Zumba for begyndere

Zumba er en virkelig krævende og effektiv træningsform til at tabe sig
 

Zumba er en virkelig krævende og effektiv træningsform til at tabe sig. Faktisk, afhængigt af intensiteten på timen, kan du forbrænde mellem 100 og 300 kalorier, når du danser.

Zumba er en disciplin, der har været eksisterende i adskillige år, selvom det på det seneste, er steget markant i popularitet. Zumba involverer øvelser, der kræver kondition for at præstere. Generelt, danser man til rytmer, såsom: salsamerengue og reggeaton. Nedenfor, vil vi fortælle dig mere om Zumba for begyndere.

Denne træningsform blev skabt i midten af 90’erne af en colombiansk professer, kaldet Alberto ‘Beto’ Pérez, og involverer både koordination og fleksibilitet i kroppen. Sessionerne er baseret på rytmer, og ændringer i forhold til de forskellige dele af sangene. Det tvinger os til at følge en bestemt koreografi.

Selvom det virker umuligt for mange folk at gøre, så er Zumba-timer for begyndere til dem, der først er ved at lære om Zumba. Hvordan udfører man så Zumba? Det vil vi fortælle dig!

Fordele ved Zumba

dansende folk

Blandt de mange fordele, som vi kan finde ved Zumba, kan vi opliste følgende:

 
  • Meget effektiv til at forbrænde kalorier. 
  • Meget brugbart til at markere muskler. 
  • Det forbedrer udholdenhed, da musklerne vil lære at tolerere mælkesyre bedre.
  • Det bidrager til at skabe nye relationer, og derfor, forbedrer det humøret og forløser stress. 
  • Der arbejdes med næsten alle muskelgrupper. 
  • Det forbedrer koordination og rytme. 
  • Timerne er altid forskellige, så kedsomhed er ikke et problem. 
  • Det er tilpasset alle aldre, og resultaterne er tydelige på meget kort tid. 

Zumba for begyndere: få nogle råd til at starte

Det første, du skal være klar over, er, at ingen af dem, der deltager til Zumba, er professionelle dansere. Hvis de praktiserer Zumba, er det netop fordi, de gerne vil lære. Derfor, lad være med at blive genert over, at tingene måske ikke går i den rigtige retning til at starte med. Det er en naturlig proces ved enhver sport og aktivitet. 

Det vil være en god idé at starte med at praktisere det derhjemme. De basale rytmer er: salsa, merengue, bachata, flamenco, og reggaeton. Du kan fremsøge tusindvis af videoer på internettet, eller endda købe en DVD med Zumba-sessioner, hvis du ikke føler dig komfortabel ved at tilmelde dig en gruppe.

 

Uanset, bør du ikke bekymre dig om at tilmelde dig timer uden at have prøvet det før. Faktisk, lægger Zumba-instruktører ofte vægt på at nyde rytmerne, have et smil på løbet og bevæge sig frit. 

Kan mænd praktisere det?

Ja, selvfølgelig! Mange gode Zumba-intruktører er mænd, og de opfordrer gerne andre til at deltage. I disse tider, er der bare, uheldigvis, stereotype opfattelser omkring aktiviteter for mænd og kvinder.

folk der danser zumba

Blandt fordelene, er det påvist, at den fysiske konditionering er lige så effektiv for mænd. Forskellen ligger i (generelt), at de fleste mænd synes det er sværere at tillære sig koreografi end kvinder. Måske pga. “instinkt”, men også grundet usikkerhed, hvilket påtales af ‘Beto’ Pérez selv.

Ifølge en undersøgelse lavet af den grundlæggende enhed af disciplinen verden over, er 80 procent af dem, der praktiserer Zumba, kvinder. Der er dog dem, der udfordrer dette nummer, og er sikker på, at forskellen er endnu større. Sandheden er dog, i dag, at der gøres en stor indsats for at forvise denne myte.

Hvor ofte skal du praktisere det?

Det er tilrådeligt for dem, der ikke tidligere har lavet intensiv fysisk aktivitet, at starte med sessioner på 20 minutter, 3 gange om ugen. Dernæst, når konditionstræningen er blevet forbedret, kan dette øges op til 45-60 minutter på session. 

 

I henhold til intensitet, forklarer Pérez, at det er ideelt at gøre indsats mellem 4 og 6 på en skala mellem 1 og 10. På den måde, kan du nyde fordelene uden at overgøre det, særligt med hensyn til vægttab.

Det er vigtigt at have det sjovt

En god idé til dem, som skal starte med at praktisere Zumba, er at gøre det med venner. På den måde, vil du ikke føle dig udenfor, hvis du ikke formår at følge koreografien. Du skal heller ikke glemme, at når alt kommer til alt, så er det en dansetime, og du skal have det sjovt. 

Af den grund, er det vigtigt at være komfortabel og have det sjovt. Formålet ved Zumba for begyndere er, at flere burde tilmelde sig denne aktivitet, og selvfølgelig, føle sig komfortabel og sikre på sig selv. 

Slutteligt, er det værd at notere sig, som ved enhver anden fysisk, at Zumba bør kombineres med en sund livsstil. Det er tilrådeligt at eliminere usunde vaner, dedikere tid til at lade kroppen hvile og spise sundt. Resultaterne vil overraske dig snart, og du vil sikkert blive fascineret af Zumba.