Padel tennis: Hvilken rolle spiller hydration?

29. maj 2019
I denne artikel vil du blive klogere på hvilken rolle hydration spiller indenfor sport og padel tennis generelt.

Eftersom at vand udgør 60 procent af menneskekroppen er hydration absolut essentiel. I løbet af en dags forløb mister kroppen helt naturligt væske. Og netop derfor, er det vigtigt og nødvendigt at rehydrere den tabte mængde væske. Padel tennis er en sport som man, som regel, dyrker udendørs og derfor under direkte sol. Som følge kan man ofte opleve at tabe store mængder af væske

I denne artikel vil der være fokus på hvilket rolle hydration har inden for sport generelt, samt for padel tennis specifikt. Fortsæt med at læse, hvis du ønsker, at finde ud af hvilket tidspunkt er bedst anlagt til at rehydrere når du dyrker sport. Udover det vil du også lære hvor store mængder væske du bør drikke.

Hydrations vigtighed for padel tennis

Det er nødvendigt for alle og enhver at drikke en eller anden form for væske i løbet af dagen. Da kroppen mister væsker efter hvert et enkelt besøg på toilettet eller hver eneste gang man sveder, så gør det dét nemlig nødvendigt, at man hele tiden genvinder den tabte væske.

Der er stor sandsynlighed for, at du selv har stødt på påstanden om, at du bør drikke omtrent to liter vand om dagen, kan det passe? Denne mængde er dog indikativ. Dette vil sige, at mængden af væske man bør indtage på daglig basis stortset afhænger af den energi du bruger, og det sammenhængende tab af væske, i løbet af en dag. Udover det, er der altså også individer som rent fysiologisk har lettere ved at indtage større mængder vand, og heraf også individer som har sværere ved det samme.

Hvis du er en af de mennesker der finder det svært at drikke vand, så har du selvfølgelig muligheden for at kombinere vanden med andre væsker. Isotoniske drikke eller naturligt fremstillet juicer er ofte de bedste alternative. Dog bør du helst undgå almindeligt købte hverdagsjuice og sodavande, eftersom man som følge af indtag af disse væsker risikerer at indtage for stor mængde sukker.

Konsekvenser af dehydration

Udfordringen i forhold til hydration bør tages alvorligt eftersom manglen på den nødvendig mængde væsker kan have seriøse konsekvenser for kroppen. Nogle af disse konsekvenser involverer svimmelhed, hedeslag eller i værste tilfælde besvimelse. Et super godt råd er at altid at være i besiddelse af en vandflaske. Dette gør dig i stand til at kunne tage en tår at drikke i løbet af dagen.

Du bør også følge de gode råde, som vi har i sinde, at forklare længere nede i artiklen. Dette er specielt vigtigt, hvis du er et individ, som dyrker padel tennis, eller andre former for sport der er fysisk krævende og intenst.

To mænd spiller padel tennis

Hydration indenfor padel tennis

Padel tennis er en af de sport i verden som kræver allermest hydration. Dette er grundet at padel tennis er en udendørs aktivitet. Om sommeren kan det nemlig blive problematisk varmt når man spiller på en udendørsbane. Det er sket op til mange gange før, at spillere har set det nødvendigt at forlade banen. Dette har været grundet voldsom svimmelhed eller besvimelse.

Det er nemlig derfor at det er essentielt, både for helbreds og præstations relaterede grunde, at forholde sig ordentligt hydreret hele tiden. Nedenunder vil vi forklare de retningslinjer, du bør forsøge at følge, hvis du spiller padel tennis.

Før træning

Før at du begynder din padel tennis træning, bør du forberede din krop til, at skulle lave den store mængde arbejde træningen kræver. Det er netop derfor, at det er nødvendigt for dig, at drikke mindst to glas vand. Som substituion kan du også drikke den samme mængde i isotoniske drikke. Det er bedst at drikke væsken indenfor en time, i forhold til træningen, så at du undgår at få en tung mave når du begynder din træning.

Under træning

Mængden af væsken du bør drikke afhænger fuldstændig af den tidsmæssige længde af din træningsession. Som træningen forløber vil du miste større mængder af væske, som du så er nødt til at genvinde igen.

Vores anbefaling er at du indtager små mængder af væske ad gangen, dvs. små slurke, hver gang du skifter træningsaktivitet. På denne måde undgår du at føle at du får en tung mave, og på samme tid kompenserer du for den tabte væske.

I øvrigt er myten om, at indtagelsen af vand under træning forårsager luft i maven, blot en myte. Der er ikke noget videnskabelig der støtter op om dette.

Efter træning

Hvis du har fulgt de sidste to trin, vil du opleve at din dyhydration vil være moderat når træningssessionen er overstået. Det er nu, at du bør genindtage den væske du har mistet.

Da du nok allerede har skaffet dig enten regulært vand eller isotoniske drikke, kan du nu blot indtage disse drikke. Du kan også forsøge dig med at drikke en dejlig naturlig fremstillet juice. Dette kan du gøre  samtidig med at du slapper af og restituerer.

Kort sagt er padel tennis træning en af de mange fysiske aktiviteter der kræver store mængder fysisk arbejde. Derfor kræver padel tennis nemlig også rehydration og genindtagelser af mineraler. For dit eget helbred og velvære bør du altid huske dig selv på, at holde dig hydreret.