Kanel: her er fordelene for din krop

Kanel kommer fra laurbær familien og er grene fra buskene zeylanicum og verum. Når de er tørre og barken er fjernet, former de små rør, der er meget aromatiske.
 

Kanel kommer oprindeligt fra Sri Lanka. De lande der i dag producerer kanel er: Indonesien, Kina, Indien, Java, Madagaskar, Seychellerne, Mauritius, Burma, Malaysia, Brasilien, Antillerne, og Guyana. Det er dog stadig Sri Lanka, der er den globale hovedproducent.

Kanelstængerne har en sød smag, der er lidt træ-agtigt og krydret samtidig. De optimale klimaforhold for at dyrke kanel er blandt andet varmt vejr, hvilket også er derfor, det bliver dyrket i landene nævnt ovenfor.

Vi kender alle kanel for dets kulinariske brug. Det er dog også gennem historien blevet brugt for de sundhedsmæssige fordele. Denne brug er dog efterhånden ved at forsvinde grundet den store udvikling indenfor den teknologiske og farmaceutiske verden.

Kanel har mange fordele
Vigtige fordele ved kanel

Diabetes

En af de største sundhedsmæssige fordele ved kanel er uden tvivl, at det kan bruges til patienter, der lider af type 2 diabetes. Kanel nedsætter glukose niveauet i blodet på grund af indholdet af cinnamtannin B1. Effekten af dette stof er bedre når du indtager det på tom mave eller efter måltider.

Forskellige studier viser, at det kan stimulere insulin receptorene og forhindre enzymet, der deaktiverer dem. Dette forbedrer cellernes evne til at bruge glukose.

 

Fordøjelsessystemet

Endnu en god fordel som krydderiet har til din krop foregår i dit fordøjelsessystem. Det er en fødevare, som er rig på fiber, calcium, og jern, og disse komponenter klæber sig til galdesalt og hjælper med at få det ud af systemet. Dette er virkelig en fordel, fordi akkumuleringen af disse salte kan være skadeligt for din tyktarm og for dit helbred.

Tarmrytme

Som du kan se i afsnittet ovenfor, er der fordele for din tyktarm, fordi denne fødevare hjælper med at eliminere galdesalte fra dit system. Dette er dog ikke den eneste fordel knyttet til dette organ. Det hjælper også med at lindre en irritabel tyktarm. Kanel kan også hjælpe med at regulere din tarmrytme, om du bruger det som et anti-diarré middel, eller til at behandle andre former for tarmproblemer.

Kvalme og opkast

Dette krydderi kan også hjælpe med at nedsætte eller forebygge kvalme og opkast. Dette gør det ideelt for gravide kvinder især i den første måned, hvor disse symptomer forekommer oftere.

Forkølelse og influensa

Et naturligt remedie i mod forkølelse, influensa, eller andre respiratoriske lidelser, er at komme en smule kanel i kamille te, eller at blande det med lidt ingefær i en infusion.

Kanel kan hjælpe på sygdom
Med kanel kan du nedsætte din kropstemperatur, mindske hoste, og dermed forbedre dit humør. Men dette er ikke de eneste egenskaber, det er nemlig også et antibakterielt og og antiinflammatorisk middel. Med dette kan du også hurtigere blive rask.

Kolesterol

Forskellige studier har vist, hvor brugbart denne fødevare er til at reducere niveauer af kolesterol, og som en konsekvens af dette forebygge hjertesygdomme og åreforkalkning. 

Hjernefunktion

Læger har lavet studier, der viser, at kanel kan hjælpe med at stimulere hjernefunktion, især blandt ældre mennesker. I disse undersøgelser, viste patienter, der tyggede på kaneltyggegummi bedre resultater i forhold til opmærksomhed, genkendelse, hukommelse, og hastighed af visuele processer.

Antikoagulerende

Endnu en fordel ved kanel er dets antikoagulerende egenskaber. Det hjælper med at forhindre blodpladerne i at ophobe sig i din krop i højere niveauer end de burde.

Dette gør det til en god og effektiv tonic for kvinder, der menstruerer, for at undgå eller nedsætte smerter.

Vitaminer og mineraler

Kanel indeholder vitaminer såsom vitamin C og B1. Det indeholder også mineraler såsom jern, kalium, fosfor, og kalcium.

Det betyder at selvom du ikke spiser det i store mængder, giver det stadig din krop essentielle vitaminer og mineraler.

Til sidst, som konklusion, kan vi sige, at kanel har mange fordele. Det er derfor, selvom smagen er stærk, at det er vigtigt, at du inkorporerer det i din kost i små portioner.