Liggende cykel: Hvor effektive er de?

Når man overvejer en liggende motionscykel, tænker man sikkert, at det bør være nemmere og mere behageligt end en almindelig cykel. Men er det virkelig tilfældet?
 

En liggende cykel har mange fordele. Men der er nogle ting ved dem, som muligvis kan gøre dem ineffektive. I denne artikel fortæller vi mere om, hvor gavnlige træningsrutinerne egentlig er, når man bruger en liggende cykel.

En liggende cykel får brugeren til at være i en behagelig stilling; cyklen er som regel ret hurtig på en plan overflade, men langsom på stigningerne, da den vejer mere end en almindelig cykel.

Selvom denne form for cykel ikke er en del af de Olympiske lege, er der stadig mange, der bruger dem i konkurrencer. Nogle cyklister har endda etableret nye rekorder ved brug af de liggende cykler. Men desværre er det ikke rekorder, som det internationale cykelforbund anerkender.

Effektiv træning med en liggende cykel

Mange fitnesscentre rundt omkring i verden har indført statiske, liggende cykler, og der er mange, der har udskiftet deres almindelige cykel med dem.

Det er tydeligt, at den liggende cykel giver en behagelig stilling, og at de er hurtigere, men er de virkelig effektive, når man træner? Vi ser nærmere på fordelene og ulemperne ved at træne med liggende cykler:

 

Fordele

  • Komfort: Der er nogen, som klager over smerter i lænden, nakken, ryggen og armene, når de har brugt en almindelig cykel. Det er noget, der ikke sker med den liggende cykel. Det skyldes, at denne type cykel er beregnet til at bevare cyklisten i en afslappet stilling uden for meget indsats. Derfor bliver disse cykler et godt valg for ældre mennesker eller atleter, som gerne vil træne deres ben, uden at det skaber anspændthed i deres øvre krop. Derved kan de også undgå smerter i håndleddene.
  • Synlighed: Synsfeltet for en liggende cykel er bredt og omfattende. Derfor er den mere sikker end en almindelig cykel, da du kan observere dine omgivelser uden problemer.
To cyklister på liggende cykler

  • Hastighed: Liggende cykler er hurtigere på en plan overflade samt ned ad bakker. Da din krop er i en behagelig stilling, garanterer de ligeledes en bedre pedalpræstation.
  • Mindre kulde og mindre varme: Et lille problem med de almindelige cykler er, at om sommeren er det irriterende at cykle, da solen rammer hele kroppen. Med en liggende cykel er din ryg helt dækket, hvilket også er en fordel, når det er koldt udenfor.
 

Ulemper

  • De er ubehagelige, når du prøver at se dig tilbage: Sædet på en liggende cykel er yderst behageligt, men ens kropsholdning gør det meget sværere at se sig tilbage. Dette er en vigtig faktor for folk, der cykler på travle gader og veje.
  • Vægt: Liggende cykler er meget tungere end almindelige cykler. Dette skyldes, at sædet og strukturen er stor og rummelig. Grundet den ekstra vægt betyder det, at det er meget mere vanskeligt at cykle op ad bakke.
  • Anderledes muskelarbejde: Den kropsholdning, som folk adopterer på en liggende cykel, gør, at musklerne er lidt længere om at assimilere den fysiske aktivitet. Benene er også tilbøjelige til at lide af senebetændelse, da de skal udholde større belastning.
  • Cykling: Det er en smule hårdere at cykle på en liggende cykel i forhold til en almindelig cykel. Balancen, svingene og andre bevægelser bliver vanskeligere. Dette er delvist fordi, at der ikke er en fuld kropsbalance, men en større involvering af den nedre del af kroppen.

Hvad træner du med en liggende cykel?

Med en liggende cykel træner du hele underkroppen. Det er et glimrende alternativ til kardioøvelser med lav indvirkning; du kan gøre det ved at cykle korte eller lange afstande eller ved at bruge en liggende, statisk motionscykel.

Mand kører rundt på sin cykel

Det ligner, at liggende cykler er harmløse, og at de ikke kræver meget arbejde, men de er faktisk meget udfordrende for dine benmuskler; dette fremmer muskeludviklingen og blodgennemstrømningen. Denne form for cykel er desuden også nyttig til rehabilitering efter sportsskader.

Når nu vi har set på fordelene og ulemperne ved liggende cykler, vender vi nu tilbage til det vigtige spørgsmål: giver de dig virkelig en effektiv træning? Svaret er, at de kan lette effektiv træning, men de har også ulemper. 

Det er sandt, at vi kan bruge dem til at træne med mere komfort, og at vi kan tilføje mere hastighed under cykelturen. Men man skal være opmærksom, så det ikke resulterer i skader. Det er selvfølgelig også fundamentalt, at man cykler sikkert.

Nu ved du det! Hvis du gerne vil fokusere på effektiv træning for dine ben, så du kan give din overkrop en pause, opfordrer vi dig til at træne med en liggende cykel.