Opbyg din udholdenhed hurtigt ved at løbe

28. august 2019
Det har vist sig, at løb har store sundhedsmæssige fordele, som for eksempel at mindske risikoen for hjerteproblemer, brænde fedt og toning af muskler. Disse er alle sammen fordele for at styrke din udholdenhed gennem løb.

Oplever du, at du bliver forpustet efter bare at løbe en runde? Er det at sjippe et par gange nok til at få dit hjerte til at føle, at det er ved at bryde sammen? Hvad du har brug for er en stærkere udholdenhed! Bare rolig, vi viser dig, hvordan du kan opbygge det hurtigt ved at løbe. Fortsæt med at læse!

Udholdenhed er en grundlæggende færdighed, der gør det muligt for os at udføre en fysisk aktivitet så længe som muligt. Kontinuerlige bevægelser, som at komme op ad trapper eller gå lange ture, er alle mulige takket være udholdenhed. Langvarig motion kan være svært at opretholde nogle gange og grunden til, at der er mangel på udholdenhed. Men ærg dig ikke, der er en løsning…. at løbe!

Løb er en disciplin, der involverer alle dele af kroppen. Mens alle kan have deres egen løbestil, består løb generelt af at skifte begge ben i bevægelser.

Opbyg din udholdenhed ved at løbe

Løb er en fantastisk måde at opbygge det på. Men det er kun effektivt, hvis du løber konsekvent. Med andre ord er en stærk udholdenhed ikke noget, du kan vinde på kun en tur, og det er heller ikke noget, du kan opretholde uden at løbe tit.

Kvinde løber for at forbedre sin udholdenhed

Tværtimod, hvis du vil opbygge din udholdenhed hurtigt, skal du overholde konsistens og engagement. At løbe vil ikke gøre dig noget godt, hvis du begynder at løbe hver eftermiddag kun for at afslutte efter et par uger. Senere, hvis du beslutter dig for at løbe igen, skal du starte fra nul igen, fordi du har mistet den udholdenhed, du forsøgte at opbygge i første omgang.

Nu hvor vi er på samme side, er det tips til at bygge det på ved at løbe. Tag et kig på følgende tips:

Konsistens

Bortset fra at løbe konsekvent igennem ugen, skal du løbe konsekvent hver gang du går ud. Hvad vi siger er, at du skal holde styr på din hastighed for at holde den konsistent, mens du løber. Etablere afstande, som du kan løbe og holde et konstant tempo hele vejen. Hvis du forsøger at komme igennem en lang rute, hvor du ikke kan styre dit tempo og fortsætte med at ændre det, fordi du bliver træt, vil du ikke være i stand til at opbygge dit ønskede mål.

Selvfølgelig, for en stærkere udholdenhed, er du nødt til at løbe mere. Og for at løbe mere har du brug for længere ruter. Men at forsøge at løbe lange afstande uden allerede at have en god udholdenhed, vil kun spilde din tid.  For ikke at nævne, det vil overvælde dine muskler og åndedrætsorganerne.

I stedet skal du starte med en rute, der ligger inden for din kapacitet og tilføje mere afstand med tiden. Ved at gøre det gradvist kan du hurtigt opbygge din udholdenhed, fordi du gradvist arbejder på det, så det kun udvikler sig korrekt.

Styr din vejrtrækning

En nøglefaktor for udholdenhed er at lære at kontrollere din vejrtrækning. Forkert åndedræt vil trække dig ud hurtigere og påvirke din træning. Hertil kommer, at forkert vejrtrækning, mens du løber svækker din udholdenhed. Så ligesom du koncentrerer dig om at holde et sammenhængende tempo, skal du også holde din vejrtrækning stabil. For at trække vejret korrekt, skal du altid fokusere på vejrtrækning gennem din næse, aldrig gennem munden.

Kvinde klar til at løbe

Giv din krop energi så den kan styrke sin udholdenhed

Dine energiniveauer har meget at gøre med din krops udholdenhed på langvarige aktiviteter. I lyset heraf vil det med høje energiniveauer hjælpe dig med at opbygge din udholdenhed hurtigt. Hvis du undlader at gøre det, kan du efterlade din krop uden det skub, som den behøver for at udholde bevægelser.

Kroppen har brug for specifikke fødevarer, der indeholder glukose, for at producere energi. Vores stofskifte omdanner glukose til energi, så vores hjerner og organer kan udføre daglige opgaver. Det bedste mad at spise før du løber er bananer, havre, nødder og spinat.

At løbe er fantastisk for os. Udover at vores krop bliver sund, kan den øge vores udholdenhed hurtigt, hvilket vil være en fordel for alle slags daglige opgaver og forskellige øvelser. Det er lige så vigtigt som dine motoriske færdigheder til at udføre enhver form for bevægelse. Så få løbet og opbygget din udholdenhed i dag!