Hvordan du siger farvel til din inaktive livsstil

30. juli 2019
Så snart du lægger din inaktive livsstil bag dig, vil du have det godt med dig selv.

Hvis det er lang tid siden, du sidst har trænet, er du nødt til at starte organiseret, og tålmodigt vende tilbage til at træne eller begynde på en sport. Vi vil vise dig forskellige aspekter, du er nødt til at have i tankerne, for at sige farvel til din inaktive livsstil.

Med sikkerhed, har du læst, at det, at føre en inaktiv livsstil, er dårligt for dit helbred. Men, du ved måske ikke helt, hvordan du skal ændre situationen? I denne artikel, vil vi give dig nogle råd til, hvordan du kan begynde at dyrke sport og sige farvel til din inaktive livsstil, hvis du ikke har trænet i noget tid… eller, endda hvis du aldrig har dyrket sport før!

Ændr din inaktive livsstil i dag

Måske virker denne overskrift som en misvisende reklame? Det, der er sandt, er dog, at du kan ændre dine vaner og stoppe med at føre en inaktiv livsstil på det tidspunkt, hvor du dedikerer dig til det. Det handler blot om, at du skal bestemme dig for at lave en ændring!

Størstedelen af de folk, der lever en inaktiv livsstil, som begynder at være fysisk aktive, stopper igen nogle få dage senere. Mange folk bruger ikke engang den første måned, som de har betalt for i fitnesscentret. Generelt, sker dette, når man ikke kan finde en sport, man virkelig elsker. Når man finder den, vil man aldrig have lyst til at stoppe.

En af de mest almindelige undskyldninger er; “Jeg er for gammel!”. Dog, er der mange sportsgrene, der kan tilpasses til folk i alle aldre og alle færdigheder. Prøv yoga, aqua fitness eller du kan endda gå en tur om eftermiddagen.

Så snart du lægger din inaktive livsstil bag dig, vil du have det godt med dig selv. Dit selvværd vil blive forbedret markant, og du vil kunne lide, hvad du ser i spejlet. Du vil have det som om, at du kan “overvinde hele verden”.

Gradvis begyndelse

Der er ingen grund til at løbe et marathon helt fra start! Det er essentielt at tage det langsomt, og gradvist øge de dage, du træner, samt hvor længe dine sessioner varer. 

Eksempelvis, kan du begynde to gange om ugen af 20 minutters varighed. Senere, kan du forsøge dig med tre gange om ugen af 30 minutters varighed. På den måde, vil du øge dine træninger, indtil du når den anbefalede mængde på tre gange om ugen af i alt tre timers varighed.

Tager du ikke i fitnesscentret, fordi du er flov eller ikke har råd til det? Du kan træne derhjemme! Afspil nogle videoer på din smartphone eller på dit fjernsyn, og følg nogle træningsprogrammer, der passer til dine behov. Du kan også gå en tur. Find nogle trapper, du kan gå på, i nærheden. Alt dette koster ingenting.

Du skal altid vælge en aktivitet, som du nyder at lave. Hvis du, af den ene eller anden årsag, ikke har lyst til at træne, skal du ikke tvinge dig selv. Det betyder ikke, at du giver op, du skal blot forkæle dig selv lidt. Du fortjener det for den daglige indsats, du yder, for at have lagt din inaktive livsstil bag dig.

kvinde der sidder på en pilatesbold

Flere råd til at sige farvel til din inaktive livsstil

En af de mest almindelige fejl, som folk, der ønsker at leve en mere aktiv livsstil, begår, er at begynde med at træne i timevis fra starten af. Forsøg at undgå dette. Det er fundamentalt, at du tager det stille og roligt. Læg godt mærke til dette råd:

1. Du er ikke den samme, som du var før

For nogle år siden, kunne du træne en time uden at blive træt. Du kunne cykle 10 kilometer på en cykel, og være “frisk som en havørn”, eller spille fodbold hver eneste weekend. Dog, er disse dage bag dig. Det er ikke grund til, at du skal føle dig deprimeret, men du er nødt til at være opmærksom på dine nuværende evner og handle i henhold hertil.

2. Lad være med at presse på

Mange folk ønsker at gøre op for al den tid, de har spildt, hvor de ikke har trænet. Det fører dem til skader, udmattelse og opgivelse efter nogle få uger. Husk på, at træning giver fordele på både middel og lang sigt. Du skal ikke skynde dig – tag det roligt og gradvist.

3. Du skal ikke føle dig tvunget

Hvis du tager i fitness eller træner, fordi din læge har rådet dig til at gøre dette, eller fordi din partner har fået dig overtalt til det, så kommer det ikke til at fungere. Selvfølgelig, kan du nok se, at det har sine fordele. Men, vi refererer til det faktum, at hvis du træner, fordi det er en forpligtelse, så vil du ikke nyde det. Ydermere, vil du også have den forkerte opfattelse af træning.

Det er bedre at finde en sport, du virkelig nyder, end at lede efter undskyldninger for at stoppe, så snart du finder muligheden for det.

kvinde der mangler motivation

For at sige farvel til din inaktive livsstil og lægge den bag dig, behøver du ikke blive en professionel atlet. Det handler blot om motivation. Udskift noget af tiden på sofaen med en gåtur i parken. Kom lidt væk fra skrivebordet en gang i mellem. Tag trapperne i stedet for elevatoren. Små ændringer vil få dig langt og give dig resultater!

  • Teychenne, M., Ball, K., & Salmon, J. (2010). Sedentary behavior and depression among adults: A review. International Journal of Behavioral Medicine. https://doi.org/10.1007/s12529-010-9075-z
  • Biddle, S. J. H., Gorely, T., Marshall, S. J., Murdey, I., & Cameron, N. (2004). Physical activity and sedentary behaviors in youth: Issues and controversies. Journal of The Royal Society for the Promotion of Health. https://doi.org/10.1177/146642400312400110
  • Varo, J. J., Martínez-González, M. A., de Irala-Estévez, J., Kearney, J., Gibney, M., & Martínez, J. A. (2003). Distribution and determinants of a sedentary lifestyle in the European Union. International Journal of Epidemiology. https://doi.org/10.1093/ije/dyg116
  • Tuomilehto, J., Lindström, J., Eriksson, J. G., Valle, T. T., Hämäläinen, H., Ilanne-Parikka, P., … Uusitupa, M. (2001). Prevention of Type 2 Diabetes Mellitus by Changes in Lifestyle among Subjects with Impaired Glucose Tolerance. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/NEJM200105033441801
  • Smith, A. (2012). Obesity and Sedentary Lifestyles. Cardiovascular Disease in Women.