Træning under graviditet

13. juli 2019
Hver krop er forskellig, og ikke alle graviditeter forløber på samme måde. Nogle kvinder kan opleve pludselige ændringer, mens andre har mindre mærkbare ændringer.

Træning under graviditet er lige som at træne gennem enhver anden periode i dit liv, så længe det ikke er blevet udtrykkeligt frarådet af din læge. Faktisk, er træning under graviditet meget fordelagtigt. I denne artikel, vil vi forklare, hvorfor.

Graviditet er et smukt stadie i en kvindes liv. Der opstår mange ændringer i kroppen, som forbereder sig på at bringe en baby til verden. Dog, er der som regel ikke nogen grund til at opgive sport. Der er øvelser, der kan udføres under graviditet, uden at skabe problemer.

Det giver mange fordele at opretholde fysisk aktivitet under graviditet. Dog, er der kun nogle få folk, der ved dette. Træning kan hjælpe med at reducere smerter og lindre stressDet, der er vigtigt, er dog, at kende til de korrekte øvelser for gravide kvinder. 

Graviditet og fysisk aktivitet

Hver krop er forskellig, og ikke alle graviditeter forløber på samme måde. Nogle kvinder kan opleve pludselige ændringer, mens andre har mindre mærkbare ændringer.

gravid kvinde der træner på en måtte

Foruden ændringerne, kan det, at udføre visse øvelser, gøre graviditeten en smule lettere. Ydermere, kan træning bruges som en distrahering, og en måde, hvorpå man kan få mere kontrol over kroppen. 

Hvis en kvinde allerede er vant til at træne, før hun blev gravid, vil hun være i stand til at fortsætte sin træning uden problemer. Selvfølgelig, som månederne går, vil hun være nødsaget til at reducere intensiteten af øvelserne. 

Træning under graviditet – kan alle kvinder det?

Det er højt anbefalet at træne under graviditet. Dog, er der nogle få tilfælde, hvor kvinder bør afholde sig fra fysisk aktivitet, mens de er gravide. Disse inkluderer:

  • Astmatikere, diabetikere og kvinder med hjerteproblemer.
  • Svage lunger.
  • Præeklampsi.
  • Risiko for for tidlig fødsel.
  • Fedme.

Hvis du ikke lider af nogle af de ovennævnte tilstande, bør du konsultere med din læge, så du sikrer dig, at du kan træne under din graviditet. 

Tag dine forbehold

Selvom der er mange øvelser, som gravide kvinder kan udføre, vil du være nødt til at tage de forskellige aspekter i betragtning, som ændrer sig under graviditeten, når du gerne vil træne:

  • Du skal ikke presse dig selv. Under normale omstændigheder, kan du presse dig selv lidt mere. Når du er gravid, er det bedre at tage det roligt og udføre øvelser, som du er komfortabel med.
  • Hydrering. Det er vigtigt, at du er hydreret, både før og efter træning. Du vil forebygge kramper og dehydrering ved at forblive hydreret.
  • Varm op. Dette er vigtigt, uanset om du er gravid eller ej. Dog, når du er gravid, er det afgørende at varme op, så du kan forhindre risikoen for at komme til skade.

Træning under graviditet

Træning under graviditet vil gøre det muligt for dig at få mere selvtillid, forblive sund og skabe et stærkere bånd med det liv, som du er ved at skabe.

Her er nogle få øvelser, du kan lave, mens du er gravid:

Øvelser i vand

Øvelser i vand er perfekte til gravide kvinder, da påfører kroppen en lav belastning. Under vand, vil du være i stand til at udføre diverse bevægelser, uden frygten for at komme til skade. 

gravid kvinde i bassin

Svømning, aerobics eller at gå i vand er alle sjove øvelser, som du nemt kan udføre. Øvelser i vand er ideelle for kvinder, der lider af smerter i ryggen eller benene under graviditeten. 

Gang

Gang er en af de mest almindelige former for aktivitet under graviditet. Det kan hjælpe med at forbedre cirkulationen, reducere vandretention og det har den fordel, at man kan gå over alt. Ydermere, er det også en træningsform, der kan hjælpe dig med at rense dit sind.

Dans

Dans er underholdende og et simpelt alternativ. Der er adskillige muligheder, såsom Zumba Fitness, Pound Fitness eller simpelt at bevæge sig rundt til rytmerne i den musik, du godt kan lide at høre. Der er ingen dårlige bevægelser, så længe du danser uden at yde for stor en indsats.

Ydermere, er det bevist, at babyer kan høre lyde ude fra inden i livmoderen. Musik kan være fordelagtigt for deres udvikling. 

Stationær cykel

Cykling er en form for konditionstræning, som du kan udføre komfortabelt, da du kan sætte dit eget tempo.

Det er vigtigt, at du træner på en stationær cykel, da det vil være sværere at opretholde din balance, jo mere din mave vokser. At træne på en stationær cykel vil forhindre risikoen for at falde og komme til skade.

Træning tilbyder adskillige fordele for din krop og din graviditet. Du kan prøve de forskellige øvelser, som vi har nævnt ovenfor. 

Som leveringsdatoen kommer nærmere, vil du formentlig have brug for at hvile mere. Derfor, skal du ikke tvinge dig selv til at gøre ting, som din krop ikke har lyst til. Nu, kender du til alle de forskellige øvelser, som du kan lave, mens du er gravid!

  • Nutrition Australia: Physical Activity During Pregnancy. Sports Nutition 2010 http://www.nutritionaustralia.org/national/resources
  • Mottola M. Exercise Prescription for Overweight and Obese Women: Pregnancy and Postpartum. Obstet Gynecol Clin N Am. 2009; 36: 301–16. [Full text]
  • The American College of Obstetricians and Gynecologists. (2015). Physical Activity and Exercise During Pregnancy and the Postpartum Period. Obstetrics & Gynecology128(654), 1–4. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31898-0