Fordelene ved cardiotræning for børn

26. januar 2020
Børn har en tendens til at være dem, der har behov for mest bevægelse. Faktisk er de ofte meget energiske, hvilket kan være fordelagtigt, når det kommer til sport. Find ud af mere omkring fordelene ved cardiotræning for børn i artiklen nedenfor.

Vores børn, yngre søskende eller niecer og nevøer er en kilde af glæde i vores liv. De er indbegrebet af kærlighed og uskyld så vi vil dem det bedste. Selvfølgelig inkluderer dette at ville gøre dem glade og sunde. Dermed er det nødvendigt at give dem de bedste råd og vejledning, og en måde er gennem cardiotræning for børn.

Når de små deltager i sport, booster det deres intelligens og forbrænding. Børn begynder at forme deres personligheder og deres syn på livet mellem alderen to og fem. Så det er en god ide, at de begynder på aktiviteter, hvor de skal bruge deres krop og deres hjerne. For eksempel er der dans, karate og svømning blandt andre.

Et barn er set som et barn indtil de er tolv år gamle. Derudover kan børn begynde at lave alderspassende aktiviteter omkring tre eller fire års alderen. I takt med, at de vokser, gør deres udholdenhed og intensiteten af deres træning også.

Du kan finde cardiotræning for børn i mange sportsgrene, hvor de kan gøre det uden at komme til at kede sig. Dette er vigtigt, da børn bør lave en sport, der underholder dem.

Fordele ved cardiotræning for børn

Cardiotræning for børn tilbyder mange fordele, og vi tager et kig på, hvilke fordele herunder.

børn cyklerHjælper dem med at være gladere

Børn bør kunne opleve aktiviteter, der får dem til at grine og føle sig tilpasse i sig selv. At lave cardiotræning frigør endorfiner, et hormon der giver hjernen en vis følelse af tilfredstillelse og ro. Enhver aktivitet, der involverer aerobisk træning, såsom zumba, flamenco eller ballet, kan forbedre et barns humør.

Forbedret fitness

Selvfølgelig er der forskellige forbrændinger og ethvert barn er forskelligt. Med andre ord er der dem, der godt kan lide at lege ofte og bevæge sig rundt hele dagen, og så er der andre, der er lidt mere rolige i det. At lave sport, der involverer cardiotræning, er den perfekte måde, hvorpå børn kan bruge deres energi og udvikle sig.

Faktisk vokser børn hele tiden, så det er også derfor, at de bør følge den bedst mulige livsstil. Hvis et barn er inaktivt og ikke spiser sundt, er de udsat for en højere risiko for lidelser såsom diabetes, barne fedme og højt blodtryk.

Cardiotræning for børn promoverer lavere fedtniveauer, muskeliltning og forbedret lungekapacitet.

Dermed er fysisk aktivitet ikke blot en fordel for hele et barns overordnede liv, men det forhindrer dem også i at få lidelser og sygdomme relateret til inaktivitet under deres barndom, når de kommer ind i voksenlivet.

Psykomotorisk udvikling med cardiotræning for børn

Psykomotorik er en kombination af bevægelse, følelser, viden og interaktion med ens miljø. En stor del af den måde, som et barn udvikler deres psykomotoriske system på, afhænger af de aktiviteter de udfører. Situationerne børn står overfor vil bidrage til deres overordnet psykomotoriske udvikling.

børn leger udenfor
Mange sportsgrene og aktiviteter involverer cardiotræning såsom løb, cykling, dans og spring på trampolin. Så ved at udføre disse aktiviteter vil et barn vokse. Derudover vil de bedre kunne se sammenhængen mellem den måde de føler, hvad de ved og hvordan de bevæger sig. Enderesultatet er fantastisk for et barns hjerne, personlighed og robusthed.

Sikkerhed og interaktion

Mens de dyrker en sport interagere og socialiserer børn med andre børn, der har lignende interesser. Som et resultat lærer de at arbejde sammen som et hold og arbejde hen imod et mål. Dette styrker også deres selvtillid, hvilket booster deres selvværd. Dette gør også, at de bliver gladere for dem selv.

Sportsrelateret aktiviteter betyder ofte, at børn skal arbejde for at overkomme en forhindring eller nå et mål. Børn vil forsøge at sparke til en bold, springe højere eller vende den rigtige vej. Derudover stimulerer det deres evne til at håndtere ting, og dermed føler de sig belønnet ved at forbedre, hvad de laver.

Børn fortjener disse fordele; på den måde bliver de glade, kloge og føler sig tilfredsstillet. Derudover er det endnu bedre hvis en voksen kan guide dem og støtte dem til at blive bedre hver dag. Til sidst vil vi bare sige, et sundt barn er et glad barn!

  • Lee, W. W. R. (2007). An Overview of Pediatric Obesity. Pediatric Diabetes. https://doi.org/10.1111/j.1399-5448.2007.00337.x
  • McKnight-Menci, H., Sababu, S., & Kelly, S. D. (2005). The Care of Children and Adolescents with Type 2 Diabetes. Journal of Pediatric Nursing. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2004.12.012
  • Bowker, A. (2006). The Relationship Between Sports Participation and Self-esteem During Early Adolescence. Canadian Journal of Behavioural Science. https://doi.org/10.1037/cjbs2006009
  • Costa, H. J. T., Abelairas-Gomez, C., Arufe-Giráldez, V., Pazos-Couto, J. M., & Barcala-Furelos, R. (2015). Influence of a Physical Education Plan on Psychomotor Development Profiles of Preschool Children. Journal of Human Sport and Exercise. https://doi.org/10.14198/jhse.2015.101.11