Fem yoga-stillinger der er gode for din ryg

7. april 2019

Fordelene ved yoga er velkendte for de fleste. Men udover fordelene, det er for dine muskler, hjælper det også med at lindre spændinger, eliminere stress og gøre dig mere afslappet.

Yoga er en træningsform, som udover at fremme afslapning og lære forskellige vejrtrækningsteknikker, også er utroligt nyttig til at arbejde med musklerne i kroppen. I denne artikel præsenterer vi nogle yoga-øvelser, som er gode for din ryg. Med disse stillinger bliver du i stand til at undgå smerter og forbedre din fleksibilitet og holdning betragteligt.

Yoga kan endda være nyttigt for dine knogler: Den samme fleksibilitet, som vi får i vores muskler, kan også bruges i knoglerne og hjælper på den måde med at forebygge almindelige sygdomme, som vi får med alderen såsom slidgigt. Og som om det ikke var nok, hjælper forbedringen af balancen os med at undgå fald og dermed sår og brud.

Med alle disse elementer, vi allerede har nævnt, kan vi fokusere på hovedemnet i denne artikel: De bedste yoga-stillinger for din ryg. Med disse stillinger vil du få alle fordelene i et område af din krop, som er essentiel til dit fysiske velbefindende.

Fem stillinger i yoga til din ryg

  1. Hund der kigger nedad

Dette er en af de bedst kendte yoga-øvelser. Den gavner dine strækkemuskler. Disse muskler udgør din nedre ryg og bliver aktiveret, blandt andet når du løfter vægte.

Yoga-

Hvordan gør du? Sæt dig ned, hvil dine baller på dine hæle og stræk dine arme så højt i vejret som muligt. På det tidspunkt tager du en dyb indånding. Herefter begynder du nedstigningen ved at bringe dine hænder og din overkrop fremad, indtil dine hænder rører jorden. På samme tid udånder du blidt.

På det tidspunkt skal dine hænder vende udad med spredte fingre og dine armhuler åbne. Så former du dine ben, så du hviler dine knæ på det yderste af dine fødder. Næste skridt er at løfte din hofte, så din eneste støtte er dine tæer.

Til sidst løfter du dine balder, og med faste hænder fører du hovedet ned til jorden så lavt som muligt, mens du også bringer det nærmere og nærmere til navlen. På den måde vil din krop blive krummet, og begge dine ben og din rygrad og arme vil blive udvidet.

  1. Buen

En anden fantastisk yoga-øvelse, der er god for din ryg, er buen, som er et godt alternative til også at strække dine rygmuskler. For at udføre denne stilling, skal du lægge dig på maven og bøje benene, mens du bringer dine hæle op til din ryg. Dine knæ skal være adspredte, og din pande skal vende ned mod jorden.

Yoga-

Så fører du armene tilbage og tager fat i dine ankler med dine hænder. Til sidst laver du en bue ved at løfte din ryg og din hals og trække dine ankler op. Hold denne stilling i nogle få sekunder, mens du fokuserer på din vejrtrækning.

  1. Fisken

Dette er en anden glimrende stilling til at strække din ryg ud. Begynd med at ligge på maven med dine ben samlet og dine håndflader under dine lår. Når du når en afslappende tilstand, begynder du at hæve din brystkasse lidt efter lidt, mens du forsigtigt tager dit hoved tilbage.

Yoga-

Helt ideelt burde toppen af dit hoved røre jorden som støtte, mens dine skuldre skal være svæve. Bliv i denne stilling, så længe du synes det er behageligt, mens du trækker vejret dybt. For at vende tilbage til originalstillingen, skyd din hage frem og lidt efter lidt sænker du din krop mod jorden.

  1. Rygradstwist

Dette virker nok som en af de sværere yoga-stillinger for din ryg, men du vil erfare, at det ikke passer. For at lave denne stilling, skal du ligge på ryggen med dine arme bredt ud til siderne, og dine håndflader skal vende nedad.

rygradstwist

Herfter bøjer du dine knæ i en 90-graders vinkel. Dine fødder skal ikke røre jorden. Herefter drejer du din hofte, så dine knæ vender mod dine armhuler. Som konsekvens vil dine ben selvfølgelig være tæt på jorden. Du vil lægge mærke til et afslappende stræk i din ryg, som er en bivirkning af det intervetebrale pres, du fjerner.

Når du har været i denne stilling nogle få sekunder, returnerer du til startpositionen og gentager øvelsen til den modsatte side. Hvis du synes, det er mere behageligt, kan du lave øvelsen med dine ben strakt.

  1. Hund der kigger opad: god yoga stilling for ryggen

Den sidste af yoga-stillingerne, som er god for din ryg, er meget simpel. Du skal ligge på maven med dine håndflader på jorden ved siden af dit bryst og herefter forsigtigt løfte dit hoved, dine skuldre og rejse dig fra jorden.

hund der kigger opad

Du er nødt til at se lige frem under udførelsen af denne øvelse, mens hele din krop fra maven og ned rører jorden.

Rygsmerter vil nu høre fortiden til, hvis du regelmæssigt udfører disse yoga-stillinger for din ryg sammen med mange andre, du kan lave. Du behøver ikke lede efter et sted at gøre det. En madras på gulvet vil være nok for dig til at få disse simple og effektive teknikker på plads.