Svømmetag: Hvilke giver dig den bedste muskeltræning?

14. maj 2019
Hvis du nogensinde har prøvet en svømmetime, ved du, at der er adskillige stile.

Hvis du nogensinde har prøvet en svømmetime, ved du, at der er adskillige stile. Hvert svømmetag har sin egen karakteristik, hvilket er grunden til, hvorfor nogle bidrager til større muskulær udvikling end andre.

Svømning er en af de mest omfattende former for træning, der findes. Dette skyldes adskillige faktorer, men det vigtigste er det antal af muskler, der bliver brugt, ved det specifikke svømmetag. Med blot en enkelt atletisk aktivitet, kan du nyde en træning af hele kroppen. Ydermere, styrker svømning også det kardiovaskulære system, forbedrer styrke og øger udholdenhed.

Der er forskellige variationer af svømmetag, du kan vælge mellem, afhængigt af, hvilke muskelgrupper, du gerne vil træne. Foruden dette, er udviklingen af korrekt teknik vitalt for optimal præstation. Som du vil se, er det svømmetag, der arbejder med flest muskelgrupper, front crawl.

Svømmetag: front crawl

Front crawl er det mest velkendte og populære svømmetag. Det består af at svømme, med ansigtet nedad, gennem vandet, med skiftevis brug af hver arm, som tager et svømmetag. 

Armene stiger op af vandet, går op og over hovedet, før de rammer vandet igen. I mellemtiden, ledsager benene denne bevægelse med spark, for at skabe en bedre fremdrift.

kvinde der svømmer

Med alle svømmetagene, er det vigtigt at være opmærksom på din vejrtræning. I en front crawl, inhalerer svømmeren gennem munden, mens hovedet drejes til siden, og der åndes ud, når ansigtet er tilbage under vandet.

Musklerne, der bruges i front crawl

Front crawl er det svømmetag, der arbejder mest med musklerne. Særligt, arbejdes der med triceps, biceps og deltamusklerne, såvel som mavemusklerne, ballerne, mellemstykket og hoftestabilisatorerne. I henhold til benene, spiller quadriceps også en fundamental rolle i denne svømmestil.

Karakteristika og fordele

Front crawl er kendt som et meget simpelt og nemt-at-lære svømmetag, og det er både komfortabelt og økonomisk, i henhold til udholdenhed. For at gøre brug af denne svømmestil, er det en god idé at lære, hvordan man skal trække vejret på begge sider, så man undgår en ubalance i rygraden.

Front crawl er meget fordelagtig for vores krop. På den ene side, er det fantastisk til at tone de fornævnte muskler. På den anden side, er det en aktivitet med lav påvirkning, hvilket betyder, at de led, der bruges, ikke kommer på overarbejde.

Anbefalinger til dine svømmetag

Når det kommer til svømmetag, er det meget vigtigt, at man tager visse helbredsrelaterede ting i betragtning. I henhold til front crawl, bør du notere dig følgende anbefalinger, så du undgår ukorrekte bevægelser og ubehag. 

Svøm i en lige linje, og hold øje med din position i vandet

At svømme i en lige linje er én faktor, du skal overveje, så du undgå at drive til den ene side og yde en unødvendig indsats. Ydermere, er det vigtigt, at du er opmærksom på din position i vandet. Du skal forblive så horisontal, som muligt. De dele af din krop, som afviger fra denne horisontale position, vil forhindre din fremgang.

Kontrol af vejrtrækning ved dine svømmetag

Dette er et fundamentalt aspekt ved dette svømmetag, og det er et, der vil forbedre din præstation, når du svømmer. Det er vigtigt at ånde ud, under vandet, og dernæst inhalere, når din mund stiger op fra vandet. Hvis du træner dig selv i at trække vejret til begge sider, vil det gøre din teknik mere effektiv.

mand der svømmer i bassin

Svømning er en af de bedste sportsgrene for folk, der lider af rygproblemer. 

Bevægelse af dine arme og ben

Vi anbefaler, at du undgår at den midterste del af armen strækkes ud. På den måde, vil du ikke miste fart eller tvinge øvelsen. I mellemtiden, vil det, at bruge dine ben, hjælpe dig med at opretholde en horisontal position og en ret linje. Ydermere, vil du generere fremdrift horisontalt og sidelæns.

Koordiner dine bevægelser og stræk

Det er meget vigtigt at du koordinerer dine bevægelser af dine arme. Disse bør skiftevis arbejde, hvilket betyder, at den ene arm bruges til at drive dig frem, mens den anden forbereder sig til den samme bevægelse. I henhold til svømmetaget, er det bedst at strække bevægelsen så langt, som muligt, så du bliver fuldt udstrakt i vandet.

Slutteligt, skal du have i tankerne, at din teknik vil forbedres, des mere du øverDet er også essentielt at svømme opmærksomt og at vide, at det vil hjælpe dig med at arbejde med adskillige muskelgrupper. Uden tvivl, er svømning en af de mest komplette træningsformer, og det tilbyder adskillige, fysiske fordele.