Løb: Sådan kommer du i gang, når du er fyldt 40

6. november 2018
Denne artikel fortæller dig alt, du skal vide om løb, efter du er fyldt 40.

Alder er ingen undskyldning, når det kommer til løb. Ved at følge dette råd og huske på egenskaberne ved hvert stadie kan du nyde løb fuldt ud.

Folk tror ofte, at de ikke kan motionere efter en vis alder. Dette er en stor fejl! Vi har måske ikke den samme fleksibilitet, udholdenhed og styrke, som vi havde, da vi var i 20’erne, men løb er noget, du kan gøre, efter du er fyldt 40 uden nogen problemer. Vil du lære hvordan?

En guide til løb, efter du er fyldt 40

Hvis du har været i live i mere end fire årtier, og du har besluttet dig for at begynde at motionere, så tillykke! Det er aldrig for sent at gå i gang. Selvfølgelig vil tingene være anderledes, end da du var teenager, men du vil gradvist være i stand til at få gode resultater og forbedre din præstation. Tag de følgende tips til dig, når du skal begynde at løbe efter de 40.

1.  Gå til lægen

Det er måske kedeligt, men det er en essentiel del, når vi skal lære vores helbredstilstand at kende. Dette er især vigtigt, hvis vi ikke har været fysisk aktive (eller hvis vi opgav motion efter gymnasiet).

Få en tid hos din læge, og bed ham om de ting, du har brug for. Blodprøver og urintests, elektrokardiogram, densitometri… Du skal have et godt helbred, når du begynder at motionere! Du skal i hvert fald vide, hvis der er et problem, så du kan tilpasse din rutine efter dine behov.

2. Slap mere af

Måske plejede du at motionere hver dag uden at være træt. Men når du er fyldt 40, vil du føle dig træt efter en løbetur og dagen efter. Af denne grund er det vigtigt, at du venter 48 timer, inden du løber igen.

kvinde tager en lur efter en løbetur

Tiden, din krop skal bruge på at hele, afhænger også af din søvn. Få en god nats søvn efter løb.

3. Vælg gode løbesko

Dette råd passer til alle aldre. Det er et absolut must, at du bruger gode løbesko. Dette handler ikke om impulskøb eller marketingstrategier. Du har simpelthen brug for at beskytte dine fødder, når du løber.

Og dette er ikke alt. Du vil også føle følgevirkningerne i dine knæ og hofter, hvis du ikke bruger ordentligt fodtøj. Invester i nogle gode løbesko. Du vil ikke fortryde det.

4. Start stille ud

De første par gange er ikke nemme, når vi påbegynder en ny aktivitet. Af denne grund er det bedst at tage et skridt af gangen, så du ikke giver op halvvejs. Start med at løbe i 10 minutter, så 15, 20, osv., indtil du har løbet i en hel time. Det vil ske så gradvist, at du knap bemærker det! 

Lad være med at sætte dig selv for krævende mål fra dag 1. Du skal heller ikke gå fra 0 til 100 natten over. Glem ikke, at frustration og skuffelse fører til, at man bliver afskrækket og giver op. Husk: ‘den langsomme og stabile vinder løbet.’

kvinde tjekker sit løbeur

5. Spis sundt

Din kost er, ligesom motion, en af de fundamentale søjler i en sund livsstil uanset alder. Konsulter en ernæringsekspert eller en sportslæge for at skabe en ernæringsplan, der er skræddersyet til din alder, vægt, fysiske tilstand og særlige karakteristikker.

Lad være med at gå efter “mirakelkure”. Husk, løb efter de 40 kræver masser af energi. Dette resulterer i, at du har brug for det mest nærende mad, der kan omdanne sig til den energi, du har brug for, når du skal løbe.

Det essentielle inkluderer kalcium, D-vitamin, protein, zink og fosfor. Hvor finder du disse ting? I mejeriprodukter, mørke grøntsagsblade såsom spinat, kastanier, æg, magert kød og fisk.

6. Stræk ud før og efter løb

Det er ikke spild af tid at varme op. Det er heller ikke spild af tid at strække ud efter motion. Begge elementer er vigtige, da de hjælper dig med at undgå skade. Dette vil forberede musklerne, reducere kramper og smerter, og lader rutinen fungerer fuldt ud.

Desuden tager disse ting kun 10 minutter (fem minutter før, og fem minutter efter), hvilket du kan trække fra træningstiden.