Lider du af forstoppelse: Hvad kan du gøre?

Find ud af hvad du kan gøre for at undgå forstoppelse
 

Forstoppelse er en meget almindelig lidelse i Danmark og resten af verden, men fortvivl ikke! I dagens artikel vil vi se nærmere på, hvordan du opdager det og behandler det.

Forstoppelse er en af de mest almindelige lidelser, når det gælder besøg hos lægen. Omkring 2 % af den danske befolkning har besvær med forstoppelse, hvilket nærmest gør det til en af de mest almindelige kroniske lidelser vedrørende fordøjelsen.

Desuden kommer mange af klagerne over forstoppelse ud af ikke realistiske forventninger. Så hvad er det præcis, vi taler om, når vi taler om forstoppelse?

Hvad er forstoppelse?

Modsat hvad de fleste faktisk tror, så skal vi mennesker faktisk en tur på WC hver dag. Selvom det på den anden side kan virke lidt selvmodsigende, så kan man godt have noget mindre udgaver af sin afføring, når man lider af forstoppelse. For at vide om man lider af forstoppelse, skal man undersøge, om man overholder Rom-kriterierne.

Det er nogle kriterier for diagnose af funktionel forstoppelse. Her er, hvad du og din læge skal se efter:

Gennem tre af de seks måneder forud for diagnosen skal du have haft to eller flere af de følgende symptomer i mere end 25 % af alle afføringer:

 
  • Forsøg på afføring.
  • Hård og tynd afføring (kan være meget små).
  • Følelse af at man ikke er blevet helt færdig på WC.
  • En fornemmelse af blokering eller obstruktion i endetarmen.
  • Mindre end tre gange afføring per uge.
  • Det er svært at komme af med afføringen uden brug af laksativer.
  • Der er ikke kriterier nok til en diagnose for irriteret mavesyndrom.

Forstoppelse kan også være et symptom på andre organiske lidelser. På grund af dette er det vigtigt at sikre sig, at der ikke er feber, svaghed eller tab af blod.

Når alle organiske betingelser er fjernet, kan forstoppelse klassificeres som akut, hvis man er på rejse, eller kronisk, hvis man døjer med det gennem længere tid.

Den terapeutiske tilgang til forstoppelse

Oplysning om sundhed

For ar reducere falske alarmer og unødvendig angst, er det vigtigt, at man er godt klædt på med hensyn til, hvad det vil sige at være sund.

For begyndere er det ikke nødvendigt at gå på WC hver dag for at have et godt helbred. Dette er en af de mest udbredte misforståelser i denne debat.

kvinde med mavesmerter

I stedet for er det meget mere vigtigt, at man lægger mærke til konsistensen af ens afføring, og til den kraft, der er nødvendig for at få det ud, end at lægge mærke til, hvor tit det sker.

Generelt er den bedste løsning mod forstoppelse at komme flere fibre i sin diæt. Det kan således også hjælpe, hvis man vænner sig til bedre vaner, når man skal på WC. Opsøg din læge for at at få anbefalinger, der passer til dit behov.

Hvordan kan fibre hjælpe dig med forstoppelse?

Den vigtigste anbefaling til patienter med forstoppelse er at øge mængden af fibre, man spiser, betragteligt. Du hører sikkert en masse om fibre, men hvad er det lige?

Fibre er den spiselige del af en plante, som ikke kan fordøjes af menneskers tarmsystem, så det passerer intakt gennem hele tarmsystemet, lige frem til tyktarmen. Det er godt for ens helbred og afhængig af hvilke proportioner der kan fermenteres i tyktarmen, for der findes to typer.

Derimod findes der opløselige fibre, som er karakteriseret ved at have nemt ved at fermentere i tyktarmen. Dette sløver madens rute, så det giver en øget fornemmelse af mæthed. Desuden får det de små tarme til at bevæge sig langsommere, hvilket betyder at fibrene har mere kontakt med mavens syrer og det øger tiden, hvor det absorberes.

