Sunde fordele ved at spise magre proteiner

29. maj 2019
Magre proteiner findes i alle slags fødvarekilder, og det bedste ved dem er, at de indeholder en minimal mængde fedt.

Magre proteiner er især populære blandt dem, der forsøger at opbygge muskelmasse. Nedenfor viser vi dig, hvad for andre sundhedsfordele, som magre proteiner indeholder. Du finder dem også i en bred vifte af fødevaregrupper, hvilket betyder, at de nemt kan indarbejdes i din kost.

Hvilke fødevarer indeholder magre proteiner?

Nedenfor giver vi dig en liste over de primære råvarer, der indeholder dette fremragende næringsstof:

  • Æg. Æg kan prale af nogle af de højeste proteinniveauer, og de har også en anden fordel, der afskiller dem fra andre fødevarer. Æg består af to forskellige dele: æggeblommen og æggehviden, og disse to kan skilles ad. Det betyder, at du blot kan vælge at spise hviden, som har høje proteinniveauer, uden et eneste gram fedt. Denne kvalitet gør ægget til en super fødevare for atleter.
  • Kylling. Alle slags kød indeholder protein, men kylling er enestående. Vi har valgt kyllingekød til vores liste, fordi det sammen med kalkunkød indeholder den mindste mængde af fedt. Kyllingebryst er én af de sundeste dele, fordi det har et højt proteinindhold. Når du vælger hvilken del af kyllingen, du gerne vil spise, skal du huske på, at hvidt kød er meget sundere end det mørke kød.
Kyllingebryst med salsa på toppen

  • Tun. Af alle fiskevarianter indeholder tun de fleste proteiner. En anden fordel, som tun besidder, er, at det næsten ikke indeholder noget fedt. Ud over det, så kan du spise det friskt eller direkte fra dåsen. Det sidstenævnte gør det til en alsidig ingrediens, da du kan bruge det i salater eller sandwicher. Men ulempen ligger i saltindholdet; du bør ikke spise tun på dåse i store mængder.

Magre proteiner hjælper med at definere musklerne

Magre proteiner er især anerkendte for deres bidrag, hvad angår muskelmasse. De er et af de fundamentale elementer i en kost, for enhver som går i fitnesscenter og gerne vil have flere muskler.

Ved at spise en kost, der er rig på magre proteiner, kan du øge størrelsen af dine muskler og eliminere fedtlagene, der dækker dem. Dette næringsstof, sammen med en tilstrækkelig mængde motion, gør det til den perfekte kombination for atleter.

Fedtstoffer spiller også en vigtig rolle, når du forsøger at definere dine muskler. Det er vigtigt at eliminere mættet fedt og erstatte dem med sunde fedtstoffer. I det hele taget skal dit overordnede fedtindtag modereres.

Kvinder løfter vægte for at opbygge muskelmasse

Magre proteiner gør dig slank

Som vi nævnte tidligere, har magre proteiner et lavt fedtindhold; dette betyder, at de er et godt valg, for dem som gerne vil tabe sig. Ved at spise fødevarer såsom magre proteiner, kan du indtage høje proteinniveauer, uden at du indtager for meget fedt.

En anden måde, hvorpå disse proteiner hjælper med at gøre dig slank, er ved at holde dig mæt. En person, der spiser magre proteiner, vil forblive mæt, og man vil ikke føle sig sultne i flere timer.

Det er et kæmpe plus, når man er på slankekur, da sult ofte får folk til at opgive deres slankekure.

De styrker dit immunforsvar

Det sidste, vi gerne vil pointere på vores liste, er den mindst kendte kvalitet; men det gør den bestemt ikke mindre vigtig.

Læge smiler til kameraet

Magre proteiner styrker immunforsvaret. De er næsten altid inkluderet i kostplaner til opbygning af muskelmasse eller til vægttab. Men de fleste er ikke klar over, at mens de tilføjer magre proteiner for at opnå deres mål, så styrker de faktisk samtidig deres immunforsvar.

Disse næringsstoffer spiller en afgørende rolle for immunforsvaret. De er ansvarlige for at forhindre sygdomme og forberede kroppen på vira. Folk med et svagt immunforsvar bør spise flere magre proteiner for at booste det.