Kostens indflydelse på overgangsalderen

· 28. november 2018
Selv hvis du er opmærksom på maden du spiser i overgangsalderen, må du ikke glemme at sunde madvaner altid skal ledsages af fysisk træning. Fysisk aktivitet er det grundlæggende supplement til en alsidig kost.

Overgangsalderen er en periode hvor kvinder gennemgår drastiske forandringer. Hver kvinde vil opleve disse forandringer forskelligt. Hvad der er sikkert er at det for alle kvinder er en ret svær tid. En kvindes madvaner er meget vigtige for at gøre overgangsalderen til en mere udholdelig tid. Af den grund vil vi i denne artikel fortælle dig om kostens indflydelse på overgangsalderen.

Kostens indflydelse på overgangsalderen

Som vi tidligere har snakket om er overgangsalderen en meget personlig proces. Med dette mener vi at hver kvinde går igennem den på forskellige måder. Overgangsalderen er meget mere end slut på menstruationen, da den også ledsages af en bred vifte af symptomer of forandringer.

Kvinde i overgangsalderen.

Hvis vi talte med en masse kvinder der alle havde været i overgangsalderen, ville hver kvinde fortælle os om andre symptomer de havde oplevet. Desuden forsvinder processen op til menstruationen fuldstændig, og har forskellig varighed for hver kvinde.

De hyppigste symptomer er følgende:

  • Hedeture
  • Sved
  • Humørsvingninger
  • Vægtøgning
  • Anæmi
  • Søvnløshed
  • Smerter i knogler og led

Derfor skal alle kvinder have en kostplan de er tilpasset deres personlige symptomer. Her er nogle tips til kostens indflydelse på overgangsalderen. Generelt set skal kvinder være opmærksomme på deres indtag af de madvarer vi præsenterer nedenfor.

Kalcium: essentiel for knoglehelbred

Overgangsalderen er ofte relateret til udbrud af osteoporose. Faktisk lider 50 procent af kvinder over 50 af denne sygdom. Osteoporose betyder at tætheden af knoglevæv falder. Som en konsekvens af dette, bliver knoglerne mere skrøbelige og derfor er svage knogler og brud meget mere hyppige.

En god måde at forhindre udbruddet af denne sygdom på, eller i det mindste mærkbart at reducere dens udtryk, er at træffe foranstaltninger fra det øjeblik hvor de første symptomer på overgangsalderen viser sig. Det er på dette tidspunkt at de fleste kvinder skal øge deres indtag af kalcium.

Kalcium er vigtigt i overgangsalderen.

Indtagelse af kalcium foregår oftest ved at drikke mælk til morgenmaden. Du kan også få det ved at spise yoghurt. Det er vigtigt at indtagelse af kalcium ikke samtidig er en forøgelse af fedtstoffer, da dette typisk vil føre til at du tager på i vægt. Gå efter et mejeriprodukt med et lavt fedtindhold for at nyde fordel af kalciummet uden at tage på.

Fedtstoffer: Begræns dem

Vægtøgning er almindeligt i overgangsalderen. Hormonelle ubalancer fører nogle gange til vægtøgning der er svær at komme af med igen. Derfor er det bedst at være opmærksom på din kost og træne jævnligt fra du er 45 år gammel.

Nøglen til ikke at tage på i vægt i løbet af overgangsalderen er at mindske fedtindtaget. Bliv ved med at spise sunde fedtstoffer såsom olivenolie, nødder og fisk. Samtidig sørg for at slippe af med fast food, friturestegt mad og kulsyreholdige drikkevarer.

Det er ikke nødvendigt at følge en stram kostplan, men vær opmærksom på den mad du spiser og at du tilbereder sunde opskrifter. Hvis du også kombinerer dette med daglig motion, vil du hurtigt se resultater.

Træning i overgangsalderen.

Træningen skal ikke være lang eller intens, men den skal blive en vane. Tag en times gåtur hver dag eller gå til aerobic, sportstræning eller lignende som du kan lide at dyrke.

Vitamin D

Når man ser på kostens indflydelse på overgangsalderen, bliver vitamin D ofte glemt blandt kvinder der er i overgangsalderen. Kvinder er generelt opmærksomme på indtag af kalcium og reducering af fedt. Dog er det sjældent at de husker at øge mængden af vitamin D, selvom det rent faktisk er ligeså vigtigt som kalcium og fedtstoffer.

Vitamin D er essentielt til at opretholde knoglesundhed. Det holder også musklerne sunde, beskytter mod hjertesygdomme og forhindrer sukkersyge. Nogle fødevarer der indeholder vitamin D er: fede fisk, æg, lever og ost.