Rygestop: Kosten kan hjælpe dig på rette vej

I denne artikel deler vi en række tips med dig, som du kan bruge, når du vil stoppe med at ryge. Vi giver dig også råd til, hvordan du kan undgå at tage på efter et rygestop.
 

Et rygestop virker som en umulig opgave for mange mennesker. Det kræver en stor indsats, hvilket især gælder for dem, som er vant til at ryge meget. Husk dog på, at alt er muligt med nok viljestyrke. I denne artikel foreslår vi en diæt, der kan hjælpe dig med dit rygestop, så du bedre kan håndtere denne vanskelige opgave.

Spis sunde snacks

Et rygestop er nærmest synonymt med uro og humørsvingninger. I de fleste tilfælde bruger tidligere rygere maden til at lindre angsten, og derfor har de en tendens til at tage på.  

Når uroen opstår, styrer vi direkte mod køleskabet for at spise, og af en eller anden grund ender vi med at spise mere, end vi egentlig burde.

Kvinde spiser et æble udenfor

Følelsen af uro er nærmest uundgåelig i de første uger efter et rygestop. Det er normalt, at kroppen reagerer på denne måde, da den ikke længere får nikotin. Men kroppen vil gradvist tilpasse sig, og uroen vil langsomt forsvinde. 

Der er dog nogle gode råd, der kan hjælpe med at gøre processen mere overskuelig, og som kan forhindre, at du tager på.

 

1. Lad være med at købe usundt mad. Dette virker som en simpel ting, men det kræver en stor indsats at spise sundt. Husk på, at det hele bliver meget lettere, hvis der ikke er junkfood i hjemmet. Forsøg at handle ind, når du føler dig afslappet, da dette vil hjælpe med din dømmekraft. Det er bedst at handle ind, efter du har spist. Når du føler dig mæt og afslappet, vil du overholde din indkøbsliste.

2. Tilbered sunde snacks. Du kan holde dit sind beskæftiget og forhindre dig selv i at tænke på rygning ved at lave mad. Du kan for eksempel lave dine egne sunde snacks. Du vil tilberede sunde snacks, mens du holder dig selv beskæftiget og afslappet.

3. Hav altid frugt i huset. Frugt er mættende, og de har generelt et lavt kalorieindhold. Vælg frugter, der er både sunde og lækre. Du kan spise dem, som de er, eller også kan du lave frugtsalater eller juicer.

Fødevarer med et højt C-vitaminindhold

En anden ting, der kan hjælpe dig med dit rygestop, er at indtage fødevarer, der har et højt C-vitaminindhold. Vidste du, at rygere som regel har et underskud af C-vitamin? 

 

Derudover er fødevarer, der indeholder C-vitamin, som regel ret tilfredsstillende, så de er egnet til at berolige din uro. Her er nogle fødevarer, der indeholder dette vigtige vitamin, som du nemt kan indarbejde i din daglige kost:

  • Rosenkål
  • Blomkål
  • Appelsiner
  • Citroner
  • Grønne peberfrugter
  • Røde peberfrugter

Hjælp til rygestop: Hav altid en flaske vand med dig

Du kan dæmpe din lyst til at ryge ved altid at have en flaske vand med dig. Du kan drikke en tår vand, hver gang du har lyst til at tænde en cigaret. Udover at berolige din uro, vil det også hjælpe med at eliminere nikotin fra kroppen. 

Kvinde drikker en flaske vand

Eksperter mener, at det tager cirka 20 dage for nikotinen at forsvinde helt fra kroppen. Når de første tre uger er gået, stopper kroppen med at bede om nikotin på sådan en intens måde, fordi den begynder at tilpasse sig.

Ud over at hjælpe med at eliminere nikotin, så indeholder vand heller ikke nogen kalorier. Derfor er det en glimrende hjælp, som ikke tilføjer ekstra kalorier i din kost. Hvis du følger alle de tips, vi har nævnt ovenfor, burde du ikke tage på, når du stopper med at ryge.