Konditionstræning: HIIT vs LISS

Den ideelle løsning er at kombinere både HIIT og LISS-træninger. Særligt, hvis du ønsker at forbrænde kalorier kontinuerligt og ikke stagnere din fremgang.
 

Konditionstræning, herunder HIIT og LISS, er en af de mest effektive måder til at opretholde din krops overordnede helbred på. Det holder dig også i en optimal tilstand. Af den årsag, er der mange folk, der bruger denne form for træning til at tabe sig i vægt. 

Dog, er det vigtigt at understrege, at der er to former for konditionstræning. Du bør vælge en i henhold til de mål, du gerne vil opnå.

Konditionstræning: Hvad er det, og hvad er fordelene?

Konditionstræning integrerer alle de øvelser, hvor iltprocessen bliver sat på arbejde, mere end styrken i sig selv. Generelt, inkluderer konditionstræning øvelser af lav eller middel aktivitet. Disse er gang, løb, svømning, brug af en crosstrainer, dans, Zumba, aerobics og mange flere.

Denne form for træning er associeret med vægttab. Dog, skal du altid huske på, at uden en god måltidsplan, vil det ikke være muligt at opnå de resultater, du ønsker.

Foruden de fordele, som vægttab tilbyder, har konditionstræning også andre fordele for dit overordnede helbred. For eksempel, vil 30 minutters daglig konditionstræning, eller mindst 3 gange om ugen, reducere stress og forbedre søvnen. 

 

Ligeledes, er konditionstræning også gavnligt til at styrke hjertetdet reducerer de risici, der er associeret med for højt blodtryk, og det forbedrer lungekapaciteten.

Hvad er HIIT og LISS?

HIIT og LIIS er to typer af konditionstræning. Det er vigtigt, at folk lærer mere om begge slags, så de er i stand til at udvælge den form, der passer bedst til deres behov.

Cardio training helps strengthen your heart.

HIIT er en form for træning af høj intensitet, hvor intervallerne af øvelserne er af kort varighed. Denne form for aktivitet varer gennemsnitligt 20 minutter, og det kombinerer øvelser, der kræver en stor indsats og intensitet. 

På den anden side, består LISS af konditionsøvelser af lav intensitet af længere varighed. Disse øvelser varer mellem 40 og 60 minutter, og din hjerterytme forbliver væsentlig stabil i løbet af den tid, du udfører øvelsen.

HIIT vs LISS: Hvad er bedst?

I praksis, er det ikke muligt at etablere, hvilken af disse to former for træning, der er bedst. Alt afhænger af det mål, man gerne vil opnå. For eksempel, involverer HIIT-træning en større intensitet, hvilket kræver en vis grad af fysisk erfaring.

 

Som du kan se, er HIIT tilrådeligt for eksperter, vis mål er at tabe fedt, men uden at ofre den muskelmasse, de har opbygget.

HIIT workouts requires a certain level of physical experience.

LISS er, modsat, en mindre intens aktivitet. Det er ideelt for folk, der ønsker at følge en proces med vægttab og ønsker at supplere ændringerne i deres kost med fysisk træning. Når et bestemt niveau er nået, vil det være muligt at skifte til HIIT-træning. 

Mens det er sandt, at HIIT vil bidrage med en meget hurtigere forbrænding af kalorier, bør du ikke praktisere denne rutine let. I stedet, er der nogle retningslinjer at følge.

Som vi har nævnt tidligere, betyder den høje intensitet og indsats, der kræves, at man er nødt til at have en vis grad af fysisk tilstand. Det vil gøre det muligt at udføre øvelserne effektivt og uden at risikere ens helbred og velvære.

Uanset hvad, er det vigtigt at konsultere med en læge først, da din hjerterytme vil stige signifikant, når du udfører HIIT. Derfor, er det essentielt for hjertet at være helt rask, når man udfører denne form for træning.

 

Anbefalinger

Alle konditionsøvelser sætter din hjerterytme på arbejde, såvel som at initiere fedtforbrændingsprocessen. Ikke desto mindre, er der bemærkelsesværdige forskelle mellem HIIT og LISS. Den ene type er ikke bedre end den anden. I stedet, skal du antage, at hvad af dem indfrier forskellige mål.

Anbefalingen til folk, der ønsker at tabe sig, er at starte med LISS-træning, og også være opmærksom på deres kost. Når deres krop når en vis minimum tilstand, kan denne træning, dernæst, suppleres med HIIT en eller to gange om ugen.

Ligelgedes, bør LISS-træningerne forlænges både i tid og modstand. Det sikrer, at kroppen ikke tilpasser sig, og at den bliver ved med at forbrænde kalorier – som den gjorde i begyndelsen.

Både HIIT og LISS er fremragende træningsmuligheder, der bør være til stede i alle folks programmer, der ønsker at forbedre deres fysiske tilstand.

De to programmer har fordele, men den vigtigste ting er, at du definerer de måldu ønsker at opnå. Ydermere, skal du etablere en plan, hvori begge aktiviteter kan kombineres, til et vis punkt, så du kan nå dit maksimale niveau.