10.000 Skridt om dagen: 4 måder at opnå det

14. november 2018
En af de nemmeste måder at motionere på uden at opdage det. Hvis du går 10.000 skridt om dagen, har det en positiv indvirkning på dit helbred.

Har du hørt, at 10.000 skridt om dagen er det anbefalede minimum for at holde dig selv i god form? I et forsøg på at følge denne anbefaling, kan du måske finde det svært at nå op på så mange skridt i løbet af en dag. Vi giver dig derfor fire simple og smarte måder til at optimere din tid, så du kan gå 10.000 skridt om dagen.

Hvorfor 10.000 skridt om dagen?

Teorien om 10.000 daglige skridt startede i Japan i 1960’erne. Det gik dengang op for en læge ved navn Hatano, at der var en bekymrende stigning i antallet af overvægtige i Japan.

Hatano begyndte at undersøge de daglige rutiner blandt den Japanske befolkning. Han fandt ud af, at voksne gik mellem 3.500 og 5.000 skridt om dagen. Han lavede derefter flere undersøgelser for at estimere et sundt gennemsniteligt antal skridt, som voksne skulle gå om dagen.

Hans konklusion blev, at 10.000 skridt om dagen ville betyde, at man i gennemsnit forbrændte 500 kalorier. For overvægtige voksne ville det medføre en betydelig reduktion i kropsvægt. Ydermere ville det også hjælpe den generelle befolkning med at undgå symptomer på overvægt.

I 1964, da de Olympiske Lege kom til Tokyo, kom debatten omkring vigtigheden af fysisk aktivitet til overfladen igen. Hatano så en mulighed i dette og lancerede sin egen skridttæller, der hed manpo-kei.

Hatano’s skridttæller var en efterkommer af andre sportsmoniterings apparater. Det var efter dette, at teorien om 10.000 skridt om dagen blev verdenskendt.

Kvind der går i byen og er ved at opnå 10.000 skridt om dagenEr 10.000 skridt om dagen nok til at holde dig i form?

Det er det vi alle vil vide! De 10.000 skridt repræsenterer en estimering af den laveste mængde af fysisk aktivitet, som en person skal lave i løbet af en dag for at holde en balanceret vægt.

Tallet kan variere fra person til person, afhængigt af den enkeltes stofskifte. For eksempel kan 10.000 skridt om dagen for en ældre person være for meget. Dette er især tilfældet hvis personen døjer med muskel- og knoglesygdomme.

Ydermere er der tale om meget basal fysisk aktivitet, der tillader et meget lavt forbrug af kalorier. Dette resulterer i langsom og gradvis vægttab, men er ikke med til at definere muskler. Hvis du gerne vil øge din muskelmasse, eller tabe dig hurtigt, bliver du højst sandsynligt skuffet over resultatet af at gå 10.000 skridt om dagen.

Dog virker teorien om de 10.000 skridt som en god motivationsfaktor for at få den generelle befolkning til at tage en mere aktiv hverdag til sig. Som vi ved, er den medicinske anbefaling, at man skal gå mindst 30 minutter om dagen. Uanset om du deler de 10.000 skridt op eller tager dem alle på en gang, så kan dette mål sagtens opnåes.

4 måder til at fuldføre 10.000 skridt om dagen

Ligesom med alle andre fysiske aktiviteter, kræver målet om 10.000 skridt forpligtigelse og engagement for at kunne opnå gode resultater. Herunder giver vi dig 4 måder til at opnå dette mål, men det er din viljestyrke, der kommer til at garantere dig resultater.

  • Tag så mange skridt per time som muligt

En af realiteterne i vores moderne verden er, at alle har for lidt tid og altid har travlt. Derfor er den hurtigste måde at opnå 10.000 skridt at gå så mange som muligt per time. Dette betyder at man skal lave mere intense og lange aktiviteter. De skal også laves i et højere tempo, for at opnå bedre resultater.

  • Opnå skridtene imens du er på arbejde

For dem der ikke har særlig meget fritid, er det en god mulighed at færdiggøre de 10.000 skridt, imens man er på arbejde. For at opnå dette i løbet af en otte til ni timers arbejdsdag, skal man gå omkring 1.200 skridt per time. I praksis betyder dette, at man skal gå cirka 15 minutter per time.

  • Del skridtene op i tre

Denne metode er ideal for at skabe en sundere og mere aktiv rutine. Det giver samtidig også plads til mentale pauser. Husk at for stor overbelastning på arbejde, kan have en negativ effekt på dit helbred og din kognitive præstation.

For at opnå det daglige mål, er det godt at planlægge tre tidspunkter for din daglige motion: et tidligt om morgnen, et om eftermiddagen, og et om aftenen. På denne måde holder du dit stofskifte aktivt i løbet af dagen. Du vil også være mere villig til at dyrke motionen. Hver session kan være 20 minutter af høj intensitet, og bruge 3.000 – 3.500 skridt.

  • Optimer dine gåture med hunden

Par ude at gå tur med en hund
Vidste du, at folk med hunde har en tendens til at være sundere? Udover fordele som følelsesmæssig balance, hjælper en hund os også med at have en mere aktiv rutine. Det er derfor en god måde at opnå 10.000 skridt om dagen, ved at begynde at motionere med sin hund.

Før du begynder at gå 10.000 skridt om dagen, er det vigtigt, at du konsulterer din læge. Husk også, at en balanceret og varieret kost er essentiel for en god vægt.