Fire måder at forbedre din tarmflora på

31. marts 2019
Selvom bakterier normalt bliver associeret med noget skadeligt, bør det ikke altid være sådan. Uden bakterier i vores tarmflora ville vores fordøjelsessystem ikke fungere ordenligt.

Tarmflora referer til de bakterier, der lever i vores tarme. Der er millioner af dem, og de er vitale for, at vores kroppe kan fungere ordentligt. Vi vil forklare nogle forskellige måder til at forbedre din tarmflora så din krop kan fungere ordentligt.

Tarmflora er fundet i tarmene, hvor næringsstoffer bliver optaget. Derfor har tarmene en essentiel funktion, og det er i vores bedste interesse at sikre, at de forbliver i god behold.

Forbedre din tarmflora: 4 måder

1. Gode hygiejne vaner

Kost er den bedste måde at genoprette tarmflora på, det er dog ikke den eneste måde. Hygiejne vaner spiller også en essentiel rolle i vækst, og dårlig hygiejne kan skade eller svække dette. Hvis tarmfloraen allerede er ude af balance, kan dårlig hygiejne faktisk forhindre det i at blive genoprettet.

Person vasker hænder
Derfor er det essentielt at vaske din mad, før du spiser eller tilbereder den. Det tager blot et par sekunder under vandhanen for bakterierne og skidtet at forsvinde. Det er en simpel procedure, som vi kan gøre for at beskytte os selv fra sygdomme.

En anden hygiejne vane er at vaske dine hænder, før du laver mad og spiser. Det giver ikke mening at vaske maden før den bliver tilberedt, hvis vi bare spiser den med beskidte fingre efterfølgende.

Det er vigtigt at opnå disse vaner fra en tidlig alder. Hvis du har børn så sørg for, at de begynder at vaske maden og deres hænder fra en tidlig alder. På denne måde bliver god hygiejne en del af deres daglige rutine resten af deres liv.

2. Spis probiotiske fødevarer for at forbedre din tarmflora

Yoghurt er godt til at forbedre din tarmflora
Probiotiske fødevarer er dem, der indeholder levende mikroorganismer. Takket være disse små organismer, som favoriserer vækst, kan du stimulere of forbedre din tarmflora. De styrker desuden også dit immunsystem og beskytter kroppen mod sygdomme og virusser. Følgende er nogle probiotiske fødevarer, som du kan inkludere i din kost:

  • Kefir: Den største fordel ved kefir er, at nogle folk med laktose intolerance kan drikke det uden problemer. Der findes to slags kefir: mælkekefir og vandkefir. Du kan drikke det som en smoothie, tilføje det til grøntsagspureer, eller spise det med skåret frugt.
  • Yoghurt: Indtagelsen af yoghurt er en af de simpleste måder at genoprette og forbedre din tarmflora på. Hvis du selv laver det, vil du opleve endnu flere fordele ved det, da det er naturligt. Du kan spise det alene, med frugtstykker, morgenmadsprodukter, eller blandet med en skefuld syltetøj.
  • Sauerkraut: Dette er også kendt som fermenteret kål, og det er populært i flere europæiske lande. Ingredienserne er simple: kål, salt, og vand. Du kan købe det ved enhver specialitets- eller urtebutik, og spise det som tilbehør til enhver form for kød- eller kyllingeret

3. Kosttilskud

Hvis din tarmflora er skadet, og den anbefalet kost ikke er nok i sig selv til at genoprette den, kan du bruge kosttilskud. Du kan tage disse i kapselform, for at hjælpe med at genoprette din indre tarmflora.

Vi anbefaler, at du først prøver at løse problemet med en ordentlig kost. Du bør kun tage kosttilskud, hvis kosten i sig selv ikke er nok, eller hvis du over tid ikke har formået at genoprette din tarmflora. De fleste tilskud kan købes ved enhver urtebutik, men du bør tale med din læge eller en anden professionel, før du begynder at tage dem.

4. Vælg altid fuldkorn

En anden måde at genoprette din tarmflora på er ved at indtage fuldkorn. Den nemmeste måde at gøre dette på er ved at spise fuldkornsbrød. Der er mange fordele ved at gøre dette, og det vil også hjælpe dig med at føle dig mæt i længere tid. Det er vigtigt at pointere and fuldkorn samtidig stort set ikke indeholder fedt.

Disse korn har mere dybdegående egenskaber, fordi de tre komponenter af kornet forbliver intakt. De tre komponenter af kornet er: hvedekernen, endospermen, og kliddet. Fuldkorn konserverer også deres vitaminer og hjælper fordøjelse.