Nemme måder at undgå hælspore på

5. januar 2020
Det vil være klogt at undgå hårde underlag, hvis du vil undgå hælsporer

Hælspore er en lidelse, som især rammer mange sportsfolk. Det kan virkelig begrænse deres daglige virke og aktiviteter.

Hælspore er en lidelse, som rammer en del mennesker, og som er med til at give disse mennesker begrænsninger i deres udfoldelse. De er ikke i stand til at gå, fordi de føler en meget skarp smerte under fødderne, som ikke er til at holde ud. Lad os se nærmere på, hvad vi kan gøre for at undgå hælspore.

Hvad er hælspore?

Lad os begynde med at definere, hvad en hælspore egentlig er. Som ved så mange andre lidelser, skyldes det en betændelse. I dette særlige tilfælde skyldes det en betændelse i hælsporen.

Hælsporen er noget elastisk væv, der findes på knoglen af ankelen. Den hænger praktisk talt sammen med hele sålen på foden. Det er en sene, der kommer ud fra tæerne og hæfter på hælknoglen. Normalt mærker vi ikke meget til den, men bliver den betændt, kan det virkelig være pinefuldt at gå eller stå op.

Årsager og forebyggelse

For at forstå, hvordan man kan forebygge en skade, skal vi kende årsagen til, at det opstår. Når det drejer sig om en hælspore, så er årsagen som regel forbundet med, at man udsætter sin hælspore (fodsål) for for stort et pres:

  • Overdreven brug. Langdistance løbere er dem, som lider mest under dette problem. Her bliver fodsålen og dermed hælsporen udsat for et maksimalt pres i lange perioder, hvilket kan fremkalde denne smerte.
  • Løb på uregelmæssige overflader. En anden måde at belaste hælsporen på, er ved at få den til at arbejde mere intenst. I dette tilfælde vil den uregelmæssige overflade lægge mere tryk på hælsporen fra varierende vinkler.
  • Fodens kurver. Hvis man lider af for højt et svang, vil man også udsætte hælsporen for et større pres.
  • Overvægt. Jo mere vi vejer, jo mere pres lægger vi også på hælsporen. Det er en anden faktor, som kan få folk til at lide af hælspore og dets smerter.

Mand med smerter i foden

Undgå at få hælsporer

Med al denne information er det lettere at forstå de følgende anbefalinger til at undgå hælsporer.

Først og fremmest skal vi forsøge at skifte mellem løb og andre typer af træning. Vi kan cykle, svømme, lave runder og andre træningsøvelser i fitness eller hjemme, hvilket kan være gode løsninger.

Det anbefales også at løbe på bløde eller lette overflader. At løbe på asfalt hele tiden er ikke så god en ide. Asfaltens hårdhed kan have en negativ indvirkning på vores hælspore og vores knæ i øvrigt. Dette fører os til det næste punkt: At kende vores fysiologi.

Endelig skal man, hvis man gerne vil løbe, sikre sig, at man har de rigtige sko på til formålet. Hvis du ved, om du hælder mere til den ene side end den anden, eller om din svang er forhøjet eller for flad, vil det alt sammen hjælpe os med at kunne vejlede os til at få købt de rigtige løbesko. Det kan også komme på tale at lægge et indlæg ind i skoen. Hvis vi ikke gør dette, kan det skade vores krop, hver gang vi vil ud at løbe eller gå en tur, også uden at vi selv er klar over det.

Det er også vigtigt, at man ikke tilbringer for meget tid stående op hver dag. Med mindre vi absolut skal stå op på vores arbejde, er det ikke så godt for vores krop at stå op mange timer hver dag, da det konstant lægger et vist pres på vores hælspore.

Mand nulrer sine ømme fødder
Billede: trailrun.es

Dette er endnu mere vigtigt, hvis vi er overvægtige. Hvis du gerne vil undgå disse typer af lidelser og mange andre, kan det være en god ide at begynde at tabe sig.

Andre muligheder for at undgå hælspore

På samme måde er det gavnligt at foretage sig lidt udstrækning af ben og fødder. I denne forbindelse vil udstrækning af læg og lår hjælpe os med at holde musklerne sunde og akillessenen vil være forberedt på at kunne udholde større belastninger.

Som en sidste udvej er der fysisk terapi. Udover at få anvist øvelser og udstrækninger vil en fysisk terapeut have mange metoder til at kunne få musklerne og især hælsporen til at slappe af. Her kan han finde på at anvende termorterapi, kuldebehandling og elektroterapi.

Oveni dette kan det at massere sålerne på vores fødder også hjælpe med at undgå skader. Det er noget, som vi selv kan klare derhjemme.

  • Artidiello Bustio Dinorah, Hernández Echevarría Diamelys Caridad, Aguilar Artidiello Heilyn, Salazar Camacho María Caridad. Fascitis plantar. Rev. Ciencias Médicas  [Internet]. 2015  Abr [citado  2019  Oct  29] ;  19( 2 ): 206-213.
  • Díaz López Ana María, Guzmán Carrasco Patricia. Efectividad de distintas terapias físicas en el tratamiento conservador de la fascitis plantar: revisión sistemática. Rev. Esp. Salud Publica  [Internet]. 2014  Feb [citado  2019  Oct  29] ;  88( 1 ): 157-178.
  • López-Gómez José Antonio, Martínez-Sanz José Miguel, Martínez-Rodríguez Alejandro, Ortiz-Moncada Rocío. Planificación dietético-nutricional para llevar a cabo una Ultramaratón, la Transvulcania: informe de caso. Rev Esp Nutr Hum Diet  [Internet]. 2016  Jun [citado  2019  Oct  29] ;  20( 2 ): 120-126.