Hvordan du kan hydrere dig ordenligt, når du dyrker sport

Det er meget vigtigt at drikke vand, før man føler sig tørstig. Når du føler dig tørstig, betyder det, at du allerede oplever de første symptomer på dehydrering. 
 

Med sikkerhed, har du læst eller hørt, at du bør drikke mindst to liter vand om dagen? Du ved formentlig også, at du bør øge dit indtag af væske, når det er varmt, eller når du praktiserer sport. Det, du formentlig ikke ved, er, hvordan du skal inkorporere mere væske i dit daglige liv. I denne artikel, vil vi dele nogle tips med dig omkring, hvordan du kan hydrere dig ordenligt, når du dyrker sport.

Hvordan du skal hydrere dig, når du dyrker sport: drik masser af væske

Måske har du, efter du har hørt, at du skal drikke to liter væske om dagen, talt den øl med, du drak efter arbejde og tænkt, at du har opnået denne mængde. Du skal ikke narre dig selv! Selvom øl indeholder vand, bliver det ikke talt med som et sundt indtag. 

Ydermere, vil læskedrikke, kaffe og alkoholiske drikke alle ende med at forårsage dehydrering

kvinde der drikker vand

De væsker, der tæller i dit daglige indtag af væske, er vand, hjemmelavet juice, sukkerfrie infusioner og te.

Du stiller måske spørgsmål ved, hvordan den specifikke mængde på to liter væske opstod? Den specifikke mængde er ikke en dille. Det er et standard mål for den mængde af væske, man har behov for, så kroppen kan fungere korrekt

 

Nu, er alle forskellige, og den specifikke, individuelle mængde af vand, man har brug for, varierer fra person til person. Det afhænger også af fysiske krav, tiden på året og de aktiviteter, man udfører. Derfor, hvis du er begyndt at træne, vil det være bedst at øge dit indtag til 2,5 eller 3 liter væske om dagen. Mens du træner, bør du drikke mindst en tredjedel af dit daglige indtag.

Vand og fysisk aktivitet

Væske spiller en meget vigtig rolle i kroppen. Det hjælper med at opretholde kropstemperaturen og holder væsken i blodet i balance. Kroppen fungerer bedst, når den er ordenligt hydreret. Når den er dehydreret, øges hjertefrekvensen, den muskulære udholdenhed reduceres, man taber styrke, der kan opstå kramper og man bliver udmattet. Andre symptomer inkluderer hovedpine og desorientering.

kvinde der drikker vand

Du skal dog være opmærksom på, at overhydrering også er skadeligt. Det reducerer mængden af natrium i blodet, og det kan føre til vejrtrækningsproblemer eller cerebrale ødemer.

Hvordan ved du, om du har drukket nok vand? Der er en teknik, der kan hjælpe: hvis din urin er klar og næsten gennemsigtig, kan det betyde, at du allerede har fjernet alle giftstofferne fra din krop. Det er vigtigt at huske på, at du starter fra bunden hver dag.

 

Hvilken strategi kan du bruge?

I henhold til den bedste måde at holde dig ordenligt hydreret, når du dyrker sport, er der ingen specifikt strategi, der virker på samme måde for alle. De følgende retningslinjer kan dog være brugbare:

  • Før: konsumer mindst en halv liter før to timer før, du skal træne.
  • Under: eksperter råder til, at man drikker 200 milliliter for hver 20 minutters træning (Det kan gøres hvert 15. minut, hvis det er varmt.).
  • Efter: drik væske for at erstatte dit vægttab. Det kan være svært. Metoden består af at veje dig selv før og efter træning. Idéen er at drikke vand for at gøre godt for den væske, man har mistet gennem sved.

Hvis du ikke har til vane at drikke vand i løbet af dagen, kan du forsøge at tage en vandflaske med, alle steder du er. Du kan også sætte en alarm på din mobil, så du bliver påmindet om at drikke. Du kan også have et glas vand stående på dit skrivebord, når du arbejder.

Slutteligt, skal du have i tankerne, at der er visse fødevarer, der modarbejder effekterne af vand, såsom kaffe, læskedrikke, saltede fødevarer og alkoholForsøg at reducere dit indtag af væske, der forårsager dehydrering.