Vil du gerne forbrænde fedt mens du sover?

Natte fedtforbrændere påstår at forbrænde fedt, mens du drømmer løs. Mens der er rigeligt med reklamer, der kan få dig til at tænke, er mange af dem misvisende og produkterne virker sjældent. Men kan du forbrænde fedt mens du sover?
 

Når folk starter en vægttabs rejse, ser de fleste det ikke som en livsstilsændring, men i stedet en streng kost. Og det er den første store fejl. Folk kigger ofte efter en nem måde at forbrænde fedt på. I vores opslag i dag vil vi gerne tage et nærmere kig på, hvordan du kan forbrænde fedt mens du sover, og om det virkelig kan give vægttabsresultater.

Kan du forbrænde fedt mens du sover?

For at kunne forstå muligheden for at forbrænde fedt mens du sover, skal vi først forstå, hvordan kroppen mister fedt. Fedt er et stof der bliver opbevaret i kroppen. Det agerer som en langtids energikilde. For at kunne miste det, skal vi bruge energi.

Indtagelsen af færre kalorier end vi har brug for er den eneste måde, vi kan sørge for, at kroppen har brug for den energi. Med andre ord skal du kreere et kalorisk underskud. Ved at bevare et kalorisk underskud, omdanner din krop sin reserve energikilder, og dermed forbrænder den fedt.

forbrænd fedt
Det er præcist derfor mange vægttabs diæter sætter restriktioner på fødevarer med et højt kalorieindhold, og erstatter dem med lav-kalorie fødevarer såsom grøntsager.

Natte fedtforbrændere: forbrænd fedt mens du sover

Nu skal vi tale om kroppens evne til at forbrænde fedt mens du sover. En vigtig faktor her er kroppens grund metaboliske niveau. Det basale metaboliske niveau er den mængde kalorier, som kroppen forbrænder ved blot at være i live eller ved hvile.

 

Så vi kan sige at dette niveau er den energi, som kroppen har brug for for at kunne bevare muskler, fordøje, trække vejret og holde hjertet i gang.

Hver person har et anderledes grund niveau og bestemte typer væv kræver mere energi end andre. For eksempel så vil en person med meget muskel have et højere metabolisk niveau, fordi muskel er en meget krævende vævstype. Derudover kan niveauet ændre sig i løbet af dagen.

I takt med, at du sover bliver din krop ved med at forbrænde kalorier; dog bliver dit metaboliske niveau langsommere ligesom din hjerterytme, vejtrækning og alle andre kropsprocesser gør.

Men selvom kroppen har et langsommere metabolisk niveau, kan den alligevel godt forbrænde fedt, hvis du har et kalorie underskud, ligesom den gør i løbet af dagen.

Måder at forbrænde fedt mens du sover

Før vi fortsætter vil vi gerne gøre opmærksom på, at det er umuligt at forbrænde fedt uden en ordentlig kost og en aktiv livsstil, der vil give et kalorie underskud.

Ingen af de reklamer du ser for fedt reducerende cremer og piller virker rent faktisk. Som det højeste kan de måske hjælpe med at komplimentere en god kost. Nu kan vi kigge på nogle flere måder, hvorpå du kan forbrænde fedt mens du sover.

 

1. Sov mere

Det virker måske lidt selvimodsigende til at starte med, specielt efter du lige har læst, at kroppen forbrænder mindre mens den hviler, men giv os lige en chance til at forklare. Ja kroppen forbrænder mindre fedt mens du sover, men en god nattesøvn i de anbefalede antal timer, vil hjælpe din krop med at syntetisere hormoner ordentligt. Disse kan inkludere væksthormoner, kønshormoner og kortisol.

Hormonerne hjælper kroppen med at udføre lipolyse, udover også at øge det grund metaboliske niveau gennem hele dagen. Dermed er søvn essentiel for at kunne forbrænde fedt.

forbrænd fedt mens du sover

2. Høj-intensitets træning

Høj-intensitets træning – hvilket kan inkludere programmer såsom funktionel træning, CrossFit og HIIT – gør, at din krop har brug for ilt, hvilket dermed hjælper med at forbrænde fedt, fordi din krop bruger mere ilt efter din træning. Denne proces er kendt som EPOC.

3. Thermogenic tilskud

Til sidst kan du også finde tilskud, der måske kan hjælpe dig med at øge dit grund metaboliske niveau. Thermogenic tilskud virker ved at øge kropstemperaturen,

Dog gør de fleste af disse tilskud det sværere at sove, da de også indeholder stimulanser såsom koffein eller theine, der som regel kommer fra rød eller grøn te ekstrakt. Dog kan du også finde nogle, der ikke bruger stimulanser, men også arbejder for at øge kroppens kalorie forbrænding.

 
  1. Nedeltcheva A V., Kilkus JM, Imperial J, Schoeller DA, Penev PD. Insufficient sleep undermines dietary efforts to reduce adiposity. Ann. Intern. Med. 2010;153(7):435.
  2. Strasser B, Spreitzer A, Haber P. Fat loss depends on energy deficit only, independently of the method for weight loss. Ann. Nutr. Metab. 2007 Dec;51(5):428–32.
  3. Chaput JP, Tremblay A. Adequate sleep to improve the treatment of obesity. Vol. 184, CMAJ. Canadian Medical Association; 2012. p. 1975–6.