Seks fantastiske øvelser så du kan ældes med ynde

· 30. april 2019
Det er sandt, at hvis man vil nå en sen alder, så er det yderst vigtigt at have levet et sundt liv i mange år. Men det er aldrig for sent at ændre visse vaner og lære at leve bedre.

Den kan virke mirakuløst at nå en vis alder og forblive i form, og måske virker det som noget, som kun visse folk er velsignet med. Men for at ældes med ynde, skal vi påbegynde nye vaner og øvelser. Vil du lære mere om dem? Vi deler seks øvelser med dig, som du kan prøve.

Seks øvelser, så du kan ældes med ynde

Hvis du aldrig har dyrket meget motion, men du gerne vil i gang, så skal du begynde gradvist. Det vil tage tid for fordelene at dukke op, men de vil være synlige, og du vil virkelig være i stand til at nyde dem.

De følgende seks øvelser til at ældes med ynde anses for at være en måde, hvorpå man kan forhindre visse sygdomme i ældre mennesker såsom knogleproblemer, inflammation i leddene og hjertesygdomme. 

1. Vægtløftning kan hjælpe dig med at ældes med ynde

Du kan bruge håndvægte og skiver, flasker fyldt med sand, eller melposer. Det er ikke nødvendigt at være en olympisk vægtløfter eller at gå i motionscenter hver dag. Idéen er at følge en rutine 2-3 gange om ugen.

Når du ser fjernsyn, kan du for eksempel rejse dig og løfte en håndvægt (eller en anden genstand) med hver hånd. Placér dine arme foran din krop med dine håndled vendt mod dig. Buk din højre arm op, så den rører din skulder. Gør det samme med din venstre arm.

2. Svømning

Vidste du, at vandakrobatik og svømning er glimrende træningsmetoder, som kan hjælpe dig med at ældes med ynde? Det er discipliner, der kan hjælpe med at reducere led- og knoglesmerter, samtidig med at det øger balancen og bevægelseskoordinationen. 

Fordelene handler om mere end blot det fysiske. Svømning eller motion i vandet reducerer risikoen for at lide af demens og andre kognitive problemer såsom hukommelsestab.

Svømning kan hjælpe dig med at ældes med ynde

3. Strækøvelser

Brug fem minutter på at strække ud i kroppen, hver gang du står op, og før du går i seng. Sæt dig på kanten af din seng, løft dine arme op over hovedet, og vend overkroppen fra side til side. Rejs dig op, læn dig sidelæns, og sænk din brystkasse for at forsøge at nå dine tåspidser med hænderne (eller i det mindste dine knæ).

Der er mange forskellige strækøvelser, du kan lave, for at forbedre dine musklers fleksibilitet og reducere smerter. Når du udfører andre aktiviteter, kan du rotere dine håndled, ankler og hofter samt lave laterale bevægelser med din talje og nakke… vær altid forsigtig og langsom.

4. Tag på cykeltur for at ældes med ynde

Her er en anden øvelse, du ikke kan undgå, hvis du gerne vil ældes med ynde. Det har mange fordele at anvende en cykel, hvad enten det er derhjemme (stationær cykel) eller udendørs. Når du cykler gennem parken, på landet eller gennem gaderne i dit kvarter, styrker det immunforsvaret og forbedrer dine knæ og håndleds helbred.

Det er en god weekendaktivitet, der kan laves sammen med familierne. Det er perfekt til at samle børnene og børnebørnene.

5. Gåture

Ældre par går en tur sammen

Hvis du ikke har lyst til at cykle, så vil gåture være et gavnligt alternativ. En gåtur gennem parken forbedrer åndedrætsorganerne, fjerner stress, styrker muskler og knogler i benene og fødderne, samtidig med at det lindrer smerter i taljen. Tøv ikke med at gå en tur mindst tre gange om ugen.

6. Tai Chi

Denne øvelse forbedrer ikke bare dit fysiske helbred, det kan også hjælpe dig spirituelt og emotionelt. Det er uden tvivl et interessant valg, når du vil ældes med ynde. Tai Chi er en oldgammel asiatisk teknik, der fokuserer på arme og bens langsomme og svævende bevægelser.

Takket være denne disciplin øges din styrke, du får mere fleksibilitet, din koordination og balance forbedres, og dine problemer i sindet forsvinder for en stund.