Forskellige sunde måder at spise æg

23. april 2019
Æg er en komplet ret, og de er praktiske og vigtige i sportsudøveres kostvaner. Vi viser derfor nogle ukonventionelle måder, du kan forberede dem på. Vælg den du elsker mest!

Atleter skal opretholde et konstant proteinindtag. For nogle mennesker kan behovet for dette makronæringsstof være større, derfor er der altid den fortsatte udøvelse af nye, nemme og hurtige måder at spise proteiner på. At spise æg er en af de foretrukne muligheder i sportens verden. Det er en alsidig fødevare med et højt proteinindhold.

Ernæringsmæssige sammensætning

Protein

Uanset om du foretrækker æggehvide eller æggeblomme, indeholder de begge proteiner. I æggehvide er proteinet i vandig opløsning, i æggeblomme er det bundet til lipider, hvilket danner en dispersion. Derfor opfører disse to områder af ægget sig anderledes under madlavningen.

Disse er proteiner med høj biologisk værdi på grund af overflod af essentielle aminosyrer, fødevarer og derfor bruges æg som et referenceprodukt. Derudover er de også nyttige til at beregne indekset for proteinkvaliteten i andre .

Æg bliver slået

Vitaminer og mineraler

De indeholder store mængder af både vandopløselige vitaminer (B2, Biotin, B12) og fedtopløselige (A, D, K). De er også rig på selen, jod, jern og zink. Alt dette hjælper os med at komme os efter træning, og opretholde betingelserne for at fortsætte med vores kommende træning.

Æg opfylder atleternes interesser

Ægs naturlige ernæringsmæssige egensaber er blot en af grundene til at atleter vælger at spise dem.

Æggene er alsidige og nemme at lave, hvilket gør dem til en af de vigtigste ressourcer, som sportsfolk og sportselskere nyder godt af.

Deres smag for at spise æg, kommer også fra mængden af protein, som de indeholder. Du kan hovedsageligt finde dette i æggehvider. I dag i supermarkeder kan vi finde pakker kun med æggehvider, så vi ikke behøver at spilde æggeblommen.

Hvorfor skal en atlet inkludere æg i deres kost?

Når du ønsker at øge mængden af protein, som du spiser hver dag, bør din vigtigste ressource være den rigtige fødevare, som du spiser.

Protein er et næringsstof, der hovedsageligt er til stede i animalske produkter og også i bælgfrugter og korn, men i mindre mængder. At de er meget specifikke produkter, betyder at der ikke er meget variation. Når du prøver en høj protein kost, har vi lettere ved at fejle.

Hvis du betydeligt øger indtaget af kød, fisk og æg vil det resultere i en meget tilfredsstillende kost, der er anderledes end hvad du er vant til. Ved at følge en høj proteins kost betyder det, at du kan ende med at købe meget dyre protein supplementer, der kan være helt unødvendige.

Æg er de mest alsidige høj proteins produkter, og derfor bør vi drage fordel af dem så meget som muligt.

At spise æg med andre fødevarer

Tilsæt æggehvider til andre produkter, så du ikke smager det for meget, såsom kartoffelmos eller cremede supper.

Hvis du lige har kogt grøntsager, skal du også tilføje æggehviderne eller hele ægget til det varme vand. Bland det derefter i en foodprocessor.

For dem, der måske er bekymrede for at få salmonella fra æg, skal du huske på, at varmen er tilstrækkelig til æggehviden for at lave mad, og derfor vil du ikke blive udsat for nogen risiko.

Æg stegt uden olie

Æg uden olie

Teknisk set er “stegt” ikke det ord, vi skal bruge her, men … du får ideen. Mekanismen er den samme: Opvarm og fyld den med ca. 1 cm vand. Vent til det koger og tilføj ægget.

Du får noget svarende til et “fried egg”, men uden ekstra fedtstoffer: Fantastisk måde at spise æg på og til at tabe sig.

Tilberedningstiden er bare den samme som for et stegt æg, så nu har du ingen undskyldninger for at gøre det.

Æg i mikro ovnen

Her behøver du ikke engang vand, olie eller noget. Kun en mikrobølgeovn og det er det. Første gang du prøver det, anbefaler vi at være forsigtig, da hver mikrobølgeovn er anderledes.

Sæt ægget i en beholder og brug én dråbe olie, fordel det rundt og læg noget bagepapir, så ægget ikke sidder fast. Derefter skal du dække det med lidt plastikfolie. Prik nogle huller i ægget med en gaffel, så luften ikke koncentrerer sig om beholderen.

Start med 40 sekunder ved medium styrke og kontroller æggehviden. Hvis den er rå, så tilføj endnu et par sekunder i mikrobølgeovnen. Hvis du tilbereder det for længe, vil æggeblommen hærde, hvilket stadig er godt, alt afhængig af din smag.

Typiske måder at spise æg på

Selvfølgelig er der stadig nogle typiske måder at lave og spise æg på, som vi alle har prøvet før. Kogt, pocheret, omelet … Til den sidste kan du tilføje en ekstra æggehvide for at give den mere volumen og proteinkoncentration. Ved at gøre det, vil du ikke øge mængden af fedtstoffer.