Ernæring, eksempelvis, er blandt de vigtigste faktorer, der har indflydelse på vægttab.

Helbred eller udseende?

Ifølge Verdens Sundhedsorganisation (WHO), er 39 procent af alle voksne (18 år eller ældre) overvægtige. Ydermere, er det en tilstand, der påvirker et stigende antal af børn.

Hver eneste dag dør folk verden over af enten overvægt eller fedme. Dette har ført til, at sundhedsorganisationer har fokus på sunde løsninger og sund livsstil. Der er også kampagner, der opfordrer til sund kost og træning, så folk kan komme i form.

kvinde der står på en vægt og måler sig med målebånd

Der er også grunde relateret til udseende. Både mandlige og kvindelige modeller er normalt slanke. Ydermere,  er denne stereotyp indgroet i den moderne kultur. Indflydelse fra kendte, medier og en verden med fokus på udseende, bidrager alle til dette billede.

Hvorfor er der flere overvægtige verden over?

Livsstilen mange fører i dag er hovedårsagen. Sociale ændringer har medført to skadelige vaner.

  • Først og fremmest, er maden, der indtages, rig på fedt og mel. Køb af fastfood og industrielle smagsstoffer, der ikke er særlig sunde, er nogle af de faktorer, der har mest indflydelse på vægttab.
  • Et fald i fysisk aktivitet. Faldet i det fysiske aktivitetsniveau er grundet mange af nutidens arbejdsformer, transportmuligheder og urbanisering, som gør bevægelse mindre nødvendig. Der er også teknologi i dag, som erstatter bevægelse, og som gør, at folk lever en mere inaktiv livsstil.
kvinde der sidder ved skrivebord og arbejder på computer

Ved at være opmærksom på disse to ting, vil hjælpe dig med at håndtere to af de faktorer, der har mest indflydelse på vægttab: mad og træning. De er dog ikke de eneste. Du skal ikke stoppe med at spise, eller overdrive din træning i fitness. Alle forsøg på at tabe dig i vægt, uanset årsag, skal gøres, mens du har dit helbred i tankerne.

Hvilke faktorer har mest indflydelse på vægttab?

Maden står for et estimat på 70 procent af fejlede forsøg på at tabe vægt. De andre 30 procent er relateret til træning. Med andre ord, for at tabe dig i vægt, skal du følge en livsstil, der fremmer vægttab. Det er ikke nemt, men det er muligt.

  • Alle, der er klar til at tabe sig, skal virkelig være besluttet på at tabe sig. Vægttab er en attitude mere end noget andet. Hvis du ikke er helt overbevist og klar, vil du kun bedrage dig selv, og ende med at fejle.
  • Emotionelt stress kan modarbejde dig. Din korps metabolisme er påvirket, uanset hvornår du går gennem en kompliceret, emotionel fase.
  • Hvad med underholdning, og at have det sjovt? Der er folk, der spiser for at få tiden til at gå, og for at undgå kedsomhed. Hvis de er alene hjemme, spiser de for at undgå at blive deprimeret.
kvinde der spiser en stor sandwich

En besættelse af at spise, er en af de faktorer, der har mest indflydelse på vægttab. Hvis du har det sådan, er du nødt til at ændre dit forhold til mad. Du vil være nødt til at stoppe med at se mad som underholdning og en kilde til velbehag. 

De vigtigste faktorer relateret til mad

  • Undgå en pludselig og brat ændring i den måde, du spiser. Hverken kroppen eller sindet kan håndtere at gå fra alt til intet: du vil være nødt til at ændre gradvist.
  • Første trin er at reducere dine portioner, og forsøge at erstatte junkfood med mere naturlige løsninger. Frugt, grøntsager og naturlige snacks er godt at starte med. Ydermere, vil du være nødt til at skille dig af med sodavand og mel.
  • For at tabe dig, vil du være nødt til at forbrænde lagret fedt og opbygge din muskelmasse. Med andre ord, er du nødt til at træne mere. Konditionstræning er særligt gavnlig til vægttab.
  • Vand er nødvendigt. Der vil være øjeblikke, hvor du muligvis tror, at du er sulten, men hvor du rent faktisk tørstig. I stedet for at drikke, vil man være tilbøjelig til at spise, selvom kroppen har brug for vand. At drikke rigeligt med vand, er en sund vane, der vil forbedre dit helbred, og hjælpe dig med at tabe dig.
 

Slutteligt, hvis du følger en plan lavet af en diætist, vil du få de bedste resultater.