3 diæter, der påvirker din metabolisme

Når du planlægger din diæt, er det fundamentalt, at du forstår, at det påvirker din metabolisme.
 

Når du planlægger din diæt, er det fundamentalt, at du forstår, at det påvirker din metabolisme. Din krop har brug for en specifik mængde af kalorier, så du føler dig energisk og accelererer din metabolisme.

Højest sandsynligt, har størstedelen af verdens befolkning søgt online efter strenge diæter, i håbet om at tabe sig hurtigt. 

Disse “magiske løsninger” eller “mirakelkure” er meget farlige, da de ikke bidrager med den balancerede ernæring, som din krop har brug for. Læs med, og lær mere om de diæter, der påvirker din metabolisme, og – over tid – endda kan skade dit helbred.

Hvorfor nogle diæter påvirker din metabolisme

Der er mange grunde til, at du ikke bør følge en diæt, der lover dig, at du vil tabe vægt hurtigt. Særligt, hvis du ikke forstår, hvad en sund kost virkelig indeholder. Lad os nedbryde de famøse mode-diæter, så du ved, hvorfor du skal undgå dem.

kvinde der spiser på en café

Når en diæt indeholder mindre end 1200 og 1400 kalorier dagligt, bidrager den ikke med den energi, som din krop har brug for. Det påvirker din metabolisme. Konsekvensen heraf bliver, at din metabolisme vil blive langsommere, og du vil opleve træthed, svimmelhed, hovedpine, dårlig koncentration osv.

 

Ydermere, vil en langsommere metabolisme gøre det sværere for dig at tabe dig. For at tabe dig, har du brug for, at din krop forbrænder fedt. Hvis du føler dig træt, har du ikke lyst til at træne, og fysisk aktivitet er fundamentalt til at opretholde en sund vægt.

Mange af disse “magiske kure” tenderer til at være restriktive. Det betyder, at du kun vil spise en lille variation af fødevarer, der har et meget lavt indhold af kalorier.

Dette resulterer i ubalanceret ernæring. Du bør få alle de essentielle næringsstoffer, vitaminer og mineraler fra det, som du spiser. Ydermere, ved at spise de samme fødevarer igen og igen, vil gøre dig træt, og det vil være sværere for dig at holde dig til kuren.

3 diæter der sænker din metabolisme

Dukan diæten

Dette er en kendt protein-baseret diæt. Den er blevet populær de seneste år. Denne diæt har 4 faser (eller stadier), og varigheden af hver enkelt afhænger af, hvor mange kilo du gerne vil tabe.

Gennem det første stadie, er det kun tilladt at spise protein fra dyr, såsom: rødt kød, kylling, fisk, magre oste og æg. Dette stadie bør ikke vare mere end 10 dage. Gennem det andet stadie, skal du veksle mellem dage, hvor du spiser protein, og dage, hvor du spiser grøntsager. Du skal fortsætte på denne måde, indtil du når din mål-vægt.

 

Den tredje fase handler om at grundfæste din vægt, og her kan du gradvist starte med at spise kulhydrater igen. En eller to uger senere, kan du gå tilbage til at spise normalt, hvilket er det fjerde og sidste stadie.

Og hvad er risikoen? Den britiske diætetiske association påstår at Dukan diæten er farlig for dem, der har nyre- eller leverproblemer. Den højde mængde af protein kan beruse din krop, og påvirker din metabolisme, så den faktisk kan blive langsommere.

Atkins diæten

Atkins diæten er basalt set en mere streng version af Dukan diæten. Menuen er hovedsageligt baseret på animalsk protein og fedt, såsom olivenolie, kokosolie, nødder og smør. Den påståede effekt af denne diæt skyldes manglen på kulhydrat.

Specialister udpeger, at det høje indtag af fedt udgør en risiko for helbredet. Folk med forkalkning af hovedpulsåren og højt kolesteroltal bør undgå Atkins diæten. 

Ydermere, kan manglen på grøntsager og frugt forårsage en reducering af antallet af vitaminer og mineraler.

blanding af nødder og tørret frugt

Sultekure

Kontrolleret faste er en typisk praksis hos mange forhistoriske kulturer, hvor det gøres på en balanceret og bevidst måde. Nogle diæter foreslår dog lange perioder med faste, for at afgifte kroppen, hvilket modstrider fakta baseret på basal videnskab. 

 

For at afklare det, kan afgiftning faktisk være gavnligt for dit helbred. Diæter der insisterer på, at du bruger dage på kun at indtage grøn juice, detox smoothies, bouillon, suppe og endda blot vand, virker dog ikke. 

De kilo, som du taber på diæter som disse, er meget nemme at tage på igen, når du starter med at spise normalt.

Desuden, kan længerevarende faste forårsage forbrændinger og inflammation i din mave. I nogle tilfælde, kan det føre til mavesår i fordøjelseskanalen.

Af alle disse grunde, vil du uundgåeligt sænke din metabolisme ved at følge disse sultekure.

Jadvar, H. (2017). Metabolism. In Molecular Imaging: An Introduction. http://doi.org/10.1017/9781107360044.008