6 fødevarer du bør spise før træning

9. marts 2019
Mange tror kun, det er vigtigt at tænke over hvad man spiser efter træning. For at få mere ud af din træning, skal du vide, hvad du bør spise før du træner.

De fleste mennesker er mest opmærksomme på, hvad de bør spise efter træning, og få er opmærksomme på, hvad de bør spise før træning. Dette er en fejl.

Sandheden er, at ordentlig ernæring før træning er essentielt for, at din krop har den nødvendige energi.

Vigtigheden af mad før træning

I mange anledninger har folk, som har en bestemt diæt eller et specielt træningsprogram, et mål. Det kan for eksempel være at tabe sig eller at øge sin muskelmasse. De er mere fokuseret på næring efter træning. Det er dog sådan, at maden, man spiser før træning, er ligeså vigtig, som den man spiser efter træning.

På den anden side er der en meget udbredt myte, der siger, at hvis man ikke spiser noget før man træner, så øger man forbrændingen af kalorier under sin træning. Denne myte er ikke bare falsk, den er også farlig.

Hvis man træner, imens man har fastet, kan man forringe sine muskler og blive svimmel. Det kan også gøre, at man besvimer eller bliver utilpas. Ydermere har kroppen heller ikke nok energi til at træne optimalt.

Maden du spiser før træning er ligeså vigtig, som maden du spiser gennem resten af dagen. Hvis du får noget at spise før træning, får du også den energi du skal bruge, da det er hele formålet med det måltid.

Med de anbefalede fødevarer vil din præstation under og efter træning være forbedret. Vi bliver nødt til at genkende vigtigheden af disse fødevarer, og indtage de mest passende fødevarer, for at opnå vores mål.

Fødevarer du bør spise før træning

KulhydraterKulhydrater er gode at spise før man træner

Kulhydrater er en stabil energikilde. Fødevarer, der indeholder kulhydrater er vigtige for, at kroppen kan bevare en god mængde energi under hele træningen.

Husk at ikke alle former for kulhydrater er anbefalet. Dette er især, hvis du er på en speciel diæt.

I dette tilfælde, kan de bedste kulhydrater at spise før træning findes i fødevarer som frugt, morgenmadsprodukter, ris og endda pasta. En portion havregrød eller en bagt banan er også to meget gode muligheder før en træning.

Blandet grøntsagsjuice

Grøntsagsjuice er altid en sund mulighed for noget man kan indtage før enhver form for træning. De anbefalede juice-typer er med grønne grøntsager; dog kan man sagtens bruge andre grøntsager efter smag og behag.

Fiber

Fiber er uden tvivl, en af de bedste energikilder. Derfor er det altid et godt valg at spise fiber før en træning. Dette betyder, at kroppen har nok energi både før og efter en træning. Fiber kan findes i en bred skare af morgenmadsprodukter, og også i nogle frugter.

Proteiner

Indtagelsen af protein i moderate mængder er også anbefalet. Hvorfor? Protein gør det nemmere for kroppen at danne eller forme væv i de forskellige muskler, som bliver trænet. Derfor er indtagelsen af dette enormt vigtig for atleter.

Sukker

Sukker i en skål
Sukker er også en anbefalede del, af det man bør spise før træning. Det spiller en vigtig rolle i kroppens evne til at præstere under træning, såvel som resten af dagen. Selvfølgelig skal indtagelsen af sukker være moderat, og bør helst være fra naturlige sukkerkilder.

Væske

Endnu en vigtig del i at kunne præstere optimalt er at sørge for at få nok væske. I mange tilfælde fokuserer folk på at få nok væske under en træning. Det er dog nødvendigt allerede at fokusere på det inden man går i gang.

Det er helt klart anbefalelsesværdigt at drikke nok vand, men også at drikke sportsdrikke, der indeholder natrium. På denne måde får du nok væske og din krop bliver ikke dehydreret.

Indtagelsen af mad før træning bør være moderat. Det er bedst at spise fødevarer, der falder indenfor de kategorier nævnt ovenfor, men altid i små mængder, og mindst en time før din træning starter.

Maden du vælger at spise før træning, bør passe ind med din daglige rutines spisetidspunkter. Ikke nok med, at det er vigtigt at spise før træning, det er også vigtigt, at du spiser på den rigtige måde. Nøglen til at opnå dine mål er at vælge de mest passende fødevarer, der kan give din krop den rigtige energi.