 

Opløselige fibre findes især i havreklid, byg, nødder, frø, linser og visse frugter og grøntsager. Det er meget gavnligt mod forstoppelse og bløder afføringen op og forbedrer passagen gennem tarmene. Det kan også være en god løsning, hvis man har diarré, fordi det danner en gel-lignende substans, og efterhånden vil det gøre afføringen mere hård.

De uopløselige fibre er næsten ikke i stand til at fermentere overhovedet. På grund af dette vil det øge afføringens vej gennem tarmene, og hvis du drikker vand, vil afføringen blive mere fugtig.

Fordi din mad passerer hurtigere gennem din krop, vil der optages mindre næring i din krop, hvis du spiser meget af de uopløselige fibre. Denne type af fibre findes i fødevarer såsom hvedeklid, grøntsager og fuldkorn.

Generelt har folk brug for en balance mellem opløselige og uopløselige fibre for at kunne nå frem til en sund mave.

Hvis du på nuværende tidspunkt ikke er vant til at spise fibre regelmæssigt, er det vigtigt, at du langsomt kommer flere fibre i din kost. Hvis du ikke gør dette, så vil du kunne opleve mere luft i maven, oppusten og endda diarré.

 

Anbefalinger til diæten hvis du lider af forstoppelse

Nogle ændringer i dine vaner kan ske på daglig basis, hvis du lider af forstoppelse:

  • Spis hele gryn og fødevarer, der indeholder hele kerner.
  • Spis tre eller fire stykker frugt om dagen, helst med skræl.
  • Hvis du ikke kan spise frugt, så drik juice med frugtkød.
  • Øg dit daglige indtag af grøntsager.
  • Inkluder bælgfrugter i din menu to eller tre gange om ugen. De indeholder rigtig mange af begge slags fibre.
  • Spis nødder og tørrede frugter. De må godt indeholde lidt væske, og den vigtige næring er koncentreret.
  • Spis fiberberigede fødevarer. Disse nye fødevarer kan være et fint valg, hvis du vil give din kost lidt ekstra fibre, men du kan også komme fibre udtræk fra andre ting i. Yoghurt er et typisk eksempel på en fiberberiget fødevare, der indeholder fibre og endda juicer med ekstra fibre.
  • Drik mere vand og hold dig hydreret hele tiden.
en kvinde svømmer

Sådan tager du dig af problemet: Fysisk træning og laksativer

Både fysisk aktivitet og laksativer er noget, man normalt anbefaler ved forstoppelse, især hvis det er blevet en kronisk tilstand.

 

Hos mange patienter ser man, at muskelmassen forsvinder, der mangler en ordentlig blodcirkulation, og generelt kan inaktivitet være med til at forstoppelse kommer.

På grund af dette kan fysisk aktivitet øge muskelmassen, give mere energi og peristaltik. Dette gælder især med ældre patienter, der kan se en forbedring i deres tilstand, hvis de begynder at motionere let mindst 30 minutter om dagen.

Desuden kan laksativer også være til hjælp, når det drejer sig om kronisk forstoppelse. De fleste laksativer kan man få i håndkøb, så man behøver ikke en recept fra sin læge.

Ikke desto mindre er det vigtigt, at man kontrollerer indtaget af laksativer, fordi de ved misbrug kan skabe afhængighed.

Som ved så mange andre lidelser er det vigtigt, at man opsøger sin læge, hvis forstoppelsen bliver kronisk eller påvirker dine daglige gøremål. I mellemtiden kan du stræbe efter at få en sundere diæt og få en regelmæssig træning indlagt i din hverdag.

  • Zolezzi Francis, Alberto. “Las enfermedades funcionales gastrointestinales y Roma III.” Revista de Gastroenterología del Perú 27.2 (2007): 177-184
  • Salas-Salvadó J et al., eds. Nutrición y dietética clínica. Elsevier Health Sciences, 2019
  • De Vega, JC. “Tratamiento del estreñimiento.” Matronas Profesión 4.13 (2003)