Vigtigheden af hvile

14. november 2018
Hvile er mindst ligeså vigtigt, som en god træning. Uden hvile er din træning ikke bare meningsløs, men kan endda give bagslag. Hviletid burde altid være en prioritet.

Ligesom det at blive bedre i sin træning eller at presse sin krop er altafgørende for atleter, er hvile også vigtigt. Mange atleter undervurderer eller helt glemmer vigtigheden af hvile. Dette kan resultere i træthed, ringe præstationer, og endda skader.

Mange finder vigtigheden af hvile svær at forstå. Men sandheden er, at hvile er endnu en del af træning, i enhver forstand.

Hvile mellem sæt, hvile mellem en træning og den næste. Morgen og eftermiddag for eksempel. Og hvile mellem dagene i løbet af ugen.

For amatør atleter er den generelle anbefaling, at man har mindst to dage om ugen, hvor man ikke træner, dog helst tre dage. For professionelle eller højtydende atleter, kan dette variere. Trænere planlægger passende rutiner, der veksler i intensitet og gør plads til, at forskellige muskler bliver trænet hver dag.

På hvilke områder ser vi vigtigheden af hvile?

Løber der holder pauseMuskelrestitution

Når du træner, om det er aerobisk eller anaerobisk, skubber du din krop til at yde noget udover det normale. Derfor er det logisk, at som følge af anstrengelsen, har kroppen brug for noget tid til at vende tilbage til sin normale tilstand.

I løbet af denne hviletid sker der nogle vigtige processer i din krop. Blandt disse er processen, hvori din krop genopretter dine glykogen niveauer. Det er det stof, der bliver omdannet til glukose når dine muskler har brug for brændstof.

Muskelvækst

Når man træner for at øge muskelmasse, kan arbejdet med tunge vægte gøre, at vævet og fibrene, som dine muskler består af, går i stykker. Når man så hviler, får kroppen ro til at rekonstruere musklerne ved hjælp af proteiner, som vi indtager. Det er her muskelvæksten sker.

Vigtigheden af hvile involverer ikke kun at holde en dags pause fra fitnesscenteret. Det er enormt vigtigt at få nok søvn, da mange af disse processor finder sted henover natten.

Mental hvile

Uanset, hvor passioneret du er omkring sport, kommer der et tidspunkt, hvor du bliver nødt til at tage en pause. Under træning og til konkurrencer, oplever du et extremt mentalt pres for at klare dit hårde arbejde.

Kvinder hviler i et fitnesscenter
Det er ikke muligt at gentage denne høje indsats hver eneste dag. Hvis vi ikke giver plads til mental hvile og til at klare hovedet op, ender vi med at demotivere os selv, præstere ringere, og have et uopnået mål. At blive udbrændt er ikke kun noget, der sker på arbejdsmarkedet, det kan også ske i sport.

Konsekvenser ved ikke at hvile

Mange atleter mener, at de præsterer ringere efter en eller flere dages hvile. Der er dog ikke noget bevis, der understøtter dette. Faktisk er der lige det modsatte. For at opleve en nedgang i præstation skal man op på to uger uden aktivitet.

De fleste profesionelle, uanset sport, har mindst en dag fri i løbet af ugen, specielt dagen efter en stor konkurrence.

Hvis de bedste atleter i verden anerkender vigtigheden af hvile, hvorfor skulle resten af os så ignorere det? De har den bedste forberedelse, de bedste læger og trænere, og frem for alt er de under et stort pres til at præstere. Det ville være meget stædigt af os ikke at følge deres eksempel.

Hvad kan der ske hvis du undervurderer vigtigheden af hvile? Herunder vil vi beskrive nogle af de mulige konsekvenser.

Skader

Kramper, kontraktur, og fibersprængninger skyldes som oftest for meget træning. Ved ikke at hvile i en eller to dage, bliver atleter potentielt nødt til at holde pause i flere uger på grund af en sådan skade.

Ydermere, når man taler om sport, kan man få belastningsskader, hvis man ikke holder hviledage. Dette sker, når dine led eller knogler konstant er udsat for belastning, nogle bestemte bevægelser, eller slag, der gør, at de på den lange bane kan revne eller brække.

Hvis man ikke værdsætter vigtigheden af hvile kan man få skaderDemotivation eller uopnået mål

Som vi sagde, bygger vigtigheden af hvile meget på det faktum, at vi skal give tid til ændringer, der sker i vores krop efter anstrengelse. Hvis ikke kroppens processer får lov til at tage plads, oplever atleter en nedgang i præstation.

Dette kan føre til angst og skuffelse, der når det bliver kombineret med nedgangen i præstation, som resulterer fra træthed – selvom det måske kun er moderat – fører til demotivation. Dette kan betyde, at man ikke kan opretholde en kompleks træningsplan, og det kan give skader fra overbelastning. Dette er en kombination af alt det, som en atlet ikke burde gøre.

Så næste gang du tager en hviledag skal du ikke føle dig skyldig. Tværtimod kan du se det som en dag med passiv træning. Udnyt muligheden for at lade dine batterier op igen. Et godt råd til din hviletid er at opretholde en sund kost. Slap af mentalt ved at lave rekreative aktiviteter, der ikke kræver særlig meget af dig fysisk.