Funktionel træning derhjemme

Funktionel træning er blevet en favorit for mange, når det kommer til at forblive sund eller forbedre sin træningspræstation. Vidste du, at du kan lave funktionel træning derhjemme?
 

At forblive aktiv og sund er en uundgåelig opgave, du bør opretholde gennem dit liv. Heldigvis kan det være let for dig, ved at lave funktionel træning derhjemme.

Blandt mange fordele, som vi vil nævne nedenfor, er en af de bedste, at du kan lave funktionel træning derhjemme. På denne måde kan du gradvist tilpasse dig, indtil du vælger at starte i et fitnesscenter.

Selvfølgelig kan du også fortsætte med at træne derhjemme, så længe du ønsker det. Vil du vide mere om funktionel træning derhjemme? Vi vil fortælle dig alt, som du behøver at vide.

Fordelene ved funktionel træning derhjemme

Før vi forklarer øvelserne, du kan gøre derhjemme, skal vi forklare fordelene ved at lave dem. Funktionel træning har følgende fordele:

  • Det hjælper med at styrke dine muskler, ved at bruge naturlige dag-til-dag bevægelser.
  • Det forbedrer stabilitet og holdning, da det arbejder med din core, som består af dine mavemuskler og din nedre ryg.
  • Det forbedrer i høj grad din kondition.
  • Det kan tilpasses til dine mål. 
  • Der er en lav risiko for skader, når du laver dem. Det er desuden hensigtsmæssigt til at forebygge skader.
  • Du kan se resultater hurtigt, da det forbrænder meget fedt og kalorier.
  • Din krop er i fokus i denne type træning, hvilket plejer at være let at forstå.
  • Du kan træne i din egen rytme i henhold til dine færdigheder.
kvinde der laver mavebøjninger på måtte derhjemme

Hvordan du kan lave funktionel træning derhjemme

Generelt involverer funktionel træning en høj indsats inden for en kort tidsperiode. Udover at du er i stand til at lave det derhjemme, kræver det heller ikke meget tid, før du kan se resultater.

Nedenfor er der nogle eksempler på nogle funktionelle træningsøvelser, som du kan lave derhjemme.

1. Burpees

Dette er den bedste funktionelle træningsøvelse. Burpees træner mange muskler på én gang. Det involverer, at du kaster din krop mod gulvet med din overkrop, mens du har benene strakte. Du skal støtte dig på dine håndflader og dine tæer.

kvinder der laver burpees

For at vende tilbage til startpositionen, skal du samle dine fødder mod dine hænder, så tæt det er muligt. Løft dig selv ved at hoppe op. Burpees kræver en masse kondition.

2. Squats

Squats er en anden klassiker. De arbejder med dine ben ved at bruge din kropsvægt. Det er afgørende, at du holder din ryg ret, når du sænker dine hofter bag dine knæ.

Med tiden vil du være i stand til at lave squats lidt mere avanceret. En mulighed er, at du kommer op ved at lave et lille hop. Du kan også lave pistol squats, som er en mere kompliceret øvelse. For at lave denne øvelse, skal du strække det ene ben fremad, mens du squatter med det andet ben.

 

3. Planken

Du kan lave planken lige, til siden, med spredte fødder, med håndfladerne eller forarmene i gulvet. Der er mange variationer af planken, og de er alle lige gavnlige. Planken er en effektiv måde at træne dine mavemuskler på. Planken er uden tvivl en uerstattelig måde, hvorpå du kan lave funktionel træning derhjemme.  

kvinde der laver planken på en lyserød måtte

4. Push-ups

Push-ups er en fantastisk måde, hvorpå du kan træne dit bryst og dine arme. Det er en klassisk øvelse, som vi alle hadede i skolen. Udover at være en basisøvelse, er det også en favoritøvelse til at bruge kroppen som redskab. 

Du kan også lave push-ups, hvor du bevæger dig fra side til side. Udførelsen er næsten den samme: lav en normal push-up. Når dine arme og ben er strakte, tag så et skridt til siden, før du sænker dig ned igen.

5. Lunges

Lunges er en anden velkendt funktionel træningsøvelse. Start med at have hænder på dine hofter, eller med håndvægte i dine hænder for at tilføje vægt. Løft en fod fremad og bøj i dine knæ. Benet foran skal støtte dig, mens det andet knæ rammer gulvet.

ung trænet kvinde der laver lunges i sin stue

6. Dødløft

Med en medicinbold eller en kettlebell kan du lave dødløft, ligesom du ville gøre det i fitnesscentret. Fordelen ved denne øvelse er, at den stimulerer den bevægelse, du laver, når du, eksempelvis, løfter en kasse fra gulvet.

Det er vigtigt, at du holder din ryg ret i denne øvelse. Ydermere, skal du kigge fremad, så du er sikker på, at dine ben laver alt arbejdet, og ikke dine hofter.

Med disse simple øvelser, kan du begynde at lave funktionel træning derhjemme og forblive aktiv hver dag. Alt du behøver er nok plads og et par minutter hver dag. Hvad venter du på? Kom i sving!