Alt, du har brug for at vide, om glutamin

29. november 2019
På grund af dets fortrin på et muskulært niveau, er glutamin blevet et supplement til kosten, der bruges i stor stil af atleter. 

Lad os tage et kig på et af de supplementer til kosten, som er almindeligt at bruge hos atleter. Find ud af alt det, du har brug for at vide om glutamin, samt hvilke situationer det er tilrådeligt at benytte sig af det.

Det er en af de 20 aminosyrer, som proteiner består af. Foruden at tale i videnskabelige termer, bør du vide, at glutamin er en substans, der bruges i stor udstrækning i fitnessverden, på grund af tilstedeværelsen af det i musklerne. Find ud af mere om glutamin i denne artikel.

Glutamins rolle

Det er en af de få aminosyrer, der har to nitrogenatomer. Derfor, anser vi det for at være meget vigtigt, når det kommer til metaboliske funktioner. Når glutamin bliver syntetiseret, bliver kroppen “renset” for ammoniak, der er til stede i vævene og hjernen.

Derfor, er det den aminosyre, der forekommer mest i musklerne og blodet. Den neutraliserer den overskydende mælkesyre, vi genererer, når vi praktiserer intens, aerob træningMælkesyre er en af årsagerne til muskeludmattelse og katalyse.

kvinde der dyrker sport

En anden fordel ved glutamin er, at det forebygger tab af muskelmasse, når vi hviler eller efter konditionstræning.

Mangel på glutamin

Glutamin er naturligt til stede i vores krop. Men, i visse tilfælde, kan mængden af det være reduceret. En af de primære årsager til mangel på denne aminosyre er stress, hvilket svækker immunsystemet.

Det kan også ske på grund af intensiteten af en træning, såsom når vi øger frekvensen (antallet af dage, vi træner) eller ændringer i vores rutine, så vi træner mere intenst. Når kroppen ikke er i stand til at producere den tilstrækkelige mængde af glutamin, den behøver, vil vi opdage det gennem visse symptomer eller signaler. Dette kan inkludere:

  • Overdreven udmattelse
  • Mangel på heling
  • Reduceret appetit
  • Sløvhed hele dagen
  • Dårligt humør
  • Følsomhed over for infektioner

Alt om glutamin som supplement

På grund af dets fortrin på et muskulært niveau, er glutamin blevet et supplement til kosten, der bruges i stor stil af atleterVed at benytte sig af denne substans, forebygger man, at de trænede muskler mister deres volume.

Det er også hensigtsmæssigt for atleter, der er stoppet med at træne på grund af en skade eller sygdom, der forårsager muskelreduktion. På grund af dets “opbyggende” kraft, ordinerer læger glutamin til patienter med HIV og kræft i de fremskredende stadier.

kvindelig læge der rækker hånden ud

Ydermere, kan det være gavnligt for patienter med leddegigt, fibrose, peptid-sår eller immundefekt-sygdomme.

Selvom det findes i form af kapsler eller pulver (hvilket indtages på tom mave), er sandheden, at glutamin også er tilstede i fødevarer – både i grøntsager og fødevarer af animalsk oprindelse – der indeholder store mængder af protein.

Problemet med en naturlige løsning er, at varmen ødelægger aminosyren. Af denne årsag, mister man egenskaberne, når maden bliver tilberedt. De primære kilder til glutamin er mælkeprodukter, kød (rå eller røget), æg, svinekød, kalkun, laks, spinat, persille, kål, nødder og fermenterede fødevarer, såsom miso.

Alt om glutamin hos atleter

Selvom denne aminosyre er vigtig for alle folk, er den essentiel for dem, der praktiserer sport. Det gør det muligt for bedre heling af musklerne, og den reducerer smerter efter træning. Den er også værdsat, fordi den forebygger spredningen af almindelige forkølelser og virussygdomme i fitnesscentre.

For at vide, hvor meget glutamin, du har brug for at indtage, er det meget vigtigt, at du konsulterer med den træner eller læge, der står for kosten. De to aspekter, der intervenerer med dosen, er kropsvægten og den type og mængde af træning, du udfører.

Det er normalt at indtage mellem 2 og 30 gram om dagen for at øge niveauet af aminosyrer i blodet. Det er den minimale mængde, der anbefales for inaktive folk og den maksimale mængde for dem, der træner på et professionelt eller konkurrencemæssigt niveau.

I tilfælde af, at du indtager mere end 10 gram om dagen, bør du dele dosen op. De mest passende tidspunkter at indtage det på er, når du står op, før eller efter træning og før du går i seng. Vi anbefaler, at du ikke blander det med varme fødevarer eller drikke, da det kan mindske effekterne. Det er heller ikke godt at ledsage glutamin med citrusholdigt juice.

Hvis du har tvivl omkring glutamin, skal du ikke tøve med at konsultere med din læge. Du vil lære om de mulige bivirkninger og, vigtigst af alt, den korrekte dosis.