3 aminosyrer og deres egenskaber

Aminosyrer er essentielle for at opbygge muskelvæv. I denne artikel, vil vi fortælle dig om de 3 aminosyrer, du bør inkludere i din kost. 
 

Aminosyrer er strukturer, som proteiner består af. De har alle forskellige funktioner, og nogle af dem er meget vigtige for kroppen. I denne artikel, vil vi fortælle dig om 3 vigtige aminosyrer og deres egenskaber.

Aminosyrer og deres egenskaber

Leucin og muskelopbygning

Leucin er en af de essentielle aminosyrer. Det betyder, at din krop ikke kan producere den selv. Derfor, er du nødt til at inkludere den i din kost.

Den primære funktion hos leucin er at hjælpe med at opbygge muskelmasseDet er en aminosyre, der opbygger væv. Ydermere, er den tæt relateret til heling af magert væv og forebyggelse af smerter.

På grund af dette, er det meget almindeligt, at supplementer med protein indeholder leucin. Desuden, kan du finde denne aminosyre til salg separat eller i BCAA (kortkædede aminosyrer). Dog, giver det kun mening at tage disse supplementer, hvis du har høj muskelstress eller muskelsmerter.

Det er, med sikkerhed, en aminosyre, du skal have i tankerne, hvis du har en muskelskade. I denne situation, er det vigtigt at få nok protein og leucin. På den måde, kan du stimulere formationen af protein og hjælpe dine muskler med at rekonstruere.

 

Selvom der er visse ting, din krop er prædisponeret for, kan det, at følge en god kost, hjælpe dig med at forebygge fremtidige skader.

Tryptophan til søvn og mentalt helbred

Tryptophan er en anden essentiel aminosyre. Faktisk, er den tæt relateret til søvnkvalitet. Af den årsag, er det almindeligt at bruge den med melatonin for at forbedre søvnen. Desuden, er det almindeligt at bruge 5-HTP.

mand der sover

Foruden folk, der tager SSRI-medicin, er det et fremragende supplement til at forbedre søvnen og reducere stress. Ydermere, hjælper denne aminosyre med at reducere risikoen for depression og andre tilstande i nervesystemet. 

Faktisk, findes den naturligt i nødder. Så, vi anbefaler at spise en håndfuld nødder mindst én gang om dagen. Dog, skal du være forsigtig med ikke at spise for mange nødder, fordi de indeholder mange kalorier. Hvis du spiser for mange, kan du nemt ende med at indtage for mange kalorier hver dag.

Arginin og sportspræstation

Den sidste aminosyre, vi vil nævne, er arginin. Den kan øge produktionen af nitrogenoxid i kroppen. Faktisk, fremmer denne substans blodomløbet. På grund af dette, er det vigtigt for hjertets sundhed og også sportspræstationen.

 

En stigning i blodomløbet betyder, at dine muskler får flere næringsstoffer. Desuden, er der mere ilt i cellerne, så de kan skabe energi mere effektivt.

Denne aminosyre er almindelig i mange kommercielle pre-workouts. Nogle gange, kombinerer supplementer den med koffein og taurin for at fremme effekten og få hele kroppen til at være årvågen.

Faktisk, kan du også få denne aminosyre ved at drikke rødbedejuice. Rødbeder indeholder nitrater, så det kan fremme dit blodomløb og forbedre din præstation, hvis du drikker det.

På den anden side, er det ikke alle folk, der kan lide smagen af rødbedejuice. Som regel, vil du være nødt til at tilføje en anden fødevare, så du kan få det til at smage bedre.

mand med shake

Konklusion på aminosyrer og deres egenskaber

Aminosyrer har mange forskellige funktioner og egenskaber. Derfor, er du nødt til at sikre dig, at du får nok af dem, hver dag. Mange aminosyrer, der har vigtige jobs, er essentielle. Det betyder, at din krop ikke selv kan producere dem.

Det er meget vigtigt at kende til dette, særligt når det kommer til veganske diæterVegetabilsk protein indeholder ikke alle essentielle aminosyrer, og det er heller ikke lige så fordøjeligt.

 

På grund af dette, er det vigtigt at kombinere forskellige fødevarer, så du sikrer dig, at du får nok protein. I henhold til alle andre diæter, anbefaler vi, at mindst 50 procent af dine daglige proteiner kommer fra animalske kilder. 

  • Devries MC., McGlory C., Bolster DR., Kamil A., Rahn M., Harkness L., et al., J Nutr, 2018. 148 (7): 1088-1095.
  • Silber BY., Schmitt JA., Effects of tryptophan loading on human cognition, mood and sleep. Neurosci Biobehav Rev, 2010. 34 (3): 387-407.
  • Pahlavani N., Entezari MH., Nasiri M., Miri A., Rezaie M., et al., The effect of l-arginine supplementation on body composition and performance in male athletes: a double blinded randomized clinical trial. Eur J Clin Nutr, 2017. 71 (4): 544-548.
  • Yamamoto K., Tsuchisaka A., Yukawa H., Branched chain amino acids. Adv Biochem Eng Biotechnol, 2017. 159: 103-128.