Hvordan din vejrtrækning påvirker din koncentration

23. maj 2019
Vi bør tilpasse vores vejrtrækning i henhold til den indsats, vi udfører, og opretholde en konstant rytme.

Det er en af de største fejl, vi begår, når vi dyrker sport. Vi bør tilpasse vores vejrtrækning i henhold til den indsats, vi udfører, og opretholde en konstant rytme. Med noget øvelse, er det nemt at håndtere vores vejrtræning.

Patanjali, den vise mand, anser koncentration for at være det sjette trin, på vejen mod oplysning. Vi bør lære, hvad der sker inden i os, og den eneste måde, hvorpå vi kan gøre dette, er gennem hård træning. At trække vejret, mens vi koncentrer os, er en effektiv og naturlig træningsform, der hjælper os med at holde vores sind i ro og fokusere på en idé eller et objekt.

Ved at praktisere disse vejrtrækningsøvelser dagligt, er det muligt at opretholde koncentration i længere perioder. I Patanjalis yoga, så snart vi opnår en tilstand af intenst fokus, kan meditativ fordybelse også opnås.

Brugen af vejrtrækning under koncentration

Det virker måske kompliceret, men det er kun svært i begyndelsen. I yoga, kontrollerer pranayama vores vejrtrækning. Ved at blive opmærksom på hver enkelt indånding og udånding, bliver kroppen lettere. Tågen i vores indre verden, ofte fyldt med konstante og spredte tanker, forsvinder.

kvinde der mediterer udenfor

På den anden side, er det, at kontrollere din vejtrækning, mens du koncentrerer dig, essentielt for at nyde høje niveauer af energi, dagen igennem. Dem, der er overvældende af forskellige følelser, vil se deprimerede og triste ud. Som vi ved, går glæde og intelligens ikke altid hånd i hånd.

Vigtigst af alt, skal vi drage omsorg for relationen mellem vores krop, sind og sjæl. Og, vores vejrtrækning er kanalen, der gør det muligt for vores krop at kommunikere med vores sjæl. At praktisere daglige vejrtrækningsøvelser vil gøre det muligt for os at rense vores respiratoriske tragt, og gøre det muligt for mere ilt at flyde igennem vores krop.

Ved at gøre dette, bliver alle facetter af koncentration sat i praksis, og dermed kan vi opnå et afklaret humør. Vejrtræning kan være en allieret, en vej mod ro, selv igennem svære tider. Når dette mestres, kan vi bruge vejrtrækningsteknikker til at koncentrere os, på ethvert tidspunkt.

Lær at bruge til vejrtrækning til koncentration

De vise har et ordsprog: “I et åndedræt, er vi her, og i et åndedræt, er vi væk.” Vejrtrækning er livet selv. En yogamesters evne til at kontrollere sit åndedræt i længere perioder af gangen aktivirer den vidunderlige, vitale energi, der er inden i os, kundalinien.

På et fysisk niveau, stimulerer vejrtrækningen vores nervesystem, både det parasympatiske og sympatiske. Dette, på den anden side, betyder, at vi beroliger os selv i tider med stress. Og, desuden, bliver hjernens funktioner aktiveret. At praktisere vejrtrækningsteknikker til koncentration hjælper os med at holde vores hjernes hemisfære balanceret.

Hernæst, vil vi introducere dig for nogle vejtrækningsøvelser, så du kan begynde at mestre disse teknikker, og nå høje niveauer af koncentration. I hver øvelser, er periodisk bestandighed det, der betyder mest. Vi garanterer dig, at du vil se positive resultater.

Bevidste vejrtrækningsøvelser

Yoga er en afslapningsteknik, der praktiserer dyb vejrtrækning. Det består af at lægge på din ryg, selvom du kan gøre det siddende, hvis nødvendigt, og inhalere blidt gennem din næse. Du skal fylde dine lunger med luft, så din mave spiles ud og dit diafragma går nedad.

folk der laver øvelser for deres vejrtrækning

Når din mave er fyldt med luft, skal du holde det et par sekunder. Start med at ånde langsomt ud gennem din næse, så luften flyder ud; dernæst, skal du afslutte cyklussen ved at holde en pause et par sekunder mere. Din krop og dit sind vil straks have gavn af blot tre af disse dybe vejrtrækninger. 

Yogaskoler lærer vejrtrækningsteknikker, hvor man skal skifte mellem næseborene. Denne teknik er en af de mest essentielle yoga-discipliner. Skift imellem at inhalere og ånde ud gennem dit venstre og højre næsebor.

Du kan begynde med at dække dit højre næsebor helt, og udånde al luften gennem dit venstre næsebor. Dernæst, skal du inhalere gennem det venstre, holde det inde, og ånde ud gennem det højre næsebor, for at starte cyklussen igen. Når din krop er tilpasset denne øvelse, kan du begynde at tælle hvert åndedrag, du tager. Du kan starte med fire sekunder, eksempelvis, indtil du når ti.

Pranayama-vejrtrækningsteknikken, hvor du veksler mellem dine næsebor, anses for at være den perfekte øvelse til at balancere dine energiske kanaler. På den måde, vil det højre næsebor være forbundet med den mest fysiske og mentale del. At rense denne kanal vil aktivere os og give os energi. På den anden side, vil det venstre næsebor forbinde os med den emotionelle tilstand, og at rense denne vil afslappe os og give en form for ro.

Både dyb vejrtrækning og vejrtrækning, hvor du skifter næsebor, fører det gradvise tilstande af koncentration. Efter noget tid, vil fordelene blive mere synlige, inklusiv en følelse af glæde og overordnet velvære.