En sund og struktureret diæt, når du er atlet

20. december 2018
For at få den energi og de næringsstoffer, som din krop behøver, når du træner på højt niveau, er du nødt til at følge en sund og struktureret diæt. 

For at få den energi og de næringsstoffer, som din krop behøver, når du træner på højt niveau, er du nødt til at følge en sund og struktureret diæt.

Der figurerer utrolig mange forskellige diæter derude. Hvilken diæt, der er bedst at følge, når du er atlet, kan virke som et umuligt spørgsmål at besvare. Tag det dog helt roligt. Hvis du har spørgsmål til dette, er vi her til at besvare dem.

Hvad er en sund og struktureret diæt?

Når vi taler om den bedste diæt til atleter, taler vi ikke om en streng diæt, der kan være til fare for dit helbred. Enhver atlet er nødt til at ernære sig selv korrekt og konsistent.

Nogle kan, kan det være let at lave fejlen at spise mindre, end vi bør, for at tabe vægt hurtigere. Det kan faktisk forårsage den modsatte effekt af, hvad du ønsker. Dine muskler kan blive svagere, din krop vil ikke være 100 procent klar til at træne, og dit humør kan hurtigt skifte. Det kan være en fatal kombination for enhver atlet.

En sund og struktureret diæt til en atlet, bør inkludere følgende:

food to lose weight
  • En korrekt mængde af proteinProtein er meget vigtigt, lige gyldigt om du træner eller ej. Hvis du træner regelmæssigt, er protein dog særlig vigtigt, da det giver dine muskler næring, og giver dig den energi, du behøver.
  • KulhydratSelvom der er mange diæter, der eliminerer dem, er kulhydrater nødvendige for din krop. Når du træner, vil de være nogle af de første næringsstoffer, du forbrænder og transformerer til energi, så det baner vejen for, at protein kan gøre sit job.
  • Vitaminer. Vitaminerne, du får fra frugt og grøntsager, er essentielle til at opretholde en god tilstand af velvære, en god fremtoning og et sundt indre.
  • FedtJa, fedt er også nødvendigt! Derfor, skal du spise umættet fedt og naturlige fedtstoffer. Der er mange fødevarer, der bidrager med sundt fedt til din krop. Det vil gøre det muligt for dig at tabe dig, markere dine muskler og forblive i form.

Når du har inkluderet disse næringsstoffer i din kost, opstår følgende spørgsmål: hvor meget af hver enkelt næringsstof, bør jeg spise på en dag?

Den bedste diæt til en atlet

I blandt disse grupper, er der fødevarer, der er bedst at spise, og nogle, som du bør undgå. Lad os se, hvilke fødevarer det drejer sig om:

  • Fisk. Alle typer af frisk hvid og blå fisk. Glem tørret fisk eller fisk på dåse, som indeholder unødige kemikalier og fedtstoffer – særligt mættet fedt.
  • Kød. Selvom hvidt kød er bedre end rødt kød, kan sidstnævnte stadig indtages i moderate mængder. Glem lam og svin, da begge indeholder for mange usunde fedtstoffer for din krop.
  • Kornsorter og nødder. Begge er en meget sund måde, hvorpå du kan give din krop de næringsstoffer, den behøver. Undgå brød, og spis ikke for mange pastaretter, da det vil få dig til at tage på i vægt. De indeholder ofte flere kalorier end nødvendigt.
  • Mælkeprodukter. Disse produkter, ligesom æg, er en af de vigtigste kilder til protein, som din krop har brug for. Stræb efter mælkeprodukter, der er dekanteret, da de indeholder nogle fedtstoffer, mens de neutrale stadig ikke er sunde.
foods rich in fats

For at kunne nyde godt af alle fordelene ved disse fødevarer, skal du forsøge at spise 5 gange om dagen. Det kan hjælpe dig med at accelerere din metabolismeDu skal også dele din tallerken i mindst 3 dele. 

Den største den af tallerkenen, skal være fyldt med vitaminer. Den næststørste skal indeholder proteiner, og den mindste skal indeholde kulhydrater, som kan komme fra korn, nødder eller bælgfrugter.

Fedtstoffer bør, selvom de er sunde, konsumeres om morgenen. På den måde, vil du have hele dagen til at forbrænde dem, og konvertere dem til energi, som du vil have brug for resten af dagen. Selvfølgelig, skal du ikke glemme at holde dig selv velhydreret med vand og isotoniske drikke. Det er vitalt for at forblive i form, når du samtidig følger en sund og struktureret diæt.