At træne regelmæssigt er godt for dit helbred

19. november 2018
Antallet af folk med en inaktiv livsstil er stadigt stigende. Derfor er det nødvendigt at fremhæve fordelene ved at træne regelmæssigt. Hvis du stadig er i tvivl, er denne artikel for dig.

Fysisk aktivitet er en essentiel del af en sund livsstil. Det hjælper dig med at holde dig i form, ryste dagligedagens problemer af dig, forebygge sygdom og sove bedre om natten. Det er derfor vigtigt at træne regelmæssigt.

Der er et utal af nye firmaer og mediekampagner, der markedsfører usunde fødevarer og produkter. Derfor er det vigtigt at fremhæve fordelene ved at træne regelmæssigt. 

Mange folk ved ikke, hvordan de kan ændre deres liv ved blot at investere en lille smule tid til at træne hver dag. I denne artikel, vil vi dele 8 grunde til at påtage sig denne nye livsstil.

kvinde der sjipper udenfor

8 grunde til at træne regelmæssigt

1. Det holder dig sund

Træning er nøglen til et godt helbred. Det inkluderer både fysisk og mentalt helbred. Grundene vil vi klarlægge nedenfor.

Som det siges, er et gram forebyggelse 1 kg kur værd. Derfor er træning det bedste værktøj, du kan give din krop.

2. Det forebygger sygdom

At træne regelmæssigt hjælper signifikant med at forebygge en række sygdomme. Nogle af vigtigste inkluderer:

  • Hjerte-kar-sygdom: fysisk aktivitet holder dit hjerte og dine lunger aktive. Ydermere, optimeres funktionen af dit kredsløb samt ilttransporten i din krop. Derfor er træning den bedste måde at forebygge hjerteproblemer såsom forhøjet kolesterol, hjerteinfarkt og slagtilfælde.
  • Diabetes og metabolisk syndrom: disse to tilstande kan forebygges, takket være kroppens evne til at reducere blodsukkerniveauet under og efter træning. Ydermere, har insulin en bedre virkning hos dem, der holder sig i form.
  • Kræft: træning mindsker risikoen for tarmkræft, brystkræft, livmoderkræft og lungekræft.
  • Knogle- og muskelproblemer: ved at holde dine muskler aktive, vil du reducere muskelskader. Dine knogler vil også være stabile og stærkere, særligt hvis du også spiser en balanceret kost.
kvinde der binder sine træningssko udenfor

3. Det forbedre dit humør

Når du træner, udløses en stor mængde hormoner kaldet endorfiner. Jo større nydelse, des mere “glædes-hormon” vil blive produceret. 

Navnet siger det hele. Ved at træne regelmæssigt, vil du være mere aktiv, afslappet og i bedre humør til at klare hverdagens udfordringer. Efter en god træning, særligt de intense, vil du føle dig træt, men glad. 

4. Det fremmer motivation og koncentration i andre aktiviteter

Hormonerne, der udløses, som er gode for din krop, når også din hjerne. Det betyder, at den forbliver aktiv, afslappet og klar til at håndtere, hvad end du behøver, når den blot har haft chancen for at “slå fra” under træning.

5. Det får dig til at hvile bedre

Træning bruger energi, og udløser spænding, som har ophobet sig i din krop. Det vil gøre det muligt for dig at sove bedre om natten. Hvile er faktisk en essentiel del af træning. 

6. Det regulerer din vægt

Løsningen til at tage på eller tabe sig i vægt, er at træne regelmæssigt. Selvfølgelig skal det gå hånd i hånd med en balanceret kost.

Din vægt er direkte påvirket af, hvor mange kalorier du spiser, og hvor mange du forbrænder. Ved at huske på dette, kan du undgå fedme, som efterhånden er en epidemi. Ydermere, vil du også undgå at udvikle alvorlige tilstande.

7. Det fremmer sociale relationer

Hvad enten det er i fitnesscentret, en sportsklub eller en anden form for sportsinstitution, er du ofte omringet af andre folk, der træner. Det kan hjælpe dig med at få nye bekendtskaber, og styrke eksisterende venskaber.

8. Det forbedrer dit selvværd

Træning gør det muligt for dig at forbrænde fedt og øge din muskelmasse. Dette resulterer i en bedre form, hvis du også spiser en balanceret kost.

Du vil få det bedre med dig selv ved at træne regelmæssigt. Du vil øge dit selvværd og din selvtillid, hvilket vil forbedre dit mentale og emotionelle helbred. Dette vil også påvirke dit sociale liv.

Hvis du tager alle ovenstående grunde i betragtning, er det bedste, du kan gøre, at træne regelmæssigt. Verdens Sundhedsorganisation (WHO) anbefaler, at voksne laver 150 minutters konditionstræning om ugen. Du kan også lave 75 minutters høj-intensitets træning.

kvinde der gennemfører et udendørs løb

Træning inkluderer fritidsaktiviteter, rejser, arbejds-relaterede aktiviteter, husholdningsopgaver, spil, sport og meget andet. Hvad end du vælger at lave, vil du og din krop høste de uomtvistelige fordele.