Seks måder til at gøre fastfood sundere

Det er muligt at designe en personlig menu, der inkluderer de fødevaretyper, som fastfoodkæder har at tilbyde. Alternativer til usunde fødevarer er også, med lethed, tilgængelige. For eksempel, hvis du vælger en salat med grillet kylling, vil du, signifikant, kunne reducere dit indtag af tomme kalorier. 
 

I nutidens verden, hvor alt foregår i et hurtigt tempo, er det svært at finde tid til at spise sundt. Vi arbejder ofte sent eller bruger meget tid på at pendle frem og tilbage. Dog, skal du have i tankerne, at der altid er måder, hvorpå man kan gøre fastfood sundere. 

Når det kommer til at det kritiske øjeblik med at spise ude, skal vi lære, hvordan vi tilpasser vores muligheder, så vi kan gøre fastfood sundere. Mange fastfoodkæder har udvidet deres menu, og de inkluderer nu sundere løsninger. Derfor, er det afgørende at vælge løsninger, der indeholder færre kalorier og mindre mættet fedt og natrium. 

Hvis du vælger en salat med grillet kylling, for eksempel, vil du, grundlæggende, reducere dit måltid med omkring 70 kalorier og 7 gram fedt. Det er et klart eksempel på, hvordan man kan udnytte at gøre fastfood lettere og sundere. Du kan altid vælge at erstatte ingredienser med andre, så du gør dine måltider sundere.

Seks måder til at gøre fastfood sundere

Vælg ingredienser af høj kvalitet

Som vi tidligere har nævnt, er der flere og flere fastfoodkæder verden over, der udvider deres menu. Derfor, tilbyder de andre og sundere løsninger. De har tilpasset disse tiltag for at tilfredsstille de krav, som forbrugerne har, i henhold til adgang til sunde fødevarer.

burger med målebånd

Sunde fødevarer er blevet en global trend. Fastfoodrestauranter er begyndt at inkorporere sunde ingredienser, såsom: ristet græskar, quinoa, brune ris, broccoli og fuldkornsprodukter, såsom havregryn.

Du skal ikke vælge drikkevarer med et højt indhold af kalorier

Mange ernæringseksperter er enige om, at en stor andel af kalorier bliver tilføjet til måltidet, når fastfood bliver kombineret med sodavand.

En stor sodavand indeholder omkring 76 gram sukker og mange kalorier. Hvis du skal have fastfood, så er det bedst at ledsage det med vand, iste uden sukker eller naturlig lemonade.

Undgå ingredienser med et højt indhold af kalorier

En anden måde, hvorpå man kan gøre fastfood sundere, er ved at eliminere ingredienser med et højt indhold af kalorier. For eksempel, skal du ikke tilføje bacon eller ost. Det er bedre at vælge grøntsager til at supplere dit måltid. Når du tilføjer stykker af bacon eller ristede brødcroutoner til din salat, tilføjer du omkring 80 kalorier og 3 gram fedt til dit måltid.

Eliminer dressinger med fløde

Du kan væge en vinaigrette-dressing uden fløde. En flødevinaigrette kan tilføje omkring 260 kalorier og 29 gram fedt til en salat. Det er bedst at bruge en vinaigrette, der er lavet af frugt. Mange fastfoodkæder tilbyder nu denne løsning.

 

Reducer størrelsen på portionerne

Da fastfood, typisk, er billigt, vælger de fleste folk at have store portioner. En dobbelt hamburger vejer omkring 480 gram, mens en tredobbelt hamburger vejer omkring 600 gram. En almindelig person kræver dog kun omkring 21 gram protein om dagen. Det er tilrådeligt at vælge mindre og mere balancerede portioner.

Undgå at tilføje kaffe og dessert til dit måltid

Hvis du ønsker at gøre dit fastfood lettere, skal du forsøge at undgå kaffe og dessert. Undgå shakes og drikke, der er yderst forarbejdede. Du skal have i tankerne, at der er en stor forskel mellem at vælge en kaffe med almindeligt sødemiddel og at vælge en yderst forarbejdet milkshake, der er lavet med kaffe og mange andre usunde ingredienser.

chokoladekage med flydende midte

Fastfoodalternativer derhjemme

Hvis du forstår fastfood som mad, der bliver tilberedt og serveret hurtigt, kan du nemt forberede dit eget fastfood derhjemme. Du kan tilberede hamburgere, pizzaer og hot dogs på en sund måde ved at bruge ingredienser af høj kvalitet.

Opskrift på hamburger

Hvis du gerne vil tilberede en sund hamburger derhjemme, kan du forsøge at bruge følgende ingredienser:

 
  • Fuldkornsbrød
  • Skiveskåret og bagt svinekød, stegt i olivenolie
  • Fedtfri ost
  • Hjemmelavet mayonnaise
  • Tomatskiver
  • Løgringe
  • Salatblade
  • Bagte kartofler

Når det kommer til mad og sundhed, er det vigtigt at være informeret. Undersøg de sunde muligheder, der er tilgængelige. Vær kreativ, og føl dig fri til at personliggøre dit måltid. 

Desuden, skal du forsøge at følge de tips, vi har nævnt ovenfor, til at gøre fastfood sundere. Undgå at overfylde din krop med kalorier, mættet fedt og natrium. I mange tilfælde, overskrider menuerne hos fastfoodkæder vores daglige behov for proteiner, fedt og andre næringsstoffer.