Vægttab uden at påvirke præstationsevne

25 januar, 2020
Vægt er en vigtig del af dit helbred. Hvis du er overvægtig eller lider af fedme, kan det være skadeligt for dit helbred. Det er dog heller ikke sundt for din krop at være undervægtig for din alder og højde. I denne artikel kigger vi på, hvordan du kan tabe dig uden at påvirke præstationsevne.
 

Atleter og dem i fitness verden vil ofte gerne tabe sig for at booste deres præstationsevne og udseende. Dog er det nogle gange ikke den rigtige måde, de forsøger at gøre dette på. Faktisk kan det være svært at tabe sig uden at påvirke præstationsevne. Vi tager et kig på, hvordan du kan gøre lige netop dette.

Vægttab kan betyde, at det går udover sportspræstation såvel som at miste og svække muskler. Med det sagt er det vigtigt først at afgøre, hvad din vægt bør være.Vægttab til højre og venstre er ikke en god ide.

Du bør gå til opgaven på en måde, der vil føre til et sundt vægttab. Så, hvis du gerne vil tabe dig ved at tabe fedt, så hold in mente at muskler vejer mere end fedt. Dermed skal du beregne din fedtprocent og arbejde efter dette tal.

Problemet med at tabe sig er, at de fleste mennesker gør, hvad de tror kommer til at hjælpe dem. Med andre ord gør de ikke det, der reelt vil hjælpe dem med at tabe sig uden at påvirke præstationsevne, blandt andre ting. At følge en streng diæt, hvor mængden af mad er nedsat eller ikke at spise fødevarer, som din krop har brug for, kan være enormt skadeligt. En streng og ikke særligt velkendt diæt vil kun ende med at gøre tingene værre.

kvinde på vægt
 

Vægttab uden at påvirke præstationsevne

Vægttab involverer ofte en diæt eller at skære bestemte fødevarer ud. På den ene side er det sandt, at du bør undgå at spise sukkerholdige produkter og følge en balanceret kost. På den anden side er der mere til at tabe sig end bare at undgå at spise. For atleter kan det skade præstationsevnen at modificere spisevanerne på den forkerte måde. 

Det er helt normalt at ville tabe sig, så hvis du forsøger at gøre dette, så gør det på den rigtige måde. For, at dit vægttab skal være effektivt og ikke skade dit fitnessniveau, så prøv at:

  • Besøge en diætist. Dit bedste bud er altid at søge råd fra en ekspert. En diætist kan fortælle dig, hvilke vaner du skal kigge på og hvilke fødevarer, du bør spise. De tager også dit niveau af fysisk aktivitet med i deres overvejelser.
  • Undgå at spise for lidt. Hvis du begynder at skære portioner ned i størrelse med det samme, vil din krop begynde at lagre mere fedt. Dette er fordi din krop er vant til at spise bestemte mængder mad. Hvis du pludseligt ændrer det fra den ene dag til den anden, vil din hjerne tro, at du sulter din krop.
  • Undgå at følge mærkelige diæter. Med andre ord så lad være med at starte på en diæt, der ødelægger balancen af mikronæringsstoffer, som du bør indtage. Derudover er det ikke en god ide at følge en diæt som din diætist eller læge ikke ville anbefale.

Sportspræstation og vægttab

Hæmningsløs og uansvarligt vægttab kan påvirke præstationsevne på en negativ måde. For det første, gør det kun tingene værre, hvis du følger en diæt, der ikke er lavet til atleterOg her fortæller vi dig, hvorfor:

 
  • Du forbrænder muskel. Når du taber dig gennem en dårlig diæt og træning, sker der en kompleks proces i dine muskler. Din krop reagerer på lave glukose niveauer ved at nedbryde proteinerne i din muskelmasse.
  • Træthed og svimmelhed. Hvis du ikke spiser rigtigt, bliver dine vitamin- og næringsniveauer, som din krop selv bør regulere, ustabile. Hvis du træner på denne måde, kommer du måske til at føle dig svimmel og træt; eller endnu værre, du kan komme til at besvime.
  • Mangel på koncentration. Hvis du lader din krop forblive sulten, mens du følger en streng diæt, vil du forblive utilpas og ikke have mulighed for at koncentrere dig under din træning.
kvinde TRX træning
Logisk set påvirker alle disse faktorer din fremgang og udvikling atletisk. Det er ikke det værd at være træt, distraheret og svag, uanset hvor meget du vejer. Det er din præstationsevne, der betyder noget. Derfor skal du besøge en diætist og lade være med at sætte dit helbred på spil. Spørg dem også, hvordan du kan tabe dig uden at påvirke din præstationsevne. Det er bedre at gøre tingene rigtigt for at tabe sig og nyde godt af dine træninger uden nogle problemer.

 
  • Nouvenne, A., Ticinesi, A., Morelli, I., Guida, L., Borghi, L., & Meschi, T. (2014). Fad diets and their effect on urinary stone formation. Translational Andrology and Urology. https://doi.org/10.3978/j.issn.2223-4683.2014.06.01
  • Smith, S. R. (2009). A Look at the Low-Carbohydrate Diet. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/NEJMcibr0908756
  • Denke, M. A. (2001). Metabolic effects of high-protein, low-carbohydrate diets. American Journal of Cardiology. https://doi.org/10.1016/S0002-9149(01)01586-7
  • Mullin, G. E. (2010). Search for the optimal diet. Nutrition in Clinical Practice. https://doi.org/10.1177/0884533610385